Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #780 Gepost op: 13 september 2011, 09:09:58 »
In Nederland wel, in Vlaanderen is Indisch Indiaas (uit India). Er kwam ooit een Chinees restaurant in mijn dorp met een "Chinees-Indische keuken", waarschijnlijk van ingeweken Nederlandse Chinezen. Ik heb jarenlang op de kaart naar gerechten uit India gespeurd (maar ik kende de Indiase keuken toen nog helemaal niet), terwijl er gewoon Indonesische op stonden.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2011, 10:34:37 door karl »

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #781 Gepost op: 13 september 2011, 09:32:54 »
Indisch is toch de Nederlandse bewerking van de Indonesische keuken...

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #782 Gepost op: 13 september 2011, 12:04:56 »
Verder met de vriezer leegeten, erop anticiperend dat er dit weekend wat restanten soep ingevroren zullen worden. Koolraapsoep met aardappel, kool ,wortel en prei, een afbakbroodje en ws. ook wel weer een salade.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #783 Gepost op: 13 september 2011, 12:06:45 »
Indische rijsttafel voor enkele familieleden, met:

atjar van komkommer & atjar van biet, rissoles, tempeh kering, kare telor benggala, nasi koening, nasi, toemis andijvie en toe klapperpudding met schijfjes banaan, slagroom en goela-djawasiroop

:o
Ik ben ook trots!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #784 Gepost op: 13 september 2011, 12:53:13 »
??? Indisch is toch Indonesisch?

Nee, Indisch is de fusionkeuken die ontstond toen mensen uit Nederlands-Indië hierheen kwamen en Nederlanders naar N-I gingen. Die keuken heeft zich weer onafhankelijk vd Indonesische keuken ontwikkeld.
Lonny vertelt nog in zijn boek dat toen hij op 21-jarige leeftijd naar NL kwam, hij erg moest wennen aan de gerechten uit de Indische keuken, omdat hij de meeste niet kende.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #785 Gepost op: 13 september 2011, 12:57:33 »
O, ik dacht dat dat gewoon te maken heeft met de grootte van Indonesië, de gemiddelde Javaan zal in de jaren twintig weinig contact hebben gehad met de keuken van Timor of Bali.
Weer wat geleerd!
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #786 Gepost op: 13 september 2011, 18:00:20 »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #787 Gepost op: 13 september 2011, 18:33:49 »
Bulgur met sumak(=zure bes) en pul biber (=chilipeper), yoghurtdip met bergmunt, snijbonen, gegrilde aubergine met knoflook en granaatappelstroop (lekker!) en tomatensla met uien. Ik klaag niet. Een granny smithappel toe.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #788 Gepost op: 13 september 2011, 18:34:33 »
Pizza van gisteren en ik heb ook nog een halve taart.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Dot

• 2.630
Wat eten we vandaag?
« Reactie #789 Gepost op: 13 september 2011, 21:25:02 »
Linzencurry met teriyaki van de vegetarische slager, wat rucola en naan.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #790 Gepost op: 13 september 2011, 21:37:31 »
L maakte lekkere linzensoep, met komijn en citroensap en gember en hij bakte er ook nog paratha's bij.

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #791 Gepost op: 13 september 2011, 21:57:00 »
Ik at bij een vriendin, en had me voorbereid op ei. Ik krijg eigenlijk altijd een gekookt ei: pasta met aparte vleesloze saus voor mij en met een ei. aardappel, broccoli en ei. Ik kreeg zelfs een keer een pannenkoek met erbij een ei. Nu klaag ik niet, want ei is goed voor mij en ze denkt ook nog 's aan me. Echter, vandaag had ze een lekkere pastaschotel met dezelfde saus voor haar vriend, haarzelf en mij, want met tofugehakt! :) en een vruchtensalade toe :yummie:

Offline Eelco

• Admin
  • 20.668
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #792 Gepost op: 13 september 2011, 23:21:21 »
Een biryani met bloemkool, tomaat en linzen. En natuurlijk lekker veel specerijen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Esther197301

Wat eten we vandaag?
« Reactie #793 Gepost op: 14 september 2011, 09:14:21 »
Ik heb gisteren wraps gegeten gevuld met chineese roerbak groente en linzen. Was erg lekker.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #794 Gepost op: 14 september 2011, 12:58:06 »
Parmigiana melanzane (van die aubergines met tomatensaus en parmezaanse kaas uit de oven, ik maak dat nooit dus ben benieuwd), spaghetti met pesto (hm pesto maak ik eigenlijk ook zelden bedenk ik me) en een beetje ijsbergsla met citroen-mosterdvinaigrette en ui. Toe een fruitsalade met bramen, druiven en rode bes. Heb er al zin in eigenlijk.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #795 Gepost op: 14 september 2011, 15:50:51 »
Ik ga een soort laksa maken, met paksoi en wat groenten die ik nog heb. En ook wat beschikbare noedels die wel een keer opmogen.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #796 Gepost op: 14 september 2011, 19:26:33 »
De eerste pompoensoep van het seizoen. Dat spul heeft een kleur waar je spontaan vrolijk van wordt.
Erbij had ik mijn eerste poging sodabread. Ik had dit recept gevolgd. Ik vond het nogal zout en volgens mij moet het ook wel luchtiger kunnen. Dit weekend maar een volgende poging wagen.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2011, 19:29:26 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #797 Gepost op: 14 september 2011, 20:14:11 »
[Maartje vist voddig papiertje uit de keukenla]
Ik doe altijd:
375 gr witte bloem
75 gr volkorenmeel
1/2 tl zout
1 tl baksoda
350 ml karnemelk (of half water/half yoghurt)

Roeren tot een beetje een kledderig deeg, niet kneden, brood van vormen, inkruisen en 45 minuten in een hete oven (230 graden, na een kwartier tot 200 graden terugdraaien).

Of in 12 kleine bolletjes verdelen en die dan 15-20 minuten bakken (dan begin ik volgens mij gewoon op 200 graden)

[/Legt het voddige papiertje zorgvuldig weer terug]

En nu ga ik pasta met kaassaus maken, met gebakken witlof met champignons.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #798 Gepost op: 14 september 2011, 20:24:58 »
Ik at frietjes met samuraisaus en mini-loempiaatjes.
Junk food! ;D

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #799 Gepost op: 14 september 2011, 20:54:44 »
Ik at polenta met spitskool, met een saus van borlottibonen, tomatenpuree, worteltje, stengeltje selderij, ui.

De polenta heb ik met de spitskool gekookt, werkt goed.