Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9440 Gepost op: 08 januari 2015, 14:28:03 »
Oh dat is ook een leuk idee zeg! Voor vandaag komt dat niet handig uit want we eten na elkaar (plus ik heb van die kleine norivellen (snacks)) ipv gewone vellen.
Maar dat is een heel leuk idee!

ps: Beterschap Sam!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9441 Gepost op: 08 januari 2015, 18:53:09 »
@Helen: deze sushilike salade is misschien ook wel iets voor je. En de Japanse kom waarvan ik al lang dacht dat ie online was maar dat is niet zo, komt denk ik de 10e!

En beterschap Sam!

Ik eet een ovenschoteltje van aardappel, kerstomaat, kaas, creme fraiche en ei.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #9442 Gepost op: 08 januari 2015, 23:35:08 »
Experimentje met gemarineerde tofu (o.a. sambal djahé, pindakaas en mangochutney) uit de oven

En hoe was dit? Klinkt goed, ik maak eigenlijk nooit tofu maar zo klinkt het wel lekker. Wordt het een beetje knapperig?

Het was wel geinig, maar nog niet zo knapperig als gewenst. Wel steviger, dus meer 'bite'. Uitgebreid verslag als het volgende keer echt goed lukt...
Als je echt knapperig wil, kun je de tofu in frietjes snijden en in een laagje (zonnebloem)olie rondom goudbruin bakken. Zo bracht ik hier tofu aan de man (en vrouw). Lekker om in pindasaus te dippen!

We aten afhaalchinees, vega mihoen singapore en toe Armeense honing-chocoladetaart.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

• 2.653
« Reactie #9443 Gepost op: 09 januari 2015, 14:24:05 »
maandag: pompoenpuree plus salade, peertje toe
dinsdag: zuurkool met worst plus salade
woensdag: pasta met tomatensaus met kappertjes en parmezaan plus salade
(en elke dag een andere salade he, de man is er ondertussen behoorlijk vaardig in!)

gisteren heel uitgebreid:
rauwe witlof met truffelmayo en parmezaan, daarna canneloni met pompoen en ricotta en toe citroenmerengue. We waren per ongeliuk toevallig bij Gusto terechtgekomen en lieten het ons maar gelijk goed smaken!

Vandaag voornamelijk veel fruit, een soepje en dan nog iets simpels uit-het-vuistje terwijl ik onderweg ben naar mijn ouders. Als ik nog naar mijn ouders ga vandaag want ik loop even niet zo makkelijk.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #9444 Gepost op: 09 januari 2015, 20:08:17 »
Een lekker improvisatiestamppotje van aardappel en knolselderij (gekookt met een laurierblaadje) met rauwe andijvie (op smaak gebracht met een schepje grove mosterd).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #9445 Gepost op: 09 januari 2015, 22:13:45 »
Beterschap Jol!

Hier ook lappenmand, dus het werd een simpel soepje met soepgroenten en krieltjes.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9446 Gepost op: 09 januari 2015, 22:22:55 »
rauwe witlof met truffelmayo en parmezaan

Dat is ook wel een goed idee om zelf te maken, lekker!

Hier gebakken kool en wortel met korianderzaad en kerriepoeder en sojasaus, rijst, en tofu-braadfilet. Erbij sambals e.d.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #9447 Gepost op: 10 januari 2015, 09:26:51 »
Lang doorgewerkt en een vroege borrel. Kant en klare maaltijd van &Samhoud: groene curry. Best lekker, maar ik maak de groene curry wel een tikkeltje pittiger.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #9448 Gepost op: 10 januari 2015, 19:15:17 »
Vandaag geen brie. ;)
Normaal koken we in het weekend wat bijzonders, maar nu moest er zure room op, hadden we het  druk en waren we toe aan comfort food: vandaag en morgen dus tortilla's. De nieuwe 'corn' tortilla's zijn wel lekker, smaakvol en wat knapperiger.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #9449 Gepost op: 10 januari 2015, 19:47:42 »
Ha, veel dank voor de correctie Ulthimo, helemaal dank.

Vandaag: linzen-pompoensoep, ubipuree met knoflook, gebakken dingetjes van de AH, salde van venkel en sinaasappel,paarse spruiten. Ubi=zoete aardappel. Vroeger pofte ik ze op een houtsvuurtje in het veld. Dat is een mensenleven geleden.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #9450 Gepost op: 10 januari 2015, 20:04:17 »
Boerenkoolquiche. Niet met bladerdeeg maar met een zelfgemaakt deeg, en met champignons ipv cashewnoten. Lekker!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #9451 Gepost op: 10 januari 2015, 23:31:38 »
Fijn dat ie smaakte Eelco! 
Ik maakte een pizza in mijn nieuwe pizza maker (van Princess) met tomatensaus, taleggio, fontina, mozzarella, parmezaan en oregano. Lunch was een grote salade van little gem, avocado, paprika, kerstomaatjes, olijven en mieriksworteldressing.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #9452 Gepost op: 11 januari 2015, 17:34:31 »
Janneke Vreugdenhil is een gerespecteerde kookschrijfster. Ik meen dat zij ook het initiatief nam bij Vegatopia om te komen tot een vegakookboek, dat binnnekort zal verschijnen.
Maar, toch moet ik haar nu kapittelen. In de NRC van gisteren/vandaag (p L15) vertelt ze dat de combinatie tomaat-koffie haar per toeval trof toen ze tomatensla at en koffie dronk. Dan gaat ze aan de gang en komt met een recept voor tomaten-koffiesaus waar de honden geen brood van lusten omdat er van alles wordt ingestopt: knoflook, ui, laurier, gerookte pimentpoeder, jeneverbes, komijn etc. etc. en dan, ja hoor, ook nog tomaat en koffie. Zo schendt ze het fraaie ceteris paribus principe dat ook voor smaak geldt: probeer  tomaat en koffie voor de saus en (ceteris paribus) laat het overige gelijk, dus doe verder zo goed als niks als het om koken gaat. Pragmatisch: maak tomaat en koffie tot je ingrediënten en probeer met zo min mogelijk andere smaakdingen je saus te maken als je echt de tomaat-koffiecombinatie wilt presenteren.
Een min voor mevrouw Vreugdenhil wat mij betreft.

Mijn vrouw is bezig met koken en ik weet alleen dat ze een rest lasagnevel onder handen heeft waar ze, meen ik, een soort loempia van wil maken. Er is in elk geval een fraaie cotesdurhonevillages (spelling! moet zo als ik het groot dictee volg met een kwinkslag) die we bij de AH in de aanbieding kochten, met een zilveren medaille 2014 uit Orange.

Inmiddels weet ik wat we eten: bamischijf die mijn vrouw fabriceerde met noedels uit een pakje droge noedelsoep, die we vaak op reis meenemen, bietensalde met granaatappelpitten, rest koude ubipuree en citroenmayonaise, boontjes, paarse spruitjes, tomaten-gembersaus, groentensoep.

Op sushirijstrecept van Tertia zie ik: •Giet de rijst in een zeef en spoel goed af. Laat 30 minuten uitlekken.
•Doe de rijst in een pan, overgiet met ruim water, breng aan de kook en laat op zacht vuur acht minuten koken. Giet af en doe in een stoompan . Dat uitlekken en dan weer met ruim water overgieten lijkt me onlogisch. Tenzij het gaat om het wellen, maar dan kun je de gespoelde rijst wel direct in het water doen. Strange.

Met die nieuwe spellingsregels (blotebabybillenluiers en cotesdurhonewijnpudding) zijn we kampioen Schachtelwortkünstler geworden, dat waren de Duitsers.

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2015, 19:47:03 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #9453 Gepost op: 11 januari 2015, 19:47:08 »
Broodje falafel op Amsterdam Centraal na een geslaagde brainstorm met koek en snoep.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #9454 Gepost op: 11 januari 2015, 19:59:23 »
Kristof had wel zin in de pompoen-linzensoep die ik vanmiddag had gemaakt. Erbij een wrap, bestreken met chilisaus en gevuld met tomaat, komkommer en kidneybonen en wat brood met hummus.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #9455 Gepost op: 11 januari 2015, 20:13:49 »
Pizza.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #9456 Gepost op: 12 januari 2015, 10:33:49 »
@Helen: deze sushilike salade is misschien ook wel iets voor je. En de Japanse kom waarvan ik al lang dacht dat ie online was maar dat is niet zo, komt denk ik de 10e!

Jaaaa!! Alles met avocado is lekker natuurlijk, maar dit lijkt me superlekker en easpy peasy. Thanks.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #9457 Gepost op: 12 januari 2015, 11:08:00 »
Gisteravond kaasfondue, met om het wat gezonder te maken van te voren een groot glas groentesap. Bij de kaasfondue ook nog wel komkommer en rauwe wortel om te dippen.

Vanavond iets met paprika, maar ik weet nog niet wat.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9458 Gepost op: 12 januari 2015, 15:27:44 »
Gisteravond kaasfondue, met om het wat gezonder te maken van te voren een groot glas groentesap. Bij de kaasfondue ook nog wel komkommer en rauwe wortel om te dippen.

Vanavond iets met paprika, maar ik weet nog niet wat.

Piperade? http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12023-piperade-met-ei (wel met ei)
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #9459 Gepost op: 12 januari 2015, 15:35:54 »
Hmm, ik probeer mijn eieren-eten een beetje te beperken, maar die piperade ziet er erg lekker uit Selly, ik kan me voorstellen dat dat ook erg lekker is zonder ei maar dan met een naturel courcous ernaast. Dat ga ik eens proberen vanavond denk ik.

Eigenlijk denk ik dat (gebakken) polenta nog beter past dan cous-cous, maar daar heb ik vanavond even geen puf voor. Ik ga voor de couscous!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light