Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #7680 Gepost op: 25 februari 2014, 00:33:53 »
Voor het eerst sinds tijden weer eens prei gekocht. Die ging samen met puntpaprika, champignon, pepertje en verse peterselie in een pannenkoek van speltdeeg.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7681 Gepost op: 25 februari 2014, 09:23:03 »
Dragon-aardappelpuree, Tivall nuggets, witlof. Dadelijk de 1e Lambada-aardbeien, die zijn er al omdat het zo zacht is. Raar.
Nu al aardbeien??

Idioot he. Waren erg zoet.
De mijne hebben nog geeneens bloemetjes. Staan dan ook wel gewoon buiten. Misschien een glasje overheen zetten?

Gerelateerd, maar ontopic: ik ga vandaag wellicht de laatste spruiten oogsten, en dan met een paprika en tofu in de wok.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #7682 Gepost op: 25 februari 2014, 10:25:39 »
Ik heb vakantie en L. zit op de creche, dus ik kan lekker uitgebreid koken vandaag  :chef:
Het wordt een Braziliaanse maaltijd met Feijoda, sinaasappelrijst, gestoofde boerenkool (die bij hun ongetwijfeld anders is) en gebakken plantains.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #7683 Gepost op: 25 februari 2014, 16:22:19 »
Mijn vrouw maakte een heldere boletensoep met zelfplukboleten die we in September invroren, een 'bloemkoolauflauf' gemaakt in een met olie en paneermeel bestrooide bolle schaal en na garing omgekeerd (Blumenkohlauflauf, tja, terrine chaude wellicht, een soufflé is anders dunkt me); Selly, help) gemengde salade met ook wat kaapse bessen, geitenkaasbitterballen. Erg lekker.  
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2014, 17:42:43 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7684 Gepost op: 25 februari 2014, 17:51:44 »
Auflauf is toch niet per definitie op zn kop? De keren dat ik auflauf at, was het een gerecht dat ik met ovenschotel zou vertalen (of casserole als het naar het Engels moest). Eelco?

Hier komen mensen mee-eten, maar het is door de week, dus niet te uitgebreid: venkelsalade met munt en sinaasappeldressing, puylinzen met geroosterde pompoen, geitenkaas en dragondressing, rosevalaardappeltjes uit de oven met mosterdmayonaise. Toe Grunschnabel koffieijs.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #7685 Gepost op: 25 februari 2014, 18:31:58 »
Ik denk toch dat menig restaurant blij zou mogen zijn met jouw "niet te uitgebreide" menu op hun menukaart Selly  :hungry:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #7686 Gepost op: 25 februari 2014, 19:49:25 »
Mijn lieve vriendin Iris is overleden in januari. Zij maakte altijd met haar man iets in het kader van 'Eiertuesday' (geen 'eggtuesday of 'eierdinsdag', nee 'eiertuesday'). Nu proberen we (ik en weer een andere vriendin) daar een traditie van te maken.

Ik heb dus al eens een ei gebroken op de diepvriespizza (en die van mijn gasten. Ik ga me niet eens excuseren daarvoor ;)) en vorige week at ik aardappeltortillla. Vandaag werd het laksa, met als enige ei-ingredient eiermie. Dit wordt een lastige traditie.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2014, 19:52:17 door LL de Ling »

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #7687 Gepost op: 25 februari 2014, 20:32:24 »
Pizza! Met champignons, paprika, ui en veel kaas.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #7688 Gepost op: 25 februari 2014, 20:47:46 »
Mijn lieve vriendin Iris is overleden in januari. Zij maakte altijd met haar man iets in het kader van 'Eiertuesday' (geen 'eggtuesday of 'eierdinsdag', nee 'eiertuesday'). Nu proberen we (ik en weer een andere vriendin) daar een traditie van te maken.

Ik heb dus al eens een ei gebroken op de diepvriespizza (en die van mijn gasten. Ik ga me niet eens excuseren daarvoor ;)) en vorige week at ik aardappeltortillla. Vandaag werd het laksa, met als enige ei-ingredient eiermie. Dit wordt een lastige traditie.

Ah, nu snap ik de foto's op fb. Wel een mooie traditie hoor :) Een gebakken of gekookt ei kan natuurlijk altijd wel ergens bij. Anders quiche, of pannenkoeken ofzo. En af en toe trakteer je jezelf op een lekkere cake :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7689 Gepost op: 25 februari 2014, 21:40:38 »

:heart:
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #7690 Gepost op: 25 februari 2014, 22:22:13 »

Ah, nu snap ik de foto's op fb. Wel een mooie traditie hoor :) Een gebakken of gekookt ei kan natuurlijk altijd wel ergens bij. Anders quiche, of pannenkoeken ofzo. En af en toe trakteer je jezelf op een lekkere cake :)

;) hihi, ja kan me voorstellen dat het nogal onbegrijpelijk was, zeker met de pizza. Nou, dat was het voor mij in het begin van eiertuesday ook. Foodfotografie is een kunst, en zeker met ei. En omdat zij ook alle foto's postte, kwamen er soms nog wel eh interessante voorbeelden langs.

Ja, gebakken en gekookt kan prima natuurlijk, maar ik ben er helemaal niet zo gek op. Dan is verstopt in een cake of pannenkoeken wel een heel goed idee, of met genoeg kruiden in een curry of roti. Die andere vriendin maakte o.a. courgette-omelet en salade nicoise.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #7691 Gepost op: 26 februari 2014, 00:24:12 »
Ah, nu snap ik de foto's op Facebook ook  :).

Vanavond alweer een hartige pannenkoek, mede omdat Kristof gisteren wat jaloers was (hij moest naar een repetitie en had al brood gegeten). Dit keer met tomaat, paprika en courgette, bestrooid met rucola.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #7692 Gepost op: 26 februari 2014, 13:10:52 »
Auflauf is toch niet per definitie op zn kop? De keren dat ik auflauf at, was het een gerecht dat ik met ovenschotel zou vertalen (of casserole als het naar het Engels moest). Eelco?

Hier ben ik ook benieuwd naar, want ik dacht ook dat het om ovenschotels ging...

Vanavond hier pasta huisgemaakte rode pesto met paprikablokjes en wat zwarte olijven.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7693 Gepost op: 26 februari 2014, 13:48:10 »
De afgelopen week kreeg ik niet veel binnen door een hardnekkig verkoudheidsvirus. Om niet om te vallen door gebrek aan calorieen op de momenten dat ik wel even op was, heb ik me maar verwend met New York Pizza's, Chunkey Monkey Mania ijs, patat en rendierpasta met roomboter.

Vandaag nog eenmaal een pizza, vanaf morgen maar weer normaal eten.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #7694 Gepost op: 26 februari 2014, 14:46:16 »
Hier ben ik ook benieuwd naar, want ik dacht ook dat het om ovenschotels ging...
Auflauf (Speise): "Ein Auflauf ist ein im Backofen gegartes, salzig oder süß abgeschmecktes Gericht." Inderdaad gewoon een ovenschotel dus. En nee, ik keer mijn Blumenkohlaufläufe niet om  :).

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #7695 Gepost op: 26 februari 2014, 19:01:31 »
Venkelsalade en zoete aardappel uit de oven.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7696 Gepost op: 26 februari 2014, 19:31:35 »
Dank Eelco voor de Auflauf-info  :)

Hier rauwe loempiaatjes gevuld met sla/komkommer/munt/groene peper/wortel/koriander en een limoen-sojasausdip erbij. En gebakken duinvoetjes (paddenstoelen) met Koreaanse saus en bruine rijst. Zo nog sinaasappel.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #7697 Gepost op: 26 februari 2014, 20:28:52 »
Een biryani (of eigenlijk een pilao) van rijst, gele linzen, tomaat en bloemkool (knoflook, pepertje, fenegriek, venkel-, komijn- en korianderzaad, kaneelstokje, kurkuma).

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7698 Gepost op: 26 februari 2014, 20:46:09 »
Een biryani (of eigenlijk een pilao)

:cop:
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #7699 Gepost op: 26 februari 2014, 21:22:33 »
Een biryani (of eigenlijk een pilao)
:cop:
Niks  :cop::) Een korte toelichting:
Citaat
Een pilao is een eenpansgerecht van rijst met groente en specerijen. [...] Omdat deze pilao rijk gevuld is, zou ik het eigenlijk een biryani willen noemen. Echter, volgens Wikipedia is het verschil dat voor een biryani de rijst apart van de overige ingrediënten wordt gekookt. Voor een pilao kook je alle ingrediënten tezamen.