Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline duifje

• **
  • 55
Wat eten we vandaag?
« Reactie #80 Gepost op: 12 juli 2011, 20:28:34 »
Spatscherm lost hier in de keuken weinig op, vet/olie spat daar lustig dwars door de maasjes heen. Kan ook aan mijn kookstijl liggen natuurlijk.
Misschien dat ik het eens moet proberen met een soort cylinder om mijn koekepan. Ik voorzie dat ik daar een hoogte van circa een halve meter voor nodig zal hebben. Tot vlak onder, maar nog liever tot in, de afzuigkap. :P
Het heeft er ook mee te maken hoeveel olie je gebruikt, of het spat. Doe geen laage olie in de pan, maar vet de pan in met kwastje, of veeg overtollig olie weg met keukenpapier zodat de koekenpan alleen ingevet is, en bak dan je driehoekjes/vierkantjes/rondjes gesneden polenta daarin. Let op de hoogte van het gas: middel- tot middelhoog, en keer ze tijdig om

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #81 Gepost op: 12 juli 2011, 21:39:41 »
Spatscherm lost hier in de keuken weinig op, vet/olie spat daar lustig dwars door de maasjes heen. Kan ook aan mijn kookstijl liggen natuurlijk.
Misschien dat ik het eens moet proberen met een soort cylinder om mijn koekepan. Ik voorzie dat ik daar een hoogte van circa een halve meter voor nodig zal hebben. Tot vlak onder, maar nog liever tot in, de afzuigkap. :P
Het heeft er ook mee te maken hoeveel olie je gebruikt, of het spat. Doe geen laage olie in de pan, maar vet de pan in met kwastje, of veeg overtollig olie weg met keukenpapier zodat de koekenpan alleen ingevet is, en bak dan je driehoekjes/vierkantjes/rondjes gesneden polenta daarin. Let op de hoogte van het gas: middel- tot middelhoog, en keer ze tijdig om
Kijk, daar kan ik wat mee! Ik had juist extra olie in de pan gedaan omdat die krengen alles opzuigen.

Kan er trouwens in de oven ook niet wat gedaan worden?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #82 Gepost op: 12 juli 2011, 21:49:37 »

Ja polenta kan ook prima in een hete oven/onder gril/op bbq
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #83 Gepost op: 12 juli 2011, 22:03:39 »

Maar krijg je dan ook koekjesachtige situaties zoals in de pan de bedoeling is of wordt het alleen maar warm?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #84 Gepost op: 12 juli 2011, 22:09:48 »

Maar krijg je dan ook koekjesachtige situaties zoals in de pan de bedoeling is of wordt het alleen maar warm?

Nou als je je oven heel heet zet en/of op grill stad kan het ook koekjesachtig worden maar ik vraag me af of dat in jouw kleine oventje ook gaat.
Tosti-ijzer?  :P
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #85 Gepost op: 13 juli 2011, 10:00:58 »

Nou als je je oven heel heet zet en/of op grill stad kan het ook koekjesachtig worden maar ik vraag me af of dat in jouw kleine oventje ook gaat.
Tosti-ijzer?  :P
Zeg hee, niks kwaads over dat kleine oventje van mij!

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #86 Gepost op: 13 juli 2011, 12:24:02 »
Vandaag komt een oude studievriend met echtgenote bij ons eten. Ken hem vanaf 1951. Hij is weliswaar een fysicus, doch een ware encyclopedist. De laatste in mijn vriendkring. Rest is dood.
Welnu: mijn vrouw en ik maken: een entrée van courgetteflensrösti (zie eerder) en rode sla, soep van wortel, komkommer, courgette, gember, ui, knoflook, munt en een beetje lavendel en de staafmixer op het geheel, gefituurde geitenkaastriangels met risotto en wortel gestoofd in witte wijn en wat suiker plus een teentje knoflook. Daarna ijs en in Trester gemarineerde vijgen. Wijnen.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Dot

• 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #87 Gepost op: 13 juli 2011, 12:29:03 »
Dat klinkt als een bijzonder aangename maaltijd, heer Niewied. Fijne avond gewenst.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #88 Gepost op: 13 juli 2011, 13:54:45 »
Hij is weliswaar een fysicus,
Ach, iedereen heeft zo zijn gebrek.

Dat turkse brood van gisteren had dat ook, het was oudbakken dus de helft die ik nu nog heb gaat door midden, met passata en oregano er op in de oven en dan met veel ijsbergsla en knoflookolie in mijn mond.

Offline philia

• *
  • 9
Wat eten we vandaag?
« Reactie #89 Gepost op: 13 juli 2011, 17:15:24 »
De hele dag regen :S Lang leve het thuis werken... Geen zin om boodschappen te doen, voorraadkast maar even nagekeken.
T wordt rijst met sperziebonen en gefrituurde gekruide tofublokjes.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #90 Gepost op: 13 juli 2011, 17:20:40 »
Bietensoep met karnemelk (deze http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11532-litouwse-bietensoep-met-dille) aardappelgratin, sperzieboontjes, mini-vegaburgertje en Hollandse sperziebonen (de 1e dit jaar). Toe grunschnabels mandarijnen yuzuijs.
,,,,فلافل

Offline karl

• 6.374
Wat eten we vandaag?
« Reactie #91 Gepost op: 13 juli 2011, 17:20:52 »
Wijnen.

Ik vind dit een aangename en wat ons betreft zelfs noodzakelijke bekroning en aanvulling van mooie gerechten, Heer niewied.
U mag ze ook benoemen, wat mij betreft.

Offline Dot

• 2.630
Wat eten we vandaag?
« Reactie #92 Gepost op: 13 juli 2011, 18:14:46 »
Ik wilde eten gaan halen bij Soy, maar die bleek helaas gesloten. Nu maakt R. friet en daarbij eet ik een mozzarellastick van AH (vegakroketten waren op, het zit niet mee) en wat sla.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #93 Gepost op: 13 juli 2011, 19:52:51 »
Aardappels (nog steeds lekker met schil), dubbel gedopte tuinbonen (was blij dat het een éénpersoonsportie betrof) met een beetje zure room en tuinkruiden en een vegaworstje.
Best lekker die tuinbonen, maar eerlijk gezegd niet alle moeite waard.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline duifje

• **
  • 55
Wat eten we vandaag?
« Reactie #94 Gepost op: 13 juli 2011, 20:08:40 »
Kijk, daar kan ik wat mee! Ik had juist extra olie in de pan gedaan omdat die krengen alles opzuigen.

Hoe meer olie je in de pan doet, hoe meer ze opzuigen. Gewoon de pan invetten, goed verhitten op hoog vuur, dan polentastukjes erin, even aandrukken met vork, en dan vuur lager zetten tot middelhoog, zo zuigen ze geen vet op, en kleur je de buitenkant lekker krokant en goudbruin, en blijft het binnenste zacht en sappig

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #95 Gepost op: 13 juli 2011, 21:30:39 »
Aubergine met kerriesaus, rijst, gebakken tahoe.

Offline karl

• 6.374
Wat eten we vandaag?
« Reactie #96 Gepost op: 14 juli 2011, 08:01:57 »
We maakten gisteren broccolisoep. Maar omdat de broccoli ons gegeven was door een gulle, ons goed bekende bio-teelster, moesten we eerst een vijftal wormen uit de broccoli halen om de soep volledig vegetarisch te houden. Hierbij kneep mijn vrouw hard in mijn arm, want naast spinnen schijnen ook wormen voor vele vrouwen huiveringwekkend te zijn. De soep smaakte overigens best.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #97 Gepost op: 14 juli 2011, 08:20:13 »
Pasta met rode saus en een salade

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #98 Gepost op: 14 juli 2011, 12:39:02 »
Heer Karl: we hebben altijd van allerlei soorten wijn in huis en gaan er slordig mee om. Maar gister serveerden we een huistuinkeuken witte biowijn van AH. Daar had ik ook mee gekookt en er stonden een paar flessen koel. Ik vind dat een zeer aangename wijn. Rode was er ook: een Argentijn, La Vuelta, Malbec druif, 2010, die we hier bij een goede wijngroothandel in Eindhoven kopen. Geen idee waar die elders te koop is. Malbec, dat vinden we een prettige druif.

Vandaag komt een buurtgenoot eten, (een elektrotechnicus uit de Delftse school, je moet wat heer Christiaan). Die krijgt weer basmatitomatenrijst, want we hadden gister dubbel bereid, voorts met ui en knoflook gebakken spitskool met courgette en Suri-kerry/masala (monsieur Courgette bracht weer twee ferme courgettes), jagungkoekjes (maïskoekjes) die mijn vrouw fabriceert en ook op de een of andere wijze gebakken tofu van haar hand. O ja, een ferme groentensoep vooraf als steeds met de staafmixer verpulpt. Eigenlijk vind ik soep toe prettiger: Chinastijl.

@ heer Christiaan: Overigens snap ik niet dat die olie door dat spatscherm gaat. Dat lijkt erg op het verhaal van de uncatchable fish.

« Laatst bewerkt op: 14 juli 2011, 12:43:54 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #99 Gepost op: 14 juli 2011, 20:15:51 »
Het was een gekke dag vandaag (met het Sander-nieuws) maar desalniettemin at ik wel erg lekker: spaghetti met een romige saus waar gebakken bloemkool, stukjes tomaat en paarse worteltjes in zaten. Op het laatst ging er nog ei door de spaghetti zodat het geheel een carbonara-achtig effect kreeg.
Kersen toe.
,,,,فلافل