Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #420 Gepost op: 13 augustus 2011, 21:13:22 »

Een tikje off-topic, maar zo'n wijnbar, hebben we dat hier ergens in de randstad? In Rome zag ik erg leuke, maar boven de 30 graden taalde ik er niet echt naar. Hier lijkt het me echter prima om de regen te vergeten en de herfstbluess te verdrinken ...

Een paar in A'dam (Vyne, Bubbles & Wines, de Wijnbar). Het hinderlijke is dat het publiek niet enorm leuk is vaak en dat de hapjes vaak ook niet vega-georienteerd zijn.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #421 Gepost op: 13 augustus 2011, 21:34:01 »
dat het publiek niet enorm leuk is vaak
Van die yupperige yuppen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #422 Gepost op: 13 augustus 2011, 21:35:33 »
dat het publiek niet enorm leuk is vaak
Van die yupperige yuppen?

Bijvoorbeeld.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #423 Gepost op: 13 augustus 2011, 21:41:44 »
Het is een soort Libanese dumpling en heel makkelijk!
Ui, knoflook, piment, kaneel, pijnboompitten en lamsvlees . Dat laatste heb ik dus vervangen door imitatie-vlees van de AH. Dat hak je fijn en bak je (met wat zout en peper) en doe je in wontonvelletjes (als je t 'echt' wilt doen maak je zelf witte wontonvelletjes en dan zijn ze toch wel iets anders dan Chinese stijl wontonvelletjes). De vulling is niet pittig, de soep wel.
De yoghurtsoep is de grootste klus, maar als je 'm niet laat schiften, is-ie lekker en de smaak past heel erg goed bij de 'dumpling'.

Kan je dat ook bij groentesoep eten? Ik eet liever geen grote hoeveelheden vloeibare zuivel wegens lactose-intolerantie.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #424 Gepost op: 13 augustus 2011, 22:54:02 »
Het is een soort Libanese dumpling en heel makkelijk!
Ui, knoflook, piment, kaneel, pijnboompitten en lamsvlees . Dat laatste heb ik dus vervangen door imitatie-vlees van de AH. Dat hak je fijn en bak je (met wat zout en peper) en doe je in wontonvelletjes (als je t 'echt' wilt doen maak je zelf witte wontonvelletjes en dan zijn ze toch wel iets anders dan Chinese stijl wontonvelletjes). De vulling is niet pittig, de soep wel.
De yoghurtsoep is de grootste klus, maar als je 'm niet laat schiften, is-ie lekker en de smaak past heel erg goed bij de 'dumpling'.

Kan je dat ook bij groentesoep eten? Ik eet liever geen grote hoeveelheden vloeibare zuivel wegens lactose-intolerantie.
Ik denk dat je ook best wel dumplings in je groentensoep moet kunnen doen. Misschien moeten ze dan wel wat worden hergeformuleerd, want ik zie kaneel en piment niet direct zo passen bij een hollandse garoentesoep.

Of je kan yoghurtsoep maken van sojayoghurt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #425 Gepost op: 13 augustus 2011, 23:21:25 »
Ik vind sojayoghurt alleen zo naar karton smaken. Ik denk andere kruiding voor de gevulde pakketjes en groentesoep dan een beter idee is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #426 Gepost op: 14 augustus 2011, 00:51:44 »
het kan wel, hangt helemaal van je soep af (denk dat ik er wel 1 weet, ik zit te denken aan linzen met citroen), maar traditioneel wordt t bij rijst geserveerd (heb ik ook nog een goeie voor met noten). ik ga morgen even kijken, nu eerst naar bed! ;)

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #427 Gepost op: 14 augustus 2011, 11:28:54 »
Ik wil niet dat je straks heel teleurgesteld bent  :-[, dus ik zeg maar vast dat het een eenvoudig gerecht is, haha! Maar ’t is wel lekker.
Als je bijgerecht niet pittig is, vind ik het een goede keus om de vulling wat pittiger te maken met een kleine hete chilipeper.
Omdat het originele recept met lamsvlees is, zou ik een ‘rijk’ vegavlees kiezen (sommige zijn wat droger bijvoorbeeld), ik gebruik voor deze vulling daarom het liefst die kleine dikke hamburgertjes van de AH. De ‘dumplings’ gaan eerst 10-15 min in de oven (lichtbruin), dan 5 minuten koken in de soep (of in water). (Als je ze krokant wil, laat je t bij de oven, als je ze heel zacht wilt: alleen koken.)
Traditioneel wordt ‘t geserveerd met rijst. Ik vind dit al snel wat zwaar worden, en daarom doe ik het graag in een beetje een ‘aardse’ soep. Ik weet zeker dat een linzensoep met citroen erin of met citroenpartjes erbij ook heel lekker kan zijn. Ik vermoed dat je daar zelf al een recept (of twee) voor hebt (en anders krijg je die alsnog ;))? Ik geef daarom hier een idee voor de rijst, al heb je zelf misschien wel een favoriet rijstgerecht dat bij de ‘chiche barak’ kan.
Bijgerecht: rijst met spinazie
ui en knoflook hakken en bakken in olie. Rijst voor 4 personen erbij en dat 1 minuut bakken. Voeg afgepaste hoeveelheid water (min een beetje), zout en peper toe en kook het 15 minuten. Doe er fijngesneden verse spinazie bij en het sap van 1 citroen en kook het nog eens 10 minuten. Al het vocht zou nu zo ongeveer opgenomen moeten zijn. Eventueel serveren met gedroogde munt.

Of bijvoorbeeld Libanese notenrijst:
kook rijst voor 4 personen in bouillon met een kaneelstok, een ui en zout en peper tot het gaar is.Hak 200 g. noten (bijv. pijnboompitten, pistache en amandel). Doe de rijst op een schaal, gooi de noten eroverheen en strooi er wat kaneel en korianderblaadjes over. Eigenlijk moet er ook nog ehm... imitatievlees door de rijst, maar ik doe dit niet, want er gaan al zoveel noten op.

O ja! Ook Lekker met een komkommersalade met tahinidressing (citroensap, tahini en knoflook).

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #428 Gepost op: 14 augustus 2011, 12:47:41 »
Broccoliblauwekaastaart.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #429 Gepost op: 14 augustus 2011, 13:57:34 »
Pasta met courgetteslierten (licht gebakken?) en roomsaus met citroen.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #430 Gepost op: 14 augustus 2011, 14:07:11 »
Heel veel verse mais met boter en zout.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #431 Gepost op: 14 augustus 2011, 16:53:01 »
Ha, allen bedankt voor de felicitaties. En ik ken u niet eens, alleen van horen zeggen en/of zien schrijven.

Mijn vrouw heeft vandaag aardappel-pompoen gnocchi gemaakt. We hebben ook nog die koude soep van gister (want het was allemaal te veel) en er komt zeker nog van alles bij.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #432 Gepost op: 14 augustus 2011, 17:04:18 »
Indiaas: een biryani met kerrieblad en kool en een lading specerijen, een tomatencurry met pruimen en een dopertwen/komkommercurry met munt en yoghurt. Een papadum en zelfgemaakte mangochutney erbij.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #433 Gepost op: 14 augustus 2011, 18:58:10 »
Pasta met courgetteslierten (licht gebakken?) en roomsaus met citroen.
En de betreffende courgette is nog niet op. Het is geen waterbom, maar een 'bewaarcourgette' van het formaat pompoentje, en omdat ik er meest nog groente bij doe is een zesde part genoeg voor een maaltijd. Wat betekent dat ik nog twee dagen courgette heb. Morgen maak ik er met aardappel, boontjes en een stadstomaat (munt, peterselie? er zat ook nog rode ui in mijn groentepakket) een stoofje van (met no-knead bread?), en dan kan ik ook nog een pilavje maken dinsdag.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #434 Gepost op: 14 augustus 2011, 19:00:15 »
Volkorenpenne met paprika en broccoli in een kaassausje (met schabzigerklee en helaas met water ipv melk, want ik bedacht te laat dat we die niet in huis hadden - morgen hoognodig boodschappen doen).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #435 Gepost op: 14 augustus 2011, 19:29:24 »
Volkorenpenne met paprika en broccoli in een kaassausje (met schabzigerklee en helaas met water ipv melk, want ik bedacht te laat dat we die niet in huis hadden - morgen hoognodig boodschappen doen).
Je kan dan ook een variatie doen op de spaghetti met olie en knoflook: De broccoli blancheren, de paprika met knoflook bakken en de broccoli er bij, de pasta gekookt hebben op het moment dat de groenten goed zijn, afgieten en een paar lepels van het kookwater bewaren, die met de pasta bij de groenten en dan de geraspte kaas er bij. Dan krijg je dus een soort kazig en zoutig vochtlaagje om de pasta heen, wat geen kaassausje is, maar wel erg lekker. Plus (+) daar is niet vreselijk veel kaas voor nodig, wat ik an sich ook wel een aanbeveling vind.

Want hoe moeten wij ons dat voorstellen, dat kaassausje? Dat je dan droge penne hebt en dat daar een soort van gelige kledder overheen gaat? ;) Of is het een variatie op het Duitse ueberbacken of Auflauf?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #436 Gepost op: 14 augustus 2011, 20:25:50 »
Ja, die variatie klinkt ook goed. Probleem was dat ik al een roux had en enkele seconden had om te bedenken wat ik dan zonder melk zou doen. De saus was niet slecht, beetje korreliger dan met melk, maar dat zie je niet als je alles door elkaar gooit.
Want hoe moeten wij ons dat voorstellen, dat kaassausje? Dat je dan droge penne hebt en dat daar een soort van gelige kledder overheen gaat? ;)
Zoiets, maar dan met het verschil dat je het vermengt. En de penne neemt de saus goed op.

En, zoals gezegd, morgen heb ik weer fatsoenlijke ingrediënten in huis, dus dan wordt weer echt gekookt  ;).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #437 Gepost op: 14 augustus 2011, 21:09:45 »
Ja, die variatie klinkt ook goed. Probleem was dat ik al een roux had
Dat is ook alweer een reden om het op "mijn" manier te doen. Geen roux, geen pannetje waar roux in heeft gezeten, geen lastige afwas ;)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #438 Gepost op: 14 augustus 2011, 21:29:58 »
Een broodje van Italiaans restaurant Vaticano hier in Zutphen. Eigenlijk van de lunchkaart, maar als je het braaf vraagt maken ze het ook later op de dag klaar. Superlekker, met gegrillde groenten, kaas en mascarpone. Het is geen klein broodje trouwens, meer een kleine pizza met beleg tussen 2 bodems.

Offline Joske

• 2.829
Wat eten we vandaag?
« Reactie #439 Gepost op: 15 augustus 2011, 00:45:00 »
Vanmiddag een snelle overschotel met courgette, paprika, lente-ui, tomaat en daarover een mix van yoghurt en geklutste eieren, overstrooid met oude kaas.
Vieruurtje: cupcakes met ananas en cocos door de dochter gebakken, frambozencake van het nichtje waar we op kraambezoek gingen.
Vanavond turks brood met gegrilde courgette en paprika, sla, geraspte wortel, tomaat, krokant gebakken wokreepjes en looksaus.