Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

1 lid en 24 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7340 Gepost op: 24 december 2013, 17:27:27 »
Zojuist borrelhapjes (een lekker stukje geitenkaas, een stukje robiola, cracker van Carr, waanzinnig lekkere ingemaakte tuinboontjes met een niet thuis te brengen kruid van de Italiaan. Sherry erbij.
Zo geroosterde aardappels http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11490-geroosterde-aardappels, knolraap met een kazig en wijnig melksausje, groenteballetjes van Goodbite.
,,,,فلافل

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7341 Gepost op: 24 december 2013, 18:58:25 »
Pasta met kipstuckjes,  courgette, bosui en sausje van mosterd, crème fraiche, dille en witte wijn.

Offline Sam

• 7.191
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7342 Gepost op: 24 december 2013, 19:40:10 »
Champignonragout met knapperig brood
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7343 Gepost op: 24 december 2013, 20:22:00 »
Champignonragout met knapperig brood

oeh kerstig!
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7344 Gepost op: 24 december 2013, 20:59:06 »
Ravioli van Il Mattarello, ricotta-citroen en mozzarella-prei. 
Geroosterde tomaten met balsamico bij en toe een brownie van Niemeijer.

:yummie:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7345 Gepost op: 24 december 2013, 21:16:19 »
JohannesvanDamtomatensoep van de Kleine Soepfabriek.

Ik heb gisteren een pan gekocht en vandaag een spatel, om morgen bij de familie ook eten te hebben. Mijn ouders doen het voorgerecht, het hoofdgerecht wordt voor mij pasta met paddestoelenroomsaus met walnoten (ik hoop dat ik die een beetje geroosterd krijg in mijn pan) en ik maak nu, zonder weegschaal, maatbeker of mixer, een dadelkaramelcake, in een cakevorm die ik ook gisteren heb gekocht. Ik hoop dat die gaat lukken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7346 Gepost op: 25 december 2013, 00:36:24 »
Heiligabend bij de schoonouders. Aardappelkroketjes, aardappelsalade, linzenburgers, koolsalade. Traditiegetrouw wat karig dus. Ik had vanmiddag, tijdens de voorbereidingen voor morgen, nog snel een soort Italiaanse groenteschotel van pompoen, koolrabi, courgette en reuzenbonen in tomatensaus gemaakt en meegenomen. Onder de kerstboom nog allerlei noten gekraakt en gegeten, en clementines gesnoept.

Voor morgen staat er al een fikse pan rode kool klaar, mild doch kruidig - alleen het appeltje moet nog worden toegevoegd. Ook de pompoensaus voor de Bandnudeln is klaar. Kruidenboter en hummus staan in de koelkast. Morgen dus alleen nog 2.5 kilo aardappelen schillen (ik heb grote exemplaren gekocht) en verwerken tot geroosterde aardappeltjes, een salade in elkaar draaien, en Bandnudeln koken. En het Turks brood moet nog een paar minuutjes in de oven.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7347 Gepost op: 25 december 2013, 22:07:33 »
Voor morgen staat er al een fikse pan rode kool klaar, mild doch kruidig - alleen het appeltje moet nog worden toegevoegd. Ook de pompoensaus voor de Bandnudeln is klaar. Kruidenboter en hummus staan in de koelkast. Morgen dus alleen nog 2.5 kilo aardappelen schillen (ik heb grote exemplaren gekocht) en verwerken tot geroosterde aardappeltjes, een salade in elkaar draaien, en Bandnudeln koken. En het Turks brood moet nog een paar minuutjes in de oven.
En zo geschiedde. Schoonmoeder bracht echter veel meer mee dan afgesproken/verwacht  ::): soep, wortelsalade, koolsalade, stokbrood, linzenburgers, tiramisu, koekjes, kerststol. Alles viel in de smaak, mijn neefje (8 jaar) verwoordde het zo: "Het was echt héél lekker, ook al was het vegetarisch".

Morgen: resten Bandnudeln met pompoensaus (waarschijnlijk gooi ik die, bestrooid met mozzarella, in een ovenvorm). Overmorgen: resten rode kool. Tussendoortjes: resten Turks brood met overgebleven kruidenboter en hummus. Voor de zoete momenten: resten kerststol en overgebleven koekjes. Of de overgebleven geroosterde aardappelen ook nog worden gegeten: ik weet het nog niet (misschien als warme lunch of zo).

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7348 Gepost op: 25 december 2013, 22:26:15 »
Kaasfondue (klassieke van emmental en gruyere) met om te dippen brood (duh), wortels, gestoomde paarse spruitjes, savooiekool, aardappel. Erbij een ijsbergsalade met druiven en citroenvinaigrette. Chocola van Van Der Burgh toe.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7349 Gepost op: 26 december 2013, 12:21:51 »
paarse spruitjes

Paars, wat leuk! Smaken die ook wat anders en waar heb je ze gevonden?

Schoonmams verzorgde een voorafje van mini spinazie-ricottaquiches en het toetje. Hoofd was een chinese fondue met een gekruide bouillon. Daar gingen in: krieltjes, prei, shanghai paksoi, 3 kleuren paprika, wortel, lenteui, sun sam (een soort knoflookstengels), peultjes en zelfgevouwen dumplings gevuld met shaoxingroerei-chinese bieslook, tofu-waterkastanje-ingelegde mosterknol-lenteui en tofu-waterkastanje-prei. Erbij overgebleven ingelegde mosterdknol, een sojasausje met zwarte azijn, sesamolie en sesamzaad, lai-yu olie, een chipotlemayonaise en een groene kruiden-yoghurtsausje. Niet zo authentiek, maar wel lekker.
Na het drinken van de bouillon, kwam er k&k amandine met gecarameliseerde peer.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7350 Gepost op: 26 december 2013, 13:56:27 »
Gisteren bij schoonmoeder allerlei hapjes zoals gevulde champignons uit de oven, worstenbroodjes, zelfgemaakte loempiaatjes. Verder hadden we een vuurkorf en gingen we broodjes bakken in het vuur. Lekker!
Vandaag zou ik eigenlijk met mijn familie vieren maar dat is afgelast vanwege rondgaand buikgriep virus, dus eten we met zijn drietjes. Ik maak een seitanroast gevuld met cranberries, gepofte kastanjes en wilde rijst, hoop dat het een beetje lukt. Erbij aardappelgratin, gebakken sperciebonen met balsamicoazijn en een champignong 'gravy'. Oh ja en toe wilde ik ijs met chocoladesaus.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7351 Gepost op: 26 december 2013, 14:40:56 »
Hier wat minder uitgebreid. Mijn moeder had gisteren boerenkoolstamppot, voor mij met een laag kaas. En omdat er zoveel over was, eet ik dat vandaag weer.

Offline karl

• 6.375
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7352 Gepost op: 26 december 2013, 17:51:41 »
We haden een feestelijk door mijn vrouw en mij bereid kerstdiner met de familie, bestaande uit : linzensoep (volgens het eenvoudig recept van Pascale Naessens), kerstsalade van Locatelli met venkel, witloof, selder, rucola, pijnboompitten, olijven, kappertjes en granaatappelpitten met citroensap en olijfolie en moussaka met courgette, tomaten, champignons, aardappelschijfjes, rode paprika en yoghurt-kaassaus.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7353 Gepost op: 26 december 2013, 19:23:50 »
Bulgur met groentes en saus. Mandarijntje toe.

Offline Sam

• 7.191
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7354 Gepost op: 26 december 2013, 21:24:45 »
Voor 7 man gekookt vandaag. Vooraf duo van paddestoel: sterretje van geroosterd brood met daarop een schepje gebakken paddestoelen, plus een amuse glaasje met paddestoelen bouillon. Als hoofdgerecht de ottolenghi knoflooktaart, individuele lasagna met spinazie en kaassaus in kleine pannetjes, erbij een kerstige salade en stoofpeertjes. Toe 100% zelfgemaakte trifle, dat was het meeste werk maar was wel enorm lekker!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7355 Gepost op: 27 december 2013, 20:19:04 »
Overmorgen: resten rode kool. [...] Of de overgebleven geroosterde aardappelen ook nog worden gegeten: ik weet het nog niet
Vanavond dus een rest rode kool, met gebakken geroosterde aardappelen  ;D. Erbij burgertjes van champignons (restjes, moesten op) en bulgur. Tijdens het koken klopte de buurman op het raam: "Het ruikt weer veel te lekker in de straat". Die opmerking heeft hij met de laatste 400-500 gram rode kool moeten bekopen  8).

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7356 Gepost op: 27 december 2013, 20:39:10 »
Pompoensoep met een boterham met nut roast.
This is between me and the vegetable!

Offline karl

• 6.375
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7357 Gepost op: 28 december 2013, 09:24:22 »
Pasta caponata met penne, tomaten, aubergine en selder (nog over van kerstdiner), sperziebonen, ui, olijven, basilicum. Om nog wat in mediterrane sfeer te blijven.

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7358 Gepost op: 28 december 2013, 10:21:09 »
Gisteren een restje aardappelsalade en griekse salade.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7359 Gepost op: 28 december 2013, 12:13:29 »
Donderdag kregen we vooraf een soort gefrituurde chilicheesenugget. Toen weer een chinese fondue, maar nu met k&k spinaziedumplings (het is geen goed idee deze gedurende de dag onafgedekt in je koelkast te laten ontdooien :-\), prei, paprika, taugé, peultjes, krieltjes en chinese kool. Toe Eton Mess met bramen.
Gisteren kliekjesavond, dus restje soep met krieltjes, shanghai paksoi, sun sam, lenteui, waterkastanjes, tofublokjes, selderij en zelf gevouwen wontons. Er moest nog basis tofu-waterkastanjevulling op, die werd opgelukt met lenteui, sun sam en chinese bieslook. En nog een roerei-chinese bieslookvulling met wat sesamolie en pittige sesamolie (lai-yu), want er zaten toch best veel wontonvellen in zo'n pakje. Toe k&ktiramisu.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2013, 14:16:01 door Bast »