"Zou je alles wat met rijst kan, dan ook met couscous kunnen doen?" Die vraag las ik op de Vegatopia-site.
Het antwoord was ja.
Ik zou dat graag uitbreiden: gebakken rijst (nasi goreng), couscous, gort, polenta, boekweit, noedels, kasha, bulgur, gerst, spelt, tarwe (wel lang koken)...het kan allemaal net als nasi goreng en met allerlei ingrediënten: groenten, specerijen, kruiden, knollen, citroenblad, tofu, seitan, TVP...Geen probleem en geen receptuur noodzakelijk. Flans eigengereid! O ja, en waarom geen stukjes aardappel genomen, paarse, rode, gele...
Mijn vrouw maakte eergisteren een super spaghetti met olijfolie, tomaat, knoflook, plus een prima caponata van aubergine, groene olijven, knoflook en meer. Heel wat beter eten dan bij de nieuwe Italiaan in Geldrop, waar we gisteren waren. Dat bleek zo een Ned-It restaurant, net als die Chin-Inds die ook van twee wallen proberen te bereiden met mislukking als gevolg. Ik zal die Ned-It dan ook niet bij Vegatopia aanmelden.
Ik moet overigens bekennen dat ik die caponata pas ken, sinds ik twee of drie jaar geleden benoorden Sicilië de Aeolische eilanden bezocht om de windgod te vangen. Dat lukte niet, hij ving mij daar hij zo hard blies dat ik op een eiland kwam vast te zitten. Alleen die eilanders maken caponata soms veel te zoet. En met al die toeristen lijkt hun voedsel soms ook op Hol-It.