Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #640 Gepost op: 02 september 2011, 18:21:10 »
Gekookte aardappels, wortels en peultjes met een beetje boter en peterselie en een Marokkaanse burger erbij.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

• 4.047
Wat eten we vandaag?
« Reactie #641 Gepost op: 02 september 2011, 20:23:01 »
Restje bami in de ene pauze, restje  hartige taart in de andere
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #642 Gepost op: 03 september 2011, 00:32:24 »
Klinkt heel erg lekker, Temari!

Wij hadden vanavond een ordinair bord fussili bolognese. Nou ja, ordinair. De tomatensaus was van verse tomaten, met knoflook, pepertje, balsamico en basilicum. In de wok AH biologische roerbaktofu en fijngesneden puntpaprika scherp aangebraden, en vervolgens pasta en saus toegevoegd. Op tafel de kaasrasp en een blok Parmezaanse kaas. Dat is wel wat anders dan bolognese uit een pakje.  :hungry:

Dan was dus eigenlijk alleen de naam ordinair!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #643 Gepost op: 03 september 2011, 00:48:35 »
Gedroogdetomatenpesto gemaakt van echte gedroogde tomaten (niet op olie, maar die je nog even zelf voor kan/moet weken) met heerlijke olijfolie,lichtgeroosterde walnootjes en knoflook, daarbij kamutpasta. Echt heeeel simpel en snel want ik had niet zo veel zin, maar zoooo lekker en een restaurant-gevoel.
Kamutpasta kende ik nog niet. Weer iets waar ik bij de lokale Turk naar mag zoeken. Wat eet je normaalgesproken bij kamutpasta? Die pesto klinkt trouwens ook erg lekker - gewoon alles bij elkaar in de keukenmachine?
Citaat
Daarbij een groenerestjessalade van restjes courgette, sla en radijsjes. Daar wordt 't altijd wat minder culi want ik ben nooit zo goed in salades, of weet geen lekkere dressing en dan blijft 't zo'n saaie hap (nog tips?).
Zo heel erg niet-culi klinkt dat anders niet. Hangt een beetje af van de dressing inderdaad. Wat heb je gemaakt? Ik kan me voorstellen dat een simpele balsamicodressing al volstaat (ik ben bij salades nogal minimalistisch ingesteld). Fruitig accent met sinaasappelsap of -schil past wellicht ook?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #644 Gepost op: 03 september 2011, 00:49:19 »
Daar wordt 't altijd wat minder culi want ik ben nooit zo goed in salades, of weet geen lekkere dressing en dan blijft 't zo'n saaie hap (nog tips?).

Ik gooi vaak van alles door een salade, wat ik in toevallig in huis heb, zoals wat jij deed, of waar ik zin in heb. Stukjes feta geven het net wat zoutigs, gedroogde tomaat en/ of olijf maken het ook weer heel anders en geven al die groenten weer wat pit en iets anders om in te bijten (hoewel sommige groenten natuurlijk van zichzelf ook wel wat pit hebben, zoals de radijs die je noemt). Deze passen ook weer goed bij spinazie, bijvoorbeeld. ik vind dat een beetje venkel ook veel kan toevoegen aan een salade. qua dressing doe ik er meestal alleen wat citroensap over, soms nog wat olijfolie. een paar druppels notenolie kan ook lekker zijn. noten, pitten en zaden maken het weer luxe, en geven ook extra bite (en eiwit). Tahinidressing kan bijna overal over en er zijn ook verschillende Japanse (of anderzijds Aziatische) dressings die soms goed kunnen passen.
Lang verhaal... Ik hoop dat 't een beetje een antwoord was op je vraag.

Manlief is een grote pasta en algemeen-Italiaans-eten-fan en had andijviestamppot verwacht, dus die was in de zevende hemel en zat nog zeker een half uur met een grote glimlach en wazige oogjes uit te buiken na afloop ;D. Meer kan je niet wensen als kok!

Haha! Dat is inderdaad een goed compliment!

Supplement: Gebruik je wel eens een azijn met kruiden erin? Dat kan de boel ook goed oppeppen.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2011, 01:09:23 door Temari »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #645 Gepost op: 03 september 2011, 12:29:39 »
Vanavond of van 't weekend ook maar weer eens zo'n taart proberen.
...
Daarbij een groenerestjessalade van restjes courgette, sla en radijsjes. Daar wordt 't altijd wat minder culi want ik ben nooit zo goed in salades, of weet geen lekkere dressing en dan blijft 't zo'n saaie hap (nog tips?).

Als je mijn Griekse taart bedoelde, dan vind je hier het recept: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11619-kremidopita-griekse-uientaart-met-pecorino-feta-en-munt

En wat de salade betreft: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11621-raw-food-zomerse-komkommerrolletjes
Misschien kun je van daar uit wat verzinnen? In een andere vorm opdienen, of alles mooi gesneden?

Door de salade kun je ook wat fruit doen, evt, gegrilld (nectarine) of lichtjes aangebakken (druiven), of fruit in de dressing, zoals de Chinese komkommersalade van Tertia: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11617-chinese-komkommersalade (maar die kende je al;)).

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #646 Gepost op: 03 september 2011, 14:33:41 »
Gisteren maakte L bietensoep met pelmeni's. En we hadden rabarbertaart toe.
Vanavond komt R eten, en ik ga imam bayildi maken, met bulghur, gebakken halloumiblokjes en komkommersalade.
This is between me and the vegetable!

Offline Uniflame

• 180
Wat eten we vandaag?
« Reactie #647 Gepost op: 03 september 2011, 16:18:05 »
@Temari: Ik heb wel tahin in huis, maar hoe maak je daar tahinidressing van?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #648 Gepost op: 03 september 2011, 16:39:22 »
Ik heb wel tahin in huis, maar hoe maak je daar tahinidressing van?

Dit recept is van Klary Koopmans: http://klarykoopmans.blogspot.com/2011/02/oranje-groen-tahin.html :
Citaat
Roer een sausje van 1 1/2 eetlepel tahin, 1 eetlepel citroensap, scheutje granaatappelsiroop, zout, een flinke snuf komijn, en zoveel water tot je een gladde, dunne saus hebt.

Offline Leintjecherubijntje

• **
  • 44
Wat eten we vandaag?
« Reactie #649 Gepost op: 03 september 2011, 16:43:05 »
Gedroogdetomatenpesto gemaakt van echte gedroogde tomaten (niet op olie, maar die je nog even zelf voor kan/moet weken) met heerlijke olijfolie,lichtgeroosterde walnootjes en knoflook, daarbij kamutpasta. Echt heeeel simpel en snel want ik had niet zo veel zin, maar zoooo lekker en een restaurant-gevoel.
Kamutpasta kende ik nog niet. Weer iets waar ik bij de lokale Turk naar mag zoeken. Wat eet je normaalgesproken bij kamutpasta? Die pesto klinkt trouwens ook erg lekker - gewoon alles bij elkaar in de keukenmachine?

Hoi Eelco, ik weet niet of Kamutpasta ook bij de Turk te krijgen is, ik haal het altijd bij de natuurwinkel! En 'k weet al helemaal niet hoe het zou heten in een van de talen die je daar op de verpakkingen ziet :). Als je het vindt, laat maar weten.
Ik eet het trouwens als gewone pasta (het smaakt ook precies zo hoor, K. mijn vriend heeft het verschil nog nooit geproefd. 't is wel wat steviger heb ik het idee en donkerder van kleur, voedzamer misschien ook). Maar alles wat je met gewone pasta doet zou ik ook met kamutpasta doen. Het is vooral interessant om te gebruiken als alternatief voor tarwe, ter afwisseling. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik het eet  ;D.

De pesto is idd gewoon alles in de keukenmachine na de nootjes/pitjes licht geroosterd te hebben. Tijm en peper erdoor is ook nog lekker. Scheut olijfolie voor 't mixen, en later naar smaak nog extra toevoegen als 't te dik is. Van tevoren maken is helemaal lekker dan kunnen de smaken wat mixen. Het is al vrij zout en rijk van smaak van zichzelf, tenminste met mijn tomaatjes was het vrij zoutig, dus je hebt verder niet veel andere ingredienten nodig in de totale maaltijd.

Zo heel erg niet-culi klinkt dat anders niet. Hangt een beetje af van de dressing inderdaad. Wat heb je gemaakt? Ik kan me voorstellen dat een simpele balsamicodressing al volstaat (ik ben bij salades nogal minimalistisch ingesteld). Fruitig accent met sinaasappelsap of -schil past wellicht ook?

Ik had inderdaad beetje olijfolie, witte balsamicoazijn, peper, snufje zout. Maar waarschijnlijk ook gewoon te kort van tevoren erdoorheen gemixt want 't smaakte dus vooral flauw. Maar rauwe courgette is ook gewoon flauw denk ik. Die schil van sinaasappel, of citroen of limoen ga ik zeker eens proberen! Dank voor de tip!
« Laatst bewerkt op: 03 september 2011, 16:59:56 door Leintjecherubijntje »

• **
  • 44
Wat eten we vandaag?
« Reactie #650 Gepost op: 03 september 2011, 16:49:42 »

Ik gooi vaak van alles door een salade, wat ik in toevallig in huis heb, zoals wat jij deed, of waar ik zin in heb. Stukjes feta geven het net wat zoutigs, gedroogde tomaat en/ of olijf maken het ook weer heel anders en geven al die groenten weer wat pit en iets anders om in te bijten (hoewel sommige groenten natuurlijk van zichzelf ook wel wat pit hebben, zoals de radijs die je noemt). Deze passen ook weer goed bij spinazie, bijvoorbeeld. ik vind dat een beetje venkel ook veel kan toevoegen aan een salade. qua dressing doe ik er meestal alleen wat citroensap over, soms nog wat olijfolie. een paar druppels notenolie kan ook lekker zijn. noten, pitten en zaden maken het weer luxe, en geven ook extra bite (en eiwit). Tahinidressing kan bijna overal over en er zijn ook verschillende Japanse (of anderzijds Aziatische) dressings die soms goed kunnen passen.
Lang verhaal... Ik hoop dat 't een beetje een antwoord was op je vraag.

Zeker lekkere tips. Tahinidressing, dat is gewoon tahin verdunnen? Ik ga alles onthouden en toepassen :).

Manlief is een grote pasta en algemeen-Italiaans-eten-fan en had andijviestamppot verwacht, dus die was in de zevende hemel en zat nog zeker een half uur met een grote glimlach en wazige oogjes uit te buiken na afloop ;D. Meer kan je niet wensen als kok!

Haha! Dat is inderdaad een goed compliment!
  ;D

Supplement: Gebruik je wel eens een azijn met kruiden erin? Dat kan de boel ook goed oppeppen.

kruidenolies ga ik denk ik maar eens zelf proberen te maken, m'n kruidenplantjes moeten toch binnenkort geoogst worden. Oh, azijn schrijf je. Ook een idee! Leuk projectje  :D

• **
  • 44
Wat eten we vandaag?
« Reactie #651 Gepost op: 03 september 2011, 16:53:37 »
Als je mijn Griekse taart bedoelde, dan vind je hier het recept: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11619-kremidopita-griekse-uientaart-met-pecorino-feta-en-munt

Ik bedoelde 'm niet eens per se, maar zag het net op de voorpagina langskomen inderdaad! Dacht nog, ah, jammer, net alle boodschappen in huis (en dat is wel voor een taart, maar ik kan er net niet deze mee maken.  :-\). Maar ik ga 'm zeker uitproberen!!

En wat de salade betreft: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11621-raw-food-zomerse-komkommerrolletjes
Misschien kun je van daar uit wat verzinnen? In een andere vorm opdienen, of alles mooi gesneden?

Door de salade kun je ook wat fruit doen, evt, gegrilld (nectarine) of lichtjes aangebakken (druiven), of fruit in de dressing, zoals de Chinese komkommersalade van Tertia: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11617-chinese-komkommersalade (maar die kende je al;)).

Ook leuke tips, hoewel ik zelf niet snel fruit gebruik in een salade, maar inderdaad iets zoets met een wat hartige mosterdachtige dressing is eigenlijk wel heel lekker...

Bedankt voor alle tips, ik heb weer even inspiratie!  :D

• **
  • 44
Wat eten we vandaag?
« Reactie #652 Gepost op: 03 september 2011, 17:16:40 »
En vanavond dan eindelijk die pannenkoek waar ik al sinds woensdag trek in heb!

Hoewel ik nu eigenlijk vooral trek heb in ijsjes...

Offline Uniflame

• 180
Wat eten we vandaag?
« Reactie #653 Gepost op: 03 september 2011, 17:22:14 »
Ik heb wel tahin in huis, maar hoe maak je daar tahinidressing van?

Dit recept is van Klary Koopmans: http://klarykoopmans.blogspot.com/2011/02/oranje-groen-tahin.html :
Citaat
Roer een sausje van 1 1/2 eetlepel tahin, 1 eetlepel citroensap, scheutje granaatappelsiroop, zout, een flinke snuf komijn, en zoveel water tot je een gladde, dunne saus hebt.

Dank je :)

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #654 Gepost op: 03 september 2011, 17:35:14 »
En vanavond dan eindelijk die pannenkoek waar ik al sinds woensdag trek in heb!

Hoewel ik nu eigenlijk vooral trek heb in ijsjes...
Et voila!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786

• **
  • 44
Wat eten we vandaag?
« Reactie #656 Gepost op: 03 september 2011, 19:17:00 »
hihi, ah... net te laat  ;D. Leuke receptjes! Die pannenkoeken klinken als ware Traktaties, en dat ijs maken zo simpel kan zijn, ga het maar eens proberen.

Mijn (gewone) pannenkoek was gelukkig ook errug lekker. Wel veel te veel beslag gemaakt. Zou je dat kunnen invriezen?
Daarna toch nog maar even langs de snackbar gegaan voor een heerlijk raketje!

*tevreden snorrend met een vol buikje*
« Laatst bewerkt op: 03 september 2011, 19:24:03 door Leintjecherubijntje »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #657 Gepost op: 03 september 2011, 19:33:23 »
Ondanks het warme weer toch een ovenschotel: schijfjes aardappel, daarover bloemkool en wortel, begoten met een bechamelsaus (met salie en tijm uit de toon) en bestrooid met wat kaas.

Hoi Eelco, ik weet niet of Kamutpasta ook bij de Turk te krijgen is, ik haal het altijd bij de natuurwinkel! En 'k weet al helemaal niet hoe het zou heten in een van de talen die je daar op de verpakkingen ziet :). Als je het vindt, laat maar weten.
Dank, zal ik doen!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #658 Gepost op: 03 september 2011, 23:23:01 »
Voor het fietsen broodje bapao en bakje vla, na het fietsen een paar gebakken aardappels en een grote bak opgeleukte sla met lekker veel pitten. Ik had een lepeltje tahin door de dressing, zeer smakelijk!

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #659 Gepost op: 04 september 2011, 09:00:25 »
Sla-stamppot met wat mierikswortel en waterkers, sperziebonen met ui, hardgekookt ei.