Vanavond roti met kerrie-aardappelen, gebakken zoet-pittige kikkererwten en sperziebonen. Toe wat Indiase zoetigheid als barfi en ladoo.
Mag ik jouw recept van roti?
Die haal ik bij de winkel, althans de roti plaat.
De aardappelen gaan net onder de water, 1 flinke el Chan's of hindostaanse massala, wat gepelde knoflookteentjes en eventueel wat zout gaar koken. Soms ook wat selderijblad er op het laatst over, liefst met die dunne, knapperige steeltjes of koriander(steeltjes).(Of deze:
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11508-surinaamse-kerrieaardappels, hard gekookte eieren in de kerrie zijn trouwens briljant als lunch op brood met wat madame Jeanette picalilly (indien te pittig, mengen met wat mayonaise), komijnekaas, plakjes komkommer en ingelegde zilveruitjes.) Sjalot, tomaat, knoflook en ketjap medja met rood pepertje zijn mijn standaardbasis voor ingeblikte kikkererwten (vaak ook met komijnzaad, korianderpoeder en soms ook tej patta (Indiaas 'laurierblad' van de kaneelboom)), maar vanavond experimentje met selderij, gember, piment en zwarte peper. Vaak ook met komijnzaad en koriander trouwens. Het wordt hier thuis gewaardeerd als de kikkererwten echt gebakken zijn, geeft iets meer bite en dan lijkt de sojasaus ook wat te karameliseren. De sperziebonen gaan ook met een sjalot, knoflook en soms ook wat tomaat met sambal brandal of badjak, eventueel ook een scheutje sojasaus. Of met wat sjalot, knoflook, verkruimeld bouillonpoeder en een scheutje oestersaus tot beetgaar bakken. Eet smakelijk!