Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline meisbaer

• 5.626
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3700 Gepost op: 03 september 2012, 17:34:45 »
Vanavond: Nasi met balletjes, o.a. spitskool en satésaus.
Vanmiddag gelunched met een indiaans gekruid eenpansgerecht van pompoen, lenteui, gember, en gerst met linzen(van Bioritmi).

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3701 Gepost op: 03 september 2012, 17:36:55 »
Mais kun je heel snel in de magnetron koken.
Schoonmaken, evt. halveren, met aanhangend vocht in een afgedekte schaal 8-9 min. op vol vermogen en dan nog een paar min. laten staan.

Ik had restjes dag: gebakken krieltjes en eitjes, restje gekookte groenten en restje sla.
En toen ik met de sla bezig was, heb ik ook vast een bakje pastasalade voor morgen gemaakt met idd. een restje pasta.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Joske

• 2.829
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3702 Gepost op: 03 september 2012, 17:44:21 »
Wortelstoemp (ingrediënten gehaald op mijn Teva's) met vegabraadworst van Gardengourmet gehaald met de Thompson fiets  ;)

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3703 Gepost op: 03 september 2012, 18:21:10 »
Gister citroenkokosrijst met tropische kool en een Vivera spicy bonenburger.
Vanavond rijst met bonen en erwtjes, pittige tomatensaus en daslook braadfilet.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3704 Gepost op: 03 september 2012, 19:15:39 »
Ik wil vanavond maispannenkoekjes maken

Lekker, hoe maak je die?

2 maiskolven koken (ca. 40 min.), mais van kolf snijden, pureren met ca. 50g zelfrijzend bakmeel, snufje zout en 2 eigelen. 2 eiwitten stijf kloppen en door maismengsel scheppen. Dan dikke, luchtige pannenkoekjes bakken in de pan. Lekker hoor!

Lekker!

Hier Indiase tomaten/pruimcurry (zoiets: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11615-tomatencurry-met-pruimen maar dan ook met yoghurt erdoor) en bruine rijst, 2 soorten papadums en diverse pickles.
,,,,فلافل

Offline Joske

• 2.829
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3705 Gepost op: 03 september 2012, 19:47:48 »
Gister citroenkokosrijst met tropische kool ...
Hoe maak je dat?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3706 Gepost op: 03 september 2012, 19:57:35 »
Ik maakte vandaag dit recept, quinoa met peterseliepesto en paddenstoelen. Het was de eerste keer dat ik quinoa maakte en het was geen succes, sterker nog, het was eigenlijk best goor  :(

Offline Eelco

• Admin
  • 20.677
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3707 Gepost op: 03 september 2012, 20:35:53 »
Ik/wij heb(ben) de Duitse vertaling van Plenty gekregen [...] Morgen ga ik de gecaramelliseerde en gegratineerde witlof nakoken.
De gecaramelliseerde en gegratineerde witlof uit Plenty dus, met een paar noodgedwongen aanpassingen. Erbij tomatenrisotto.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3708 Gepost op: 04 september 2012, 09:17:49 »
Ik/wij heb(ben) de Duitse vertaling van Plenty gekregen [...] Morgen ga ik de gecaramelliseerde en gegratineerde witlof nakoken.
De gecaramelliseerde en gegratineerde witlof uit Plenty dus, met een paar noodgedwongen aanpassingen. Erbij tomatenrisotto.
Dat is ook 1 van mijn favoriete kookboeken  :D Al moet ik er dan eerlijk bij toegeven dat ik er nog nooit letterlijk uit gekookt heb, maar als ik er door blader krijg ik altijd zo'n zin om te koken... Was het heel erg lekker, trouwens?

Ik maakte vandaag dit recept, quinoa met peterseliepesto en paddenstoelen. Het was de eerste keer dat ik quinoa maakte en het was geen succes, sterker nog, het was eigenlijk best goor  :(
Dan ben ik gelukkig niet de enige... Vind jij quinoa ook zo 'muf' smaken? Wat ik er ook mee doe, ik krijg het niet lekker. Daardoor heb ik het ook nog maar 3 keer geprobeerd. Al viel het vorige keer mee, maar dan nog was er nie nasmaak, en dacht ik bij mezelf had ik het maar met iets anders gemaakt, dan was dit zo'n lekker gerechtje geweest...

Wow, ik toevallig ook... Maar dan als dessertje, wel, had weer eens veels te veel rijst gekookt, gelukkig niet met ál te veel kruiden, en hij was redelijk plakkerig, niet goed om nasi van te maken dus... Dan maar een blik kokosroom erover, een beetje rietsuiker, wat kokospoeder, en lekker veel limoen en citroenrasp, met een beetje limoensap. Zelfs ik, die normaal geen dessertmens ben, en al helemaal geen rijstpap, vond dit lekker.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3709 Gepost op: 04 september 2012, 09:23:00 »
Hoe maak je dat?

De citroenkokosrijst was een kliekje van de dag ervoor. Basmatirijst was gewoon gekookt en droog gestoomd. De kokossaus maak je door een ui, een tomaat en wat knoflook fijn te snijden. Eerst de ui in wat kokosvet zachtjes stoven, daarna de knoflook erbij en weer iets later de tomaat. Die laat je gewoon rustig zweten, het is niet de bedoeling het te bruinen. Dan een blikje kokosmelk en gekneusde verse citroengras (voor al uw dagelijkse frustraties ;) ). Dat laat je op een zacht vuurtje lekker stoven en iets indikken. We hadden de aubergine in 1 cm plakken gesneden, met zout ingewreven en even laten uitlekken (niet vanwege de bitterheid, maar vanwege het vocht zelf). Daarna afspoelen, droog deppen en toen ipv gefrituurd (originele recept, ook weer niet bruin laten worden, alleen garen dus) gegrild. De rode paprika ging in reepjes ook niet in de frituur, maar eveneens op de grill. En daarna in de kokossaus. Die laat je zonder deksel even indikken, dat je een wat dikkere kokossaus hebt. Knijp er naar smaak citroen over uit als het klaar is en roer nog even door. Een van mijn favo gerechten, ik lik mijn bord altijd schoon zo lekker :kwijl:
De rijst werd in een restje van deze kokossaus opgewarmd.

De kool werd een afgeleide van dit recept. Ipv witte azijn, werd het een appelazijn, de gladde mosterd werd een grove, wat minder suiker en de tijm vergaten we ook. Had eerst een habanero/madame jeanetpeper in zijn geheel mee laten stoven, maar die heb ik later ingekerfd met een mesje en nog later door midden gehaald. Dat is natuurlijk afhankelijk van de hitte van je gekozen pepertje en het level van je persoonlijke tolerantie of je dat leuk vind.

@Eelco
Hmm, ik houd ook niet van rijst als dessert, maar dat klinkt wel het proberen waard. Wat voor kruiden zaten erin? En wat bedoel je met kokospoeder?

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3710 Gepost op: 04 september 2012, 19:55:11 »
Broodjes vegaburger met gebakken uitjes, een tomatensalade met jalapeno en komkommersalade.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.677
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3711 Gepost op: 04 september 2012, 21:48:16 »
@Eelco
Hmm, ik houd ook niet van rijst als dessert, maar dat klinkt wel het proberen waard. Wat voor kruiden zaten erin? En wat bedoel je met kokospoeder?
@Bast, volgens mij moet je dat @Greet vragen.

Wij aten vanavond Käsespätzle. Erbij een salade van romanesco, witlof, radijs en wortel, met een honing-citroendressing met tijm, en bestrooid met geroosterde zonnebloempitten. Of eigenlijk was het dus salade, met erbij Käsespätzle

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3712 Gepost op: 04 september 2012, 22:37:52 »
Sorry@Greet

OT: Er werd me hele saaie tagliatelle met kaassaus voorgezet...

Offline meisbaer

• 5.626
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3713 Gepost op: 05 september 2012, 13:18:11 »
Broodjes vegaburger met gebakken uitjes, een tomatensalade met jalapeno en komkommersalade.

Hier gister ook broodjes vegaburger met gebakken uienringen, augurk, sla, tomaat en veel ketchup :)
Lekker op het balkon opgepeuzeld, was nog lekker buiten om half acht.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3714 Gepost op: 05 september 2012, 19:42:29 »
Vanmiddag lunch bij Niewied: koude courgettesoep, een pannenkoekje met ui en limoenpickleyoghurt, aardappelsalade, groene blaadjes salade en een pistoletje. Meloen toe.

Vanavond zelf gekookt: gebakken tofu, gewokte taugé, tomaat en bloemkool met sojasaus en basmatirijst.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3715 Gepost op: 05 september 2012, 20:22:53 »
Deadlinestress van zowel LL als meneer de Ling leidde tot een creatie van roergebakken andijvie met veel gember en uiteengevallen falafelballetjes met basmatirijst. Niet zo'n succes, maar we kunnen er al om lachen ;)

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3716 Gepost op: 05 september 2012, 21:34:12 »
Gewokte kool, paprika en tofu, erbij rijst. Ik heb wel vaak honger na een maaltje met tofu. Net dus nog een eierkoek op.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3717 Gepost op: 05 september 2012, 22:25:32 »
Pasta met zacht gebakken aubergine, tomatensaus uit een potje, knoflook en ricotta.
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.677
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3718 Gepost op: 06 september 2012, 20:39:58 »
Pannenkoek! Gevuld met tomaat, ui, pepertje, salie, majoraan en een beetje parmezaanse kaas.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3719 Gepost op: 06 september 2012, 21:02:46 »
Lasagna!
This is between me and the vegetable!