Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #880 Gepost op: 19 september 2011, 20:39:31 »
Kan frittata ook zo dat je én echt groente eet (dus niet een paprika en drie champignons met z'n vieren) én niet zeventien eieren eet? Ik vind drie eieren (voor twee) echt wel voldoende, maar ik heb dus altijd gebakken groenten met eiflinters...
Waarom maak je niet een frittata van deels eieren (2), deels geprakte tofu (1 pakje)? Heb je niet de vele eieren, wel het volume, de eiwitten en de smaak - plus lekker veel groenten..

Maar dan krijg je geen frittata, maar een soort tofukoek. Ook lekker, maar echt een heel ander gerecht en ook niet erg Italiaansig.
,,,,فلافل

Offline duifje

• **
  • 55
Wat eten we vandaag?
« Reactie #881 Gepost op: 19 september 2011, 21:03:57 »
Kan frittata ook zo dat je én echt groente eet (dus niet een paprika en drie champignons met z'n vieren) én niet zeventien eieren eet? Ik vind drie eieren (voor twee) echt wel voldoende, maar ik heb dus altijd gebakken groenten met eiflinters...
Waarom maak je niet een frittata van deels eieren (2), deels geprakte tofu (1 pakje)? Heb je niet de vele eieren, wel het volume, de eiwitten en de smaak - plus lekker veel groenten..

Maar dan krijg je geen frittata, maar een soort tofukoek. Ook lekker, maar echt een heel ander gerecht en ook niet erg Italiaansig.

Valt wel mee, hoor. Van tofu alleen al kun je een prima frittata maken (zie Vegan with a Vengeance van Isa Moscowitz), die lekker zacht blijft, als je hem niet te lang bakt; niet zo'n tofu-liefhebber, zeker? Voeg voor smaak een snufje kurkuma en fenegriek toe.

[emai[/email]

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #882 Gepost op: 19 september 2011, 21:19:53 »
Van tofu alleen al kun je een prima frittata maken (zie Vegan with a Vengeance van Isa Moscowitz), die lekker zacht blijft, als je hem niet te lang bakt; niet zo'n tofu-liefhebber, zeker? Voeg voor smaak een snufje kurkuma en fenegriek toe.

Jawel hoor, echt dol op tofu. Ik reis er zelfs voor naar Japan (nou ja, ook wel voor andere dingen). Tofukoekjes vind ik ook lekker, maar noem ik geen frittata omdat het toevallig die vorm heeft, een frittata hoort voor mij gewoon niet naar tofu te smaken. Het is een mooi Italiaans gerecht, gemaakt met onder andere flink wat ei. Kurkuma hoort er wat mij betreft ook niet in.
Maar als je ei wilt minderen en het zo prettig vindt, moet je dat natuurlijk doen  :)
,,,,فلافل

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #883 Gepost op: 19 september 2011, 22:20:19 »
Ik keek ook net even snel in mn vriezerlijstje. Er liggen dus ook nog 2 pakjes vegaballetjes.
De kans is groot dat het pasta (spaghettini of linguine) met tomatensaus uit eigen pot en polpetti (gebraden vegaballetjes) wordt, met komkommersalade erbij. In de saus kan ik nog wat gewelde gedroogde porcini doen, is ook extra eiwit.
En als tie gaat mekkeren over het gebrek aan vlees, heeft tie pech en gaat hij zelf maar ergens een gehaktstaaf halen. Dat gezanik altijd, het is niet dat ik niet kan koken ofzo en hij mag heel blij zijn dat ik niet dezelfde kookgenen als mn moeder heb.

Koekje, hebben jullie allebei lekker gegeten?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #884 Gepost op: 19 september 2011, 22:20:30 »
Indische rissoles

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #885 Gepost op: 19 september 2011, 22:46:34 »
Ik keek ook net even snel in mn vriezerlijstje. Er liggen dus ook nog 2 pakjes vegaballetjes.
De kans is groot dat het pasta (spaghettini of linguine) met tomatensaus uit eigen pot en polpetti (gebraden vegaballetjes) wordt, met komkommersalade erbij. In de saus kan ik nog wat gewelde gedroogde porcini doen, is ook extra eiwit.
En als tie gaat mekkeren over het gebrek aan vlees, heeft tie pech en gaat hij zelf maar ergens een gehaktstaaf halen. Dat gezanik altijd, het is niet dat ik niet kan koken ofzo en hij mag heel blij zijn dat ik niet dezelfde kookgenen als mn moeder heb.

Koekje, hebben jullie allebei lekker gegeten?

Nou, hij is er niet ingetrapt.
Ik noemde het gewoon pasta met tomatensaus met paddenstoelen en balletjes. Hij vroeg vrij snel of er wel vlees in de balletjes zat. Ik heb er een beetje omheen geluld (ik heb ze zelf niet gedraaid, ze komen van de AH). Hij vond ze niet vies, maar was wel bang geweest dat ik hem zat de bedonderen en alsnog tofu zat te voeren. Het vulde nogal wel, we hebben beiden ons bord niet leeg.
Morgen iets met tofu-gehakt  :P
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #886 Gepost op: 19 september 2011, 22:57:58 »
Nee! Hij ging vissen? Da's niet leuk! Volgens mij is datgene wat op tafel staat ook wel echt een onderwerp?

Nee, morgen geen tofugehakt, gewoon witte naturel tofu gebakken in een pepertje, afgeblust met een scheutje sojasaus in combi met in zwarte rijstazijn en sojasaus gewokte sojabonen met eiernoodles en koriander. Eiwit kan-ie krijgen als ie 't wil. ;)

Ik vind het vervelend voor je, want je doet echt je best! Maar waarschijnlijk maakt-ie 't goed met een hoop andere wel leuke dingen ;)
« Laatst bewerkt op: 19 september 2011, 23:03:16 door Temari »

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Wat eten we vandaag?
« Reactie #887 Gepost op: 19 september 2011, 23:35:00 »
Maar waarschijnlijk maakt-ie 't goed met een hoop andere wel leuke dingen ;)
Met harig zijn, toch? :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #888 Gepost op: 20 september 2011, 01:09:25 »
Ja en een pluis in zn navel   ;D

Volgens mij is het niet eens om te eiwitten, want ik zorg ervoor dat ik die zelf ook altijd voldoende binnen krijg.
Het grootste gedeelte zit tussen zn oren; de smaak en structuur. Gebak eet hij namelijk altijd vega en zn ontbijt meestal ook.
En ik denk dat ik er zelf ook wel debet aan ben. Ik ben namelijk geen standaard vega, niet eens een hele vega. Ik vind het helemaal niet zielig om een dood diertje op te eten. Zelf doodmaken doe ik liever niet, maar als ze al dood zijn, heb ik bv ook geen moeite mee ze 'panklaar' te maken (ik doe dat soms voor mn katten en hoef er niet meer van te kokhalzen). De standaard vega zit ook in zijn hoofd en ik voldoe daar gewoon niet aan met vega eten uit milieu-overwegingen en ook soms vanwege de portemonnee. Als ik wel een standaard en volledige vega zou zijn, zou hij er vast minder (of geen) 'problemen' mee hebben om bij mij nooit vlezen te eten. Het idee van zuivel eten en toch vega zijn, gaat er bij hem ook niet in. Hem op excursie sturen naar een veehouderij gaat ook niet werken, want hij heeft vroeger als vakantiebaantje in een varkensstal gewerkt. Hij weet dondersgoed hoe het er daar aan toe gaat.
En ik heb hem ook verwend. Normaliter als hij hier komt eten, pak ik redelijk uit in de keuken en serveer ik er meestal een biologisch vleesje bij. Wel kleine porties overigens.

Hij is hier de rest van de week en gaf me geld voor boodschappen (waar ik normaal een halve maand zowat mee kan doen). Toen zei ik dat hij dan zeker geen tofu wilde eten. Ik voel me wel ergens bijna soort van verplicht om er toch een vleesje van te halen. Maar hij zal zeker niet de hele week ook vlezen krijgen.
Ik denk dat de vleesvervangers toch niet de juist insteek zijn ('zie je wel, het woord alleen al, iets dat vervangen moet worden'). Ik ga eens nadenken over gerechten waar je standaard geen vlees bij eet.
Het is niet dat we er ruzie over maken, hoor. Zo dramatisch is het ook weer niet.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #889 Gepost op: 20 september 2011, 02:39:02 »
Koud en rauw vandaag.
En gister ook.
Plus morgen.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline chinoiseries

• 247
    • Always cooking up something
Wat eten we vandaag?
« Reactie #890 Gepost op: 20 september 2011, 08:26:27 »
@koekje: je hoeft je niet te verantwoorden, je doet je best om niet zomaar eten naar binnen te schuiven toch? :)

En harig is vast lekker warm in de koudere maanden van het jaar ;D

Vanmiddag geroosterde bataat & pittige tofustukjes van AH (koud) en vanavond proberen die gigantische pan pompoensoep op te maken.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #891 Gepost op: 20 september 2011, 12:37:32 »
Soms zijn er rare coïncidenties. Maakte gisteren spaghetti alla Norma, (i.e. een spaghetti met o.a. gebraden aubergineblokjes,  genoemd naar de opera Norma van Bellini, die in de ogen van de Sicilianen zeer perfect was). Luister naar Radio en 4 en wat hoor ik: La Callas die de Opera Norma zingt. Vreemd hoor. Aten er broccoli al dente bij en een dikke saus van eikenboleet plus tofublokjes gebakken met tomaat en op smaak gebacht met gembersaus en tamari.
Vandaag maak ik onder meer kikkererwtenfalaffel, rest van de Norma en gebakken kastanjes (net weer wat geraapt). Er zijn ook veel eekhoorns hier overal in de tuinen: kastanjes, hazelnoten, walnoten... in overvloed. Maar paddenstoelen: erg weinig.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline lieve lijn

• 4.047
Wat eten we vandaag?
« Reactie #892 Gepost op: 20 september 2011, 13:29:29 »
gisteren at ik wat restjes bij elkaar gemixt; flink wat spinazie, tomaatjes, gemixte paddenstoelen en roomkaas. Erbij aardappels best lekker
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #893 Gepost op: 20 september 2011, 15:31:50 »
Zondag brede rijstnoedels met Thaisachtig oestersausje met heilige basilicum, paprika, pepers, knoflook, komkommer, ui en cashewnoten.
Gister gepofte aardappels, pastinaak en bietjes met dille-knoflook-citroenboter. Erbij een fris scherpe zwarte linzensalade.
Vandaag krieltjes in de schil uit oven met restje kruidenboter, restje linzensalade en gegrilde aubergine. Erbij een klein komkommerslaatje.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #894 Gepost op: 20 september 2011, 18:02:51 »
Ik ga straks roerbakken: gemengde paddenstoelen (het is een hele mooie mix ^_^) met baby paksoi en spinazie en tofu in zwarte-bonensaus (met lekker veel gember) met rijst. Er overheen koriander.

Offline chinoiseries

• 247
    • Always cooking up something
Wat eten we vandaag?
« Reactie #895 Gepost op: 20 september 2011, 18:24:48 »
@Bast: receptje voor die linzensalade? :)

@Temari: oh lekker, heb nu ook trek in Aziatisch!

Vanavond allegaartje omdat ik moe ben en S. moet werken. Restje pompoensoep, kaastosti, gekookt eitje, en een boterham met kaas en pickles. Ik voel me ineens weer helemaal student :) Ook al komt dit allemaal niet uit een pakje!

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #896 Gepost op: 20 september 2011, 19:58:02 »
Gebakken aardappelblokjes met Provencaalse kruiden, sperziebonen en quorngehakt met ui, champignons en knoflook. Toe stevige griesmeelpudding met in rum geweekte rozijnen  :yummie:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #897 Gepost op: 20 september 2011, 20:03:57 »
Champignonrisotto met erbij in knoflook gebraden spruitjes met nootmuskaat en Parmezaanse kaas.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #898 Gepost op: 20 september 2011, 20:47:36 »
Bloemkool-kokossoep.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929