Ik wil niet dat je straks heel teleurgesteld bent
, dus ik zeg maar vast dat het een eenvoudig gerecht is, haha! Maar ’t is wel lekker.
Als je bijgerecht niet pittig is, vind ik het een goede keus om de vulling wat pittiger te maken met een kleine hete chilipeper.
Omdat het originele recept met lamsvlees is, zou ik een ‘rijk’ vegavlees kiezen (sommige zijn wat droger bijvoorbeeld), ik gebruik voor deze vulling daarom het liefst die kleine dikke hamburgertjes van de AH. De ‘dumplings’ gaan eerst 10-15 min in de oven (lichtbruin), dan 5 minuten koken in de soep (of in water). (Als je ze krokant wil, laat je t bij de oven, als je ze heel zacht wilt: alleen koken.)
Traditioneel wordt ‘t geserveerd met rijst. Ik vind dit al snel wat zwaar worden, en daarom doe ik het graag in een beetje een ‘aardse’ soep. Ik weet zeker dat een linzensoep met citroen erin of met citroenpartjes erbij ook heel lekker kan zijn. Ik vermoed dat je daar zelf al een recept (of twee) voor hebt (en anders krijg je die alsnog
)? Ik geef daarom hier een idee voor de rijst, al heb je zelf misschien wel een favoriet rijstgerecht dat bij de ‘chiche barak’ kan.
Bijgerecht: rijst met spinazie
ui en knoflook hakken en bakken in olie. Rijst voor 4 personen erbij en dat 1 minuut bakken. Voeg afgepaste hoeveelheid water (min een beetje), zout en peper toe en kook het 15 minuten. Doe er fijngesneden verse spinazie bij en het sap van 1 citroen en kook het nog eens 10 minuten. Al het vocht zou nu zo ongeveer opgenomen moeten zijn. Eventueel serveren met gedroogde munt.
Of bijvoorbeeld Libanese notenrijst:
kook rijst voor 4 personen in bouillon met een kaneelstok, een ui en zout en peper tot het gaar is.Hak 200 g. noten (bijv. pijnboompitten, pistache en amandel). Doe de rijst op een schaal, gooi de noten eroverheen en strooi er wat kaneel en korianderblaadjes over. Eigenlijk moet er ook nog ehm... imitatievlees door de rijst, maar ik doe dit niet, want er gaan al zoveel noten op.
O ja! Ook Lekker met een komkommersalade met tahinidressing (citroensap, tahini en knoflook).