Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5180 Gepost op: 15 februari 2013, 09:07:53 »
Gecondoleerd met uw vriend, meneer Nieuwied...

Veel dank
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5181 Gepost op: 15 februari 2013, 09:25:23 »
Gisteren gaan eten in Het Goudblommeke in Papier, een authentieke taverne in het centrum van Brussel. Het leuke is dat ze vegetarische versies aanbieden van Belgische gerechten. Met vegetarische pasta's heb ik het wel zowat gehad. Ik nam een 'stoemp veggieburger' (13€). 'Stoemp' is Brussels dialect voor stamppot, deze keer met broccolli en bloemkool. De veggieburger kwam als 4 kleine krokante burgertjes. Aanrader.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5182 Gepost op: 15 februari 2013, 11:01:23 »
Zoete aardappel uit de oven met tijm en knoflook. Een salade van borlottibonen met zongedroogde tomaatjes, rode peper, peterselie en een restje feta.

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5183 Gepost op: 15 februari 2013, 16:38:17 »
Gisteren gaan eten in Het Goudblommeke in Papier, een authentieke taverne in het centrum van Brussel. Het leuke is dat ze vegetarische versies aanbieden van Belgische gerechten. Met vegetarische pasta's heb ik het wel zowat gehad. Ik nam een 'stoemp veggieburger' (13€). 'Stoemp' is Brussels dialect voor stamppot, deze keer met broccolli en bloemkool. De veggieburger kwam als 4 kleine krokante burgertjes. Aanrader.

Zaak waar ik ook graag kom als ik in Brussel ben. Al die kunstenaarsmemorabilia tegen de muur maken het authentiek (hoewel het na een faillissement duchtig gerestaureerd is door de man die de stem van hond Samson was). Hugo Claus heeft er nog zijn eerste huwelijk gevierd. Vele goede bieren zijn er ook te krijgen.
Ja, sympathiek vegetarische versies van Belgische gerechten.

« Laatst bewerkt op: 15 februari 2013, 16:47:23 door karl »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5184 Gepost op: 15 februari 2013, 18:58:52 »
Broccoli met sojasaus en geroosterd sesamzaad (plus natuurlijk knoflook, gember, pepertje). Erbij rijst met ui, gekruid met komijnzaad en szechuanpeper.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline jol

• 2.653
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5185 Gepost op: 15 februari 2013, 19:24:30 »
de man staat groenten te bakken in de keuken, de rijst is al gekookt, dus ik denk dat het een nassigelijkend gerecht wordt. Met soyagehakt.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5186 Gepost op: 15 februari 2013, 19:33:26 »
Broccoli met sojasaus en geroosterd sesamzaad (plus natuurlijk knoflook, gember, pepertje). Erbij rijst met ui, gekruid met komijnzaad en szechuanpeper.
Hee Eelco, had je verse szechuanpeper? Waar kocht je die?

Wij aten vanavond broccolisoep met geroosterd sesamzaad en maïskolf met kaneel. Er staat framboos/hazelnoot/chocolade crumble in de oven.
Groetjes, Antje

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5187 Gepost op: 15 februari 2013, 20:28:33 »
Nee, gewoon de gedroogde versie. Als ik er aan denk, zal ik de volgende keer bij de toko eens kijken of ze ook verse verkopen (maar daar heb je niets aan, want in Hildesheim, Duitsland).

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5188 Gepost op: 15 februari 2013, 20:42:34 »
Nee, gewoon de gedroogde versie. Als ik er aan denk, zal ik de volgende keer bij de toko eens kijken of ze ook verse verkopen (maar daar heb je niets aan, want in Hildesheim, Duitsland).

Ik heb nog nooit van verse gehoord... bestaat dat wel (in de zin dat ze niet pas na drogen hun smaak krijgen?). Ja tokowijzer (http://tokowijzer.nl/2008/06/20/sichuanpeper/#more-8) zegt dat het bestaat. Ben het nog nooit tegengekomen in NL zal eens navragen bij de Tokowijzer.
Ik ken wel deze vers http://benelux.koppertcress.com/content/sechuan-buttons die moeten groenteboeren kunnen bestellen maar dat is dus technisch iets anders.
,,,,فلافل

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5189 Gepost op: 15 februari 2013, 20:59:44 »
Ik eet

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5190 Gepost op: 15 februari 2013, 22:04:19 »
Soep met spruiten en vijfkazenpasta van de albert heijn (dat is een spelfout, het smaakt naar nulkazenpasta). Erbij een broodje bonenburger.
This is between me and the vegetable!

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5191 Gepost op: 15 februari 2013, 23:03:46 »
De gedroogde variant ken ik ook nog niet, maar daarvan weet ik tenminste dat die bestaat.
De reden dat ik naar verse vroeg: er staat een wok recept in het boek Easy vegan met die pepers er doorheen. Wok bestaande uit allerlei groenten en een marinade van gestampte peper, limoen, sojasaus, sesamolie en gember. Het klinkt als een lekker recept, maar helaas heb ik die pepers nog nooit gevonden. Ter vervanging hebben we peppadews gebruikt. Lekker, maar ik zou het originele recept ook wel eens willen proberen.
Groetjes, Antje

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5192 Gepost op: 16 februari 2013, 09:53:44 »
Maar szechuanpeper is toch geen peper in de zin van pepers? Verse zijn dan eerder bessen...
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5193 Gepost op: 16 februari 2013, 10:23:02 »
Klopt, het zijn geen echte peperbesjes. Het is de foelie van de nootmuskaat zeg maar. Ik heb ze nog nooit vers gezien trouwens (ook niet in een recept), maar tegenwoordig heeft zelfs de supermarkt ze in gedroogde vorm.
Bedoelen ze misschien niet stiekem een regionale verse rode peper?

In de toko heb je sechuan oil waar het in zit. En er is volgens mij ook een Guilinsaus waar het inzit van Lee Kum Kee.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5194 Gepost op: 16 februari 2013, 11:20:41 »
De dame vd tokowijzer zegt dat ze ze nog nooit vers in NL heeft gezien, wel in Chengdu: daar liggen ze vaak als garnering (los takje) op een gerecht.
,,,,فلافل

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5195 Gepost op: 16 februari 2013, 14:59:19 »
Lunch was een misosoep met noedels, bosui en komkommer.
Vanavond wordt het een pasta met courgette en paprika-tomaat-ricottasaus.

Offline myrsky

• 137
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5196 Gepost op: 16 februari 2013, 15:03:08 »
Punselies, Knöpfle (korte Spätzle) mit No-Muh-Kaas en gebakken uien, Amarant-Bramen-Pops, en over enkele minuutjes Amaranth-Pindakaas-Pralines

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5197 Gepost op: 16 februari 2013, 22:02:33 »
Chili con tempeh con creme fraiche con geraspte quesos, met sperziebonen en een salade van zoete puntpaprika, romaatjes, komkommer en avocado.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5198 Gepost op: 17 februari 2013, 01:20:44 »
Een hartige pannenkoek met rode ui, tomaat, pepertjes, basilicum en parmezaanse kaas, bestrooid met rucola.

Offline jol

• 2.653
Wat eten we vandaag?
« Reactie #5199 Gepost op: 17 februari 2013, 02:25:00 »
kaasfondue met broccoli en lekker volle salade (oa peultjes, nootjes, tomaat en puntpaprika). lekker brood ook erbij. toen kon ik geen toetje meer op en heb ik alleen nog koffie genomen. Met een whisky, dat dan weer wel.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2013, 14:37:30 door jol »