Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #400 Gepost op: 13 augustus 2011, 12:24:16 »
Vandaag, net als gisteren, een ovenbakje met peer, appel, verse tijm, vette room uit Frankrijk en geitenkaas. Erbij verse pasta. Gisteren met peultjes en veldsla, vandaag even afwachten wat de Plus biedt.
Toe gisteren een chocolademousse en daarna nog een bolletje heerlijke overrijpe geitenkaas met een aslaagje.
Daarbij een witte wijn uit de Loire en bij de nagerechten een dessertwijn uit Australie van wat vroeger de Tokaji-druif heette.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #401 Gepost op: 13 augustus 2011, 12:35:18 »
Gisteren at ik bij mijn buren waar we eerst lekkere crudites met 3 dips (waaronder rucola-walnootpesto) kregen en bruschetta en daarna een erg lekkere pasta met tomaat, paprika en een boel kruiden. Een salade met o.a. munt en brood erbij (soort panzanella). Toe 2 soorten ijs een perencrumble. Lekkere wijnen uit Oostenrijk erbij.

Vandaag bbq'en met Annemieke: kokostofu uit bananenblad, citroenige haloumipakketjes, spiesjes van de Vegaslager, watermeloen vd bbq, foccacia, pindasaus, knoflooksaus, coleslaw. En er was ook nog iets met verse vijgen.
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #402 Gepost op: 13 augustus 2011, 13:03:51 »
Treurnis, schrijf ik net een heel verhaal: weg.
Welaan, opnieuw, met frisse moed.
Mijn vrouw kookt omdat we decennia getroowd zijn (eens kijken, zij telt de jaren naders dan ik, maar het zijn er krap 40). Er is gazpacho-tomaat in de maak, en artisjok met caponata. Voorts bakt ze zoute stengeltjes en blakert ze rode parika die in caponata en soep gaan, er zijn  bieten in stewardesplakmaat met walnotensaus. Vijgen uit de tuin gedrenkt in likeur wellicht en ijs.

Wijn. We hebben in Eindhoven het Wijnhuis. Prima wijnen tegen aantrekkelijke prijs. Witte Casa Miriam uit Mendoza, 2010 niet op eik en een rode 2009 Navarrawijn  Pago de Cirsus, wel op eik (Syrah, Tempranillo, Merlot). Sommige wijnen gedijen beter op staal dan op eik. Monsieur Karl: proost.

Gisteren de dames Annemieke en Tertia gehoord over veggie eten op Radio Amsterdam. Domme vragen, prima antwoorden. Een oude dame reageerde en vertelde dat ze vroeger havermoutkoekjes maakte. Ken ik, riep Tertia, gehoord van mijn vader.
Pomonatijden en tijd van "Oh vegetariër, dan eet je noten". Maar ja, als je nu nog steeds hoort dat het jammer is dat ze je geen asperges aan je kunnen sereveren onmdat die in ham moeten worden gewikkeld, dan blijft het longitudinaal domheid alom.
Hoorde dat er een meneer zich inspant om restaurants beter voor veggie eten te laten zorgen. Parallel eraan zou men moeten ijveren voor verplichte cursus veggie koken op de koksopleidingsscholen, de ROCs, of hoe ze heten. Harde actie gewenst.

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2011, 13:46:24 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #403 Gepost op: 13 augustus 2011, 13:20:35 »
Gefeliciteerd met uw jubileum!

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #404 Gepost op: 13 augustus 2011, 13:47:31 »

Felicitatie: Ach wat aardig mevrouw Zeewier en wat eet u vaak lekkere dingen.
Bye
NW
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #405 Gepost op: 13 augustus 2011, 14:29:04 »

Wil u ook graag feliciteren.

Ik ben vandaag thuis aan het werk terwijl lief naar een festival gaat. Ik eet vandaag een linzensalade, uiteraard met linzen, feta, sla en groenten die nog in de koelkast liggen. Het is heel raar, we doen nauwelijks boodschappen maar er is altijd te veel. Soms denk ik dat we echt te weinig eten.

(ok, vandaag wel fruit gehaald en naar de kaasboer geweest. Dat verklaart wel weer het feit dat er weer allerlei kaas en delicatessen zijn ;))).

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #406 Gepost op: 13 augustus 2011, 14:45:54 »
Gefeliciteerd en op naar de 2x40!

Het is heel raar, we doen nauwelijks boodschappen maar er is altijd te veel. Soms denk ik dat we echt te weinig eten.
Dat probleem hebben meneer koekje en ik nou echt zo goed als nooit. Ik denk dat wij teveel eten. Ik moet zeggen dat mijn kont en zijn buik er ook niet kleiner op zijn geworden.

Ik heb zin in pizza. Ik heb nog een halve gele paprika en paar kastanjechampignons. Zongedroogde tomaatjes, groene milde ingelegde pepers, sjalotje in ringen en kappertjes er ook op en dat zal best een lekkere pizza worden.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #407 Gepost op: 13 augustus 2011, 15:49:16 »
Gefeliciteerd en op naar de 2x40!

Het is heel raar, we doen nauwelijks boodschappen maar er is altijd te veel. Soms denk ik dat we echt te weinig eten.
Dat probleem hebben meneer koekje en ik nou echt zo goed als nooit. Ik denk dat wij teveel eten. Ik moet zeggen dat mijn kont en zijn buik er ook niet kleiner op zijn geworden.

Het is ook niet zo'n vervelend probleem, behalve dan dat ik het lastig vind dingen te moeten weggooien. Ik ben wel op gewicht gebleven, maar meneer de Ling is wel wat aangekomen. Hij zegt dat het komt door gebrek aan stress. Dat kan, maar hij beweegt ook wel wat weinig. (Hij is nog steeds gemiddeld erg dun, dus veel kwaad kan het niet).

Offline karl

• 6.375
Wat eten we vandaag?
« Reactie #408 Gepost op: 13 augustus 2011, 16:45:29 »
Proost, Heer niewied en gefeliciteerd met uw jubileum.
Het lijken me lekkere wijnen voor bij die lekkere gerechten.
Wat een prachtige keuze aan betaalbare wereldwijnen is er toch gekomen. Ook Spanje is een geweldig wijnland.
Op aanvraag van mijn vader, binnenkort 90, lunchten we vandaag in The Glorious, een winebar en bistro in een zijstraat van de Vlaamse Kaai in de Antwerpse Museumbuurt. Een rijkelijk interieur, zeer mooi gecomponeerde, gastronomische gerechten en een indrukwekkende wijnkaart van exclusieve wereldwijnen. Er zijn wel een veertigtal wijnen per glas te verkrijgen. Daar proefde we een heerlijke droge Zuid-Afrikaanse Sauvignon, een vollere Italiaanse, zeer smaakvolle witte wijn (Italië ook onuitputtelijk van wijnen) en een ronde, rode Montepulciano (gespreid over ons gedrieën welteverstaan, het was middag.)
Op de beperkte gerechtenkaart (positief, garandeert dikwijls versheid en een goede zorg voor het product) jammer genoeg niet zo veel vegetarisch, wel een aardige lauwe salade van quinoa, girolles, sugar snaps, groene asperges, raketsla, citroenolijfolie, parmesaan. En vele groenten bij de niet-vegetarische schotels.
Klasse die ook wel moet betaald worden.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2011, 16:54:57 door karl »

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #409 Gepost op: 13 augustus 2011, 17:12:25 »

Ik ben vandaag thuis aan het werk terwijl lief naar een festival gaat. Ik eet vandaag een linzensalade, uiteraard met linzen, feta, sla en groenten die nog in de koelkast liggen. Het is heel raar, we doen nauwelijks boodschappen maar er is altijd te veel. Soms denk ik dat we echt te weinig eten.

(ok, vandaag wel fruit gehaald en naar de kaasboer geweest. Dat verklaart wel weer het feit dat er weer allerlei kaas en delicatessen zijn ;))).

Als je het echt wilt weten zijn er online wel dingen om het een paar dagen bij te houden. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik best veel at, maar zat tussen de 1500 en 2000 calorieen. Op een actieve dag was dat dus wel te weinig, terwijl ik wel het gevoel had een goede eter te zijn.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #410 Gepost op: 13 augustus 2011, 17:14:39 »
Proost, Heer niewied en gefeliciteerd met uw jubileum.
Het lijken me lekkere wijnen voor bij die lekkere gerechten.
Wat een prachtige keuze aan betaalbare wereldwijnen is er toch gekomen. Ook Spanje is een geweldig wijnland.
Op aanvraag van mijn vader, binnenkort 90, lunchten we vandaag in The Glorious, een winebar en bistro in een zijstraat van de Vlaamse Kaai in de Antwerpse Museumbuurt. Een rijkelijk interieur, zeer mooi gecomponeerde, gastronomische gerechten en een indrukwekkende wijnkaart van exclusieve wereldwijnen. Er zijn wel een veertigtal wijnen per glas te verkrijgen. Daar proefde we een heerlijke droge Zuid-Afrikaanse Sauvignon, een vollere Italiaanse, zeer smaakvolle witte wijn (Italië ook onuitputtelijk van wijnen) en een ronde, rode Montepulciano (gespreid over ons gedrieën welteverstaan, het was middag.)
Op de beperkte gerechtenkaart (positief, garandeert dikwijls versheid en een goede zorg voor het product) jammer genoeg niet zo veel vegetarisch, wel een aardige lauwe salade van quinoa, girolles, sugar snaps, groene asperges, raketsla, citroenolijfolie, parmesaan. En vele groenten bij de niet-vegetarische schotels.
Klasse die ook wel moet betaald worden.

Een tikje off-topic, maar zo'n wijnbar, hebben we dat hier ergens in de randstad? In Rome zag ik erg leuke, maar boven de 30 graden taalde ik er niet echt naar. Hier lijkt het me echter prima om de regen te vergeten en de herfstbluess te verdrinken ...

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #411 Gepost op: 13 augustus 2011, 17:36:57 »

Als je het echt wilt weten zijn er online wel dingen om het een paar dagen bij te houden. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik best veel at, maar zat tussen de 1500 en 2000 calorieen. Op een actieve dag was dat dus wel te weinig, terwijl ik wel het gevoel had een goede eter te zijn.

Stiekem heb ik zo'n teller in mijn hoofd (dat krijg je al je vroeger naar een dietist wordt gestuurd) en weet ik dat het soms wel te weinig is. Ook als ik doorwerk, vergeet ik soms genoeg te eten. 's Avonds compenseer ik dat meestal wel weer wat.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #412 Gepost op: 13 augustus 2011, 18:14:17 »
Zelf was ik echt verbaasd, dat het te weinig was. Omdat ik best wel wat boterhammen eet, vergeleken met andere collega's.

Is er al een pasta-maak-draad? Ik ben vandaag zeer ontevreden over de pasta die ik met het  meel van Dille&Kamille heb gemaakt. Volgens mij is het stiekem volkoren-meel.

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #413 Gepost op: 13 augustus 2011, 18:17:03 »
Blegh, heb net 10 uur lang hard gewerkt en nu nog koken. Heb vandaag écht géén zin. het liefst zou ik gewoon een banaan & een vitaminepil eten  :-X. maar ja, dat is ook niet echt een optie, hè. Nou ja, ik ga maar 's bedenken wat ik ga flansen...

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #414 Gepost op: 13 augustus 2011, 18:20:21 »
Dat is ook balen, Bambi, heb je zelf helemaal pasta gemaakt, is het helemaal niet hoe je het had gewild!

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #415 Gepost op: 13 augustus 2011, 18:52:07 »
Een tikje off-topic, maar zo'n wijnbar, hebben we dat hier ergens in de randstad? In Rome zag ik erg leuke, maar boven de 30 graden taalde ik er niet echt naar. Hier lijkt het me echter prima om de regen te vergeten en de herfstbluess te verdrinken ...

In Amsterdam hebben we er tegenwoodig wel een paar, maar ik heb even geen details bij de hand. Er zat er vroeger in ieder geval wel eentje bij de Albert Cuijp...

OT: Hier werd 't een salade van romaine, hard gekookt ei, tomaat, rode ui, kaas en dressing.

En heer Niewied, van harte met uw jubileum! Dat is wel een feestmaaltje waard.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #416 Gepost op: 13 augustus 2011, 19:20:07 »
Clafoutis met geroosterde groenten en geroosterde kleine aardappeltjes met dilemayonaise.
This is between me and the vegetable!

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #417 Gepost op: 13 augustus 2011, 19:28:29 »
Goed, nou... Ik heb me laten inspireren door de inhoud van m'n koelkast en het is een Libanese maaltijd geworden: Chiche barak in yoghurt soep met spinazie en quinoa (dat laatste een beetje uit de regio, maar wel lekker). Een komkommersalade met kalamata olijven erbij.
Straks een toetje: bramen! :)

En ook namens mij gefeliciteerd, meneer Niewied! Dat is wel iets wat gevierd mag worden! Een gezellige avond toegewenst.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #418 Gepost op: 13 augustus 2011, 19:30:01 »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #419 Gepost op: 13 augustus 2011, 19:55:33 »
Het is een soort Libanese dumpling en heel makkelijk!
Ui, knoflook, piment, kaneel, pijnboompitten en lamsvlees . Dat laatste heb ik dus vervangen door imitatie-vlees van de AH. Dat hak je fijn en bak je (met wat zout en peper) en doe je in wontonvelletjes (als je t 'echt' wilt doen maak je zelf witte wontonvelletjes en dan zijn ze toch wel iets anders dan Chinese stijl wontonvelletjes). De vulling is niet pittig, de soep wel.
De yoghurtsoep is de grootste klus, maar als je 'm niet laat schiften, is-ie lekker en de smaak past heel erg goed bij de 'dumpling'.