Eens Buendner gortsoep maken met gebakken preigroen dat ik zal stukmalen en zeven.
Aanvulling:
Het vorige typte ik op mijn pas verworven slimfoon. Deze is zo dom dat ik er geen Umlaut mee kan genereren, of ik ben zo dom dat ik niet weet hoe dat zou moeten. Bündner soep dus, uit Graubünden. Gort (Graupen) worden daar veel gebruikt. Het valt op dat doorsnee Nederlanders weinig graansoorten eten, als ze die al eten. Nou ja, rijst is er ingeramd. Quinoa, gierst, gerst, gort, boekweit...huh, wa's dah? Zeker iets van die vegetariërs.
Hoe ook, de soep is prima geworden.
Mijn vrouw heeft er inmiddels van alles bijgemaakt zie ik: glasmihun goreng sayur, tahu-soysaos, rujak: ofwel glasmie gebakken met groenten (wortel, prei, ui, knoflook), gebraden tofu in sojasaus en rujak (hier veelal nog roedjak geschreven) met sinaasappel, appel, komkommer (heb niet zo goed gekeken wat nog meer).
Opmerking: buurvrouw heeft een kleinkind op bezoek. Ze beklaagt zich dat het niks lust behalve friet en komkommer en brood met pindakaas. Vreselijk lijkt me dat. Ouders, ouders...