Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4180 Gepost op: 04 november 2012, 19:39:31 »
Restverwerking: gebakken krieltjes, rode ui, kastanjechampignons, courgette, aubergine, bleekselderij, twee halve paprika's.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Monique

• 3.427
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4181 Gepost op: 04 november 2012, 19:57:09 »
Pompoensoep, fritata met paprika, brood en ijsbergsla.

Wat eten we vandaag?
« Reactie #4182 Gepost op: 04 november 2012, 20:01:31 »
Käsespätzle. Erbij een salade van veldsla, paprika, wortel en kidneybonen.
Het is het vegetarische-slagereffect. En het is ook gek dat puddingen vroeger, in mijn grootmoeders' en moeder' tijd vaak in visvorm werden gegoten: de massa in een witte, visvormige, aardewerken schaal brengen, laten opstijven en omdraaien. Puddingvis, gezellig. Wat is dat toch?
Ik ben geen antropoloog of filosoof, maar misschien is het gewoon omdat mensen hun eten willen 'versieren'. En een pudding in de vorm van een vis lijkt me toch spannender dan een pudding in de vorm van een eh... wortel. Zo heb je ook speculaas in huisjesvorm, gezichtjes op de boterhamw0rst of drop in de vorm van autootjes.

Mijn eerste gedachte is: Waarom überhaupt de moeite doen de pudding te storten?

Tweede gedachte: Omdat het een makkelijke vorm is om een puddingvorm te maken? Ovaal maar dan net niet helemaal?

En tenslotte: misschien om de zelfde reden dat mensen een gefstileerde vis achterop de auto plakken? Religieus ingegeven dus?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4183 Gepost op: 04 november 2012, 21:11:44 »
Ik at preitaart met zongedroogde tomaat en amandelen. De volgende keer moeten er meer amandelen in, en misschien hele ipv snippers.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4184 Gepost op: 04 november 2012, 22:14:31 »
Bij mams: gekruide krieltjes, doppertjes met wortels en een Vivera spicy beanburger. Die zowaar goed te eten én spicy was.

Offline jol

• 2.653
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4185 Gepost op: 04 november 2012, 23:38:05 »
De eerste stamppot van het seizoen: zuurkool met AH vega rookworst en uien-mosterd-witte wijnsaus. Koffie met limoncello toe  :)

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4186 Gepost op: 05 november 2012, 08:36:44 »
Ik heb wat dagen in te halen  ;)
Donderdag en vrijdag nasi, plus komkommersalade, plus pittige tempeh (eerste keer tempeh, was goed gelukt!)
Zaterdag aardappeltjes uit de oven met knoflook en peterselie, en witlofsalade.
Gisteren bij mijn paps en mams, weer aardappeltjes, gemengde groenten en een burgertje.

Vanavond wordt het een experimentje: wraps besmeerd met pittige avjar en knoflooksaus, gevuld met spicy falafel en roergebakken groente (paksoi, paprika, uitje). Een soort kruising tussen mexicaans, turkse pizza en een vleugje turks....

Offline chantalv80

• 911
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4187 Gepost op: 05 november 2012, 09:17:25 »
Lievelingskost van oudste dochter; wraps met ijsbergsla, komkommer en kaas.
Want a sugarcube?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4188 Gepost op: 05 november 2012, 09:19:56 »
Gisteren kwam ik moe en nat thuis en toen had L de moussaka klaar. En voor vanavond heeft hij ook al eten voorbereid, volgens mij eten we dan boerenkool met gebakken champignons (en een medley aan piccalillys).
This is between me and the vegetable!

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4189 Gepost op: 05 november 2012, 09:33:21 »
Käsespätzle. Erbij een salade van veldsla, paprika, wortel en kidneybonen.
Het is het vegetarische-slagereffect. En het is ook gek dat puddingen vroeger, in mijn grootmoeders' en moeder' tijd vaak in visvorm werden gegoten: de massa in een witte, visvormige, aardewerken schaal brengen, laten opstijven en omdraaien. Puddingvis, gezellig. Wat is dat toch?
Ik ben geen antropoloog of filosoof, maar misschien is het gewoon omdat mensen hun eten willen 'versieren'. En een pudding in de vorm van een vis lijkt me toch spannender dan een pudding in de vorm van een eh... wortel. Zo heb je ook speculaas in huisjesvorm, gezichtjes op de boterhamw0rst of drop in de vorm van autootjes.
Bij ons werd de pudding uit een schaal met allerlei fruitvormen omgedraaid. Ik nam dan het lekkerste, mooist ogende fruit. Het oog wil ook wat en men kiest dan iets waar men goede eetherinneringen aan heeft. Daarom kunnen (gewezen) carnivoren ook tot vegetarisch eten verleid worden met een spaghetti bolognaise waaraan ze verlekkerd terugdenken, maar die je nu met sojagehakt maakt. Tot wetenschappelijk onderzoek de qua structuur en smaak perfecte vleesvervanger heeft gevonden, loop je wel het risico dat ze het toch 'niet zo lekker als vlees" vinden. Met sausen en andere smaken kan dat ersatz-gevoel bij het eten van vleesvervangers wat verdoezeld worden. Hoewel er nu toch ook al best eetbare vervangers bestaan.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2012, 11:19:26 door karl »

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4190 Gepost op: 05 november 2012, 10:39:11 »
Gisteren kwam ik moe en nat thuis en toen had L de moussaka klaar. En voor vanavond heeft hij ook al eten voorbereid, volgens mij eten we dan boerenkool met gebakken champignons (en een medley aan piccalillys).
Ik wil ook een L.!
Wij aten gisteren ook lekker, spruitjesstamp met homemade falafel. Gemaakt door manlief, dus ik mag ook niet klagen.

Online LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4191 Gepost op: 05 november 2012, 13:44:38 »
Gisteren de witte kool van laatst opgewarmd, met bulgur erbij en appelchutney.

Vandaag waarschijnlijk zuurkool, iemand nog een leuk idee daarmee?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4192 Gepost op: 05 november 2012, 13:46:24 »
Lang (en dan bedoel ik dus lang) stoven met veel paddestoelen en een scheutje bouillon. En dan met aardappelpuree erbij :yummie:.
This is between me and the vegetable!

Online LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4193 Gepost op: 05 november 2012, 13:53:56 »
Lang (en dan bedoel ik dus lang) stoven met veel paddestoelen en een scheutje bouillon. En dan met aardappelpuree erbij :yummie:.

mmm, klinkt wel goed, maar dat wordt dan voor de volgende keer, want in dit geval hebben we denk ik niet zo lang de tijd. Ik ben zelf ook niet zo'n paddestoelfan, maar misschien moet ik dat maar eens heroverwegen zo in de herfst.

Offline Joske

• 2.829
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4194 Gepost op: 05 november 2012, 16:57:35 »
Ik heb al de ganse dag zo'n kou, dus staat er nu een zomerse courgette-tomatenquiche in de oven, benieuwd of die gaat helpen.

Offline Marthe

• 274
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4195 Gepost op: 05 november 2012, 17:27:48 »
Restjes: ui, knoflook, snijbonen, vega gehakt (soygood van de aldi, best lekker maar een beetje ketjapachtig smaakje. wel beter dan het Tivall gehakt), noedels en een sausje. Best te eten.
Straks als toetje nog zelfgemaakte appelmoes met cranberries, rozijnen en kaneel. Maar eens appels gaan schillen..

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4196 Gepost op: 05 november 2012, 17:33:29 »
Aardappelgratin, uiensoep, gestoomde bloemkool, linzenpompie. Stoofperen toe of erbij.
,,,,فلافل

Online Eelco

• Admin
  • 20.675
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4197 Gepost op: 05 november 2012, 18:05:28 »
Spanakópita  :D
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Antoinette

Wat eten we vandaag?
« Reactie #4198 Gepost op: 05 november 2012, 18:51:12 »
ik zou zo graag eens kaassaus op de pasta willen, weet iemand een snel, gemakkelijk iets?

Zoiets? http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11836-mac-and-cheese
Hier staat ook nog een makkelijke kaassaus van Eelco: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,8030.msg613580.html#msg613580

Bedankt Selly hier kan en ga ik iets mee doen.
hoe vind of weet je die berichten?
of zoek je op onderwerp? dan kan ik zelf gaan zoeken
hartelijk dank hoor

Antoinette

Wat eten we vandaag?
« Reactie #4199 Gepost op: 05 november 2012, 18:53:26 »
Ik heb wat dagen in te halen  ;)
Donderdag en vrijdag nasi, plus komkommersalade, plus pittige tempeh (eerste keer tempeh, was goed gelukt!)
Zaterdag aardappeltjes uit de oven met knoflook en peterselie, en witlofsalade.
Gisteren bij mijn paps en mams, weer aardappeltjes, gemengde groenten en een burgertje.

Vanavond wordt het een experimentje: wraps besmeerd met pittige avjar en knoflooksaus, gevuld met spicy falafel en roergebakken groente (paksoi, paprika, uitje). Een soort kruising tussen mexicaans, turkse pizza en een vleugje turks....

ik vind het al aardig professioneel klinken wat jij allemaal al kokkerelt, complimenten !