Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Selly

• 30.783
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #7700 Gepost op: 26 februari 2014, 21:39:23 »
Een biryani (of eigenlijk een pilao)
:cop:
Niks  :cop::) Een korte toelichting:
Citaat
Een pilao is een eenpansgerecht van rijst met groente en specerijen. [...] Omdat deze pilao rijk gevuld is, zou ik het eigenlijk een biryani willen noemen. Echter, volgens Wikipedia is het verschil dat voor een biryani de rijst apart van de overige ingrediënten wordt gekookt. Voor een pilao kook je alle ingrediënten tezamen.

Ja nee ik kén je toelichting. Maar vandaar dus.  :P
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7701 Gepost op: 27 februari 2014, 08:11:44 »
Bij theater de Appel at ik een heerlijke lasagna met wilde spinazie, en toe o.a. Tiramisu. En het leuke was dat de desserts óók aangevuld werden als het op was! :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #7702 Gepost op: 27 februari 2014, 09:37:38 »
Gisteren kwam mijn zusje, man en nichtje eten. We aten zelfgemaakte pizza met o.a. spinazie en pijnboompitten. We dronken er o.a. 'net alsof' cola en 'net alsof' biertje bij want dat wil en mag nichtje niet.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2014, 13:10:49 door LL de Ling »

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #7703 Gepost op: 27 februari 2014, 12:46:30 »
Frituurfeestje van frietjes, kaaskroket, mozzarellasticks en onion rings. Erbij allerhande sausjes en broccolisalade met tomaat en rode ui. Toe is er mango.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
« Reactie #7704 Gepost op: 27 februari 2014, 17:35:49 »
Mijn lieve vriendin Iris is overleden in januari. Zij maakte altijd met haar man iets in het kader van 'Eiertuesday' (geen 'eggtuesday of 'eierdinsdag', nee 'eiertuesday'). Nu proberen we (ik en weer een andere vriendin) daar een traditie van te maken.

Ik heb dus al eens een ei gebroken op de diepvriespizza (en die van mijn gasten. Ik ga me niet eens excuseren daarvoor ;)) en vorige week at ik aardappeltortillla. Vandaag werd het laksa, met als enige ei-ingredient eiermie. Dit wordt een lastige traditie.
Grecondoleerd nog, mooie traditie! Doen!
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #7705 Gepost op: 27 februari 2014, 17:40:22 »
Een in toom te houden corpsbal (70+) komt eten. Goeje vent. Hij krijgt:
Tempura van biet en van wortel/ met geelwortel gekookte rijst gebakken met paprika, ui, wortel/ dupuislinzen gekookt met wat ui, komijn, beetje lavendel, bouillonpoeder en daarna in een saus van gebakken paprika, ui, juspoeder, kokosmelk en tamari/ in sesamolie gebakken spruitjes (corpsbal: huh spruitjes, dat eet je toch niet, mmm die zijn wel lekker zo)/ tofu arepa/ mangga met ijs.
Tja. gewoontes, gedrag, te oud om af te leren. Hoef ook niet zolang de toom OK is. Wat zouden ze allemaal van mij zeggen? Straks krijg ik nog ballerij op m'n dak.

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2014, 21:50:37 door niewied »

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #7706 Gepost op: 27 februari 2014, 17:46:00 »
Auflauf is toch niet per definitie op zn kop? De keren dat ik auflauf at, was het een gerecht dat ik met ovenschotel zou vertalen (of casserole als het naar het Engels moest). Eelco?
Hier ben ik ook benieuwd naar, want ik dacht ook dat het om ovenschotels ging...
Auflauf (Speise): "Ein Auflauf ist ein im Backofen gegartes, salzig oder süß abgeschmecktes Gericht." Inderdaad gewoon een ovenschotel dus. En nee, ik keer mijn Blumenkohlaufläufe niet om  :).
mooi, dank, ovenschotel tatin hadden we dus.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #7707 Gepost op: 27 februari 2014, 19:08:05 »
Mijn vriend maakte tagliatelle met een saus van tomaat, en nog wat andere dingen, en ricotto en pijnboompitten. Het was wat vlak en een beetje te jaren negentig, maar wel lekker.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #7708 Gepost op: 27 februari 2014, 22:53:27 »
Spaghetti met broccoli en pepersaus.
Groetjes, Antje

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #7709 Gepost op: 28 februari 2014, 00:40:17 »
Fusilli bolognese. Daarnaast heb ik de afgelopen week braaf alle afgesneden groenteresten en -schillen bewaard, en daarvan - samen met verse kruiden uit de tuin (rozemarijn, tijm, laurierblad) zo'n twee liter krachtige bouillon getrokken en ingevroren.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #7710 Gepost op: 28 februari 2014, 07:44:22 »
Afscheidsetentje van een collega. Ik had vooraf mosterdsoep, en daarna een portobello gevuld met geitenkaas, quinoa en groente. Geen ruimte meer voor een dessert, dus na alleen koffie.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7711 Gepost op: 28 februari 2014, 19:59:44 »
macaroni met kerstomaatjes met balsamico-azijn, tomato frito, mais, geraspte kaas.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #7712 Gepost op: 28 februari 2014, 21:04:50 »
Risotto met fijngesneden bloemkool en een gedeelte van de gisteren getrokken bouillon. Parmezaanse kaas en peper uit de molen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #7713 Gepost op: 28 februari 2014, 21:29:21 »
Afhaalpizza. Wel heel gezond nog wat salades erbij en lekkere olijfjes enzo.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #7714 Gepost op: 28 februari 2014, 23:03:51 »
Boerenkoolstamp opgeleukt met rode pesto en C1000 vegarookworst.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #7715 Gepost op: 01 maart 2014, 09:42:31 »
stamppot zuurkool met tofustukjes en een beetje appelchutney.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #7716 Gepost op: 01 maart 2014, 16:50:20 »
In verband met gekuch en gesnotter: medicinale knoflooksaus. Erbij pitabroodje met vegashoarma. Tip: shoarmakruiden kopen bij de toko, die hebben kruiden zonder zout, zodat je er lekker heel veel van op kunt doen.

Voordeel van mijn knoflooksaus: je kunt niemand aansteken met je verkoudheid want geen hond komt dichter dan een meter bij je in de buurt :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7717 Gepost op: 01 maart 2014, 17:05:38 »
In verband met gekuch en gesnotter: medicinale knoflooksaus. Erbij pitabroodje met vegashoarma. Tip: shoarmakruiden kopen bij de toko, die hebben kruiden zonder zout, zodat je er lekker heel veel van op kunt doen.

Voordeel van mijn knoflooksaus: je kunt niemand aansteken met je verkoudheid want geen hond komt dichter dan een meter bij je in de buurt :)

Heb jij die knoflooktaart van Ottolenghi wel eens geprobeerd? Want die heeft ook een enorm effect, althans, ik geloof niet bij iedereen, maar hier wel. En de taart is zalig.
,,,,فلافل

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #7718 Gepost op: 01 maart 2014, 17:38:30 »
Er staan groenten te roosteren in de oven: zoete aardappel,  schorseneren en knolraap. Met olie, oregano, zout, peper en chilipoeder.

Erbij een salade van little gem, tomaatjes, olijven, ui en geitenkaas. Met vijgen-dadelazijn en olijfolie.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #7719 Gepost op: 01 maart 2014, 19:05:08 »

Heb jij die knoflooktaart van Ottolenghi wel eens geprobeerd? Want die heeft ook een enorm effect, althans, ik geloof niet bij iedereen, maar hier wel. En de taart is zalig.
Ja, die heb ik al een paar keer gemaakt, maar die is zeer mild in vergelijking  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light