Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3620 Gepost op: 22 augustus 2012, 11:57:37 »
Geen idee wat Selly bedoelt. Ik denk: een leuk gerecht presenteren op een interessante wijze, en dat is goed gelukt. Zie de discussie.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3621 Gepost op: 22 augustus 2012, 11:58:35 »
Ik weet niet beter dan dat volkoren beter vult dan niet volkoren, waarbij ik vullend uiteraard in de definitie gebruik van vol gevoel gevend en niet in de definitie van hoeveel spul per iets. Maar leuk dat het je lekker lijkt. Er is ook volkoren couscous ja, ik schreef er toevallig net 10 minuten wat over bij een boekrecensie die over 2 dagen online komt.

Weer on topic: hier eten we vanavond gestoomde tofu met een vegetarische oestersaus en erbij een coole roerbak met peulen, mini mais, paprika, wortel, Chinese paddenstoelen en een sojasausje. Rijst erbij (witte). Misschien nog wat fruit toe. Change of plans, maar wel nog Chinees: wortels mapo style, vega-kip en Chinese paddenstoelen met vijfkruidensaus, rijst, komkommerpickles. Rode bessen toe.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2012, 20:11:50 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3622 Gepost op: 22 augustus 2012, 12:11:45 »
Maar of iets vult is volgens mij buitengewoon persoonlijk, ik had vroeger een vriend, en die wilde nooit rijst of pannekoeken (het is al een tijdje geleden) eten, want 'dat vult niet'.
Over de vergelijking tussen wel en niet volkoren weet ik dan weer niets, ik eet dingen óf wit óf volkoren, maar volgens mij zijn er geen dingen die ik in allebei de varianten eet. Ja, af en toe volkorenpasta (en daarvan eet ik precies evenveel als van witte). En ik had een keer volkorencouscous. Zo zeg, dát zag er vegetarisch uit...
This is between me and the vegetable!

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3623 Gepost op: 22 augustus 2012, 15:16:03 »
Maar of iets vult is volgens mij buitengewoon persoonlijk, ik had vroeger een vriend, en die wilde nooit rijst of pannekoeken (het is al een tijdje geleden) eten, want 'dat vult niet'.

Ha ha, dat is het Dissen-effect, naar een vroegere vriend van me die Dissen heet en wiens broer een reformhuis bezat.
Dissen: "Ja, als je rijst eet, heb je zo weer honger." Ondertoon: een fatsoenlijk mens eet aardappelen. Voorts zei hij: "Pizza is pannekoek." Zelfde soort ondertoon.
Verder is/was hij een fatsoenlijk mens.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2012, 15:18:10 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3624 Gepost op: 22 augustus 2012, 17:45:51 »
Ja, dat is heel subjectief, zoetigheid bijvoorbeeld daar zit ik altijd dadelijk mee vol, maar frietjes daarentegen, daar kan ik van blijven eten.
Vanavond hier een boel groentjes snel bakken waar kokosroom bij gegoten wordt erna, met nog wate kruiden.

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3625 Gepost op: 22 augustus 2012, 17:59:00 »
Salade met couscous en falafel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3626 Gepost op: 22 augustus 2012, 18:01:30 »
Ja, zoetigheid hou ik ook helemaal niet van, neem vrijwel nooit een dessert (een vriend van me zegt: men noemt het een nagerecht, dus het is helemaal niet nodig.) Dit zou dus goed zijn om het gewicht onder controle te houden, doch helaas bezit alcohol ook (vergiste) suikers.
Rijst "vult" inderdaad niet naar mijn aanvoelen, aardappelen natuurlijk wel en pizza, die toch iets junk food-achtig heeft, ook.
Laatst was er een wetenschappelijke eetgoeroe die er ook een boek over geschreven heeft op de radio te horen die onder andere het volgende verklaarde: rijst, brood en aardappelen is niet zo goed (alles op het vlak van de gezondheid dus), 's morgens eet je best havermoutpap ( :nooo: :nooo:), vlees zeer beperken (hier geen punt), wel groenten en fruit, vooral ook niet te veel eten, eerder wat hongeren.
Doel is dan enkele jaren langer leven, maar een andere vraag is of het zo leuk is als je enkele jaren langer leeft en dan tegen je zin elke ochtend havermoutpap hebt gegeten, aardappelen en rijst vermeden en constant met een hongergevoel gelopen, vermeerderd met de frustratie van tegen je zin dagen in een jaar joggen, terwijl je liever een boek had gelezen. Ik bedoel, verabsoluteer de waarde gezondheid ook niet.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3627 Gepost op: 22 augustus 2012, 19:07:23 »
Wokje van paksoi, feta en mie erbij. Met kruidige witte wijn.
En vandaag bij diezelfde wijn: tofu, kool en rode paprika, groene-thee-mie. Erbij dus torrontes uit Argentinie.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3628 Gepost op: 22 augustus 2012, 19:14:00 »
Gisteren: courgettesoep en brood vooraf. Daarna gebakken aardappels, salade en wat restjesgroenten een een vega geval.

Vandaag een simpele pasta met courgette, tomaat en kappertjes en olijf.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2012, 19:16:21 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3629 Gepost op: 22 augustus 2012, 20:40:25 »
Laatst was er een wetenschappelijke eetgoeroe die er ook een boek over geschreven heeft op de radio te horen die onder andere het volgende verklaarde: rijst, brood en aardappelen is niet zo goed (alles op het vlak van de gezondheid dus), 's morgens eet je best havermoutpap ( :nooo: :nooo:), vlees zeer beperken (hier geen punt), wel groenten en fruit, vooral ook niet te veel eten, eerder wat hongeren.

Was dat die Vlaamse arts? Want veel van zijn claims zijn niet onderbouwd: http://www.chivo.nl/content/boekrecensie-de-voedselzandloper

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3630 Gepost op: 22 augustus 2012, 21:05:12 »
Ik vind havermout helemaal niet vervelend om te eten, ik zit er ook altijd heel lang van vol. Ik at het vanmorgen nog, al had ik meer zin in knäckebröd, of kwark, maar dat had ik allebei niet meer. Ik had sowieso bijna alleen nog een beschimmelde nectarine en een paar suffe stengels bleekselderij en zin om naar de winkel te gaan had ik ook al niet. Maar de beloning van het toch maar boodschappen zijn gaan doen is groot: net at ik paksoi, taugé en tofu met o.a. gember, en vooral: ik heb nu een schaaltje aardbeien naast me staan. *Hap!*

Offline Eelco

• Admin
  • 20.677
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3631 Gepost op: 22 augustus 2012, 21:35:20 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino. Erbij een salade van rucola, bospeen, paprika en kidneybonen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3632 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:20:14 »
Huiverend zag ik het bord al tegemoet, want mijn eclectisme komt niet van een vreemde. In kleine stukken gebroken spaghetti verzopen in een tomatensaus met wat verdwaalde kidneybonen, te ver doorgekookte courgette en ui, Mexicaanse kruidenmixen (die 'pittige' uit een zakje) en chipotle-olie. Wegens te pittig, afgeblust met appelmoes en opgeleukt met goedkope voorgeraspte kaas. Gelukkig weet de smaakpolitie het adres van mijn mams niet...
Sin chile, no tiene chiste!

Aiko

Wat eten we vandaag?
« Reactie #3633 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:22:11 »
Pas maar op; de Smaakpolitie heeft opsporingsbevoegdheden, durf ik te wedden.

Kan ik bij de Smaakpolitie trouwens aangifte doen van vruchten-gedrapeerd-op-gebak?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.677
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3634 Gepost op: 23 augustus 2012, 00:14:40 »
Huiverend zag ik het bord al tegemoet, want mijn eclectisme komt niet van een vreemde. In kleine stukken gebroken spaghetti verzopen in een tomatensaus met wat verdwaalde kidneybonen, te ver doorgekookte courgette en ui, Mexicaanse kruidenmixen (die 'pittige' uit een zakje) en chipotle-olie. Wegens te pittig, afgeblust met appelmoes en opgeleukt met goedkope voorgeraspte kaas. Gelukkig weet de smaakpolitie het adres van mijn mams niet...
:schater: Jouw mams wint glansrijk van de mijne. En dat is een hele prestatie.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3635 Gepost op: 23 augustus 2012, 08:37:49 »

Was dat die Vlaamse arts? Want veel van zijn claims zijn niet onderbouwd: http://www.chivo.nl/content/boekrecensie-de-voedselzandloper

Ik denk inderdaad dat hij het was: hij baseert zich op allerlei wetenschappelijke onderzoeken, die natuurlijk ook mogelijk zelf hun beperkingen hebben of tot verkeerde conclusies leiden.
(Zelf stipte hij er één aan: de aanname dat wat meer lichaamsgewicht - vet - gezonder is berust op een gemiddelde waarbij ziekelijk magere mensen het resultaat vervalsen.) Het artikel dat je aanhaalt wijst inderdaad op een aantal te slordig of verkeerd onderbouwde stellingen, doch is akkoord met een aantal andere en met de visie dat je met je voedsel en levenswijze je gezondheid voor een gedeelte bepaalt.
Maar er zijn natuurlijk ook vele andere factoren, zoals genetische en milieufactoren. Mijn punt daar is dat tegen je zin ontbijten met zogenaamd "gezonde" dingen, het mijden van aardappels die je lekker vindt enz., ten dienste van Langer Leven, geestelijk niet gezond is. Als het erom gaat je levenskwaliteit te verbeteren omwille van fysieke klachten, kan ik dat beter begrijpen.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2012, 08:45:02 door karl »

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3636 Gepost op: 23 augustus 2012, 11:08:46 »

Ik denk inderdaad dat hij het was: hij baseert zich op allerlei wetenschappelijke onderzoeken, die natuurlijk ook mogelijk zelf hun beperkingen hebben of tot verkeerde conclusies leiden.
(Zelf stipte hij er één aan: de aanname dat wat meer lichaamsgewicht - vet - gezonder is berust op een gemiddelde waarbij ziekelijk magere mensen het resultaat vervalsen.) Het artikel dat je aanhaalt wijst inderdaad op een aantal te slordig of verkeerd onderbouwde stellingen, doch is akkoord met een aantal andere en met de visie dat je met je voedsel en levenswijze je gezondheid voor een gedeelte bepaalt.
Maar er zijn natuurlijk ook vele andere factoren, zoals genetische en milieufactoren. Mijn punt daar is dat tegen je zin ontbijten met zogenaamd "gezonde" dingen, het mijden van aardappels die je lekker vindt enz., ten dienste van Langer Leven, geestelijk niet gezond is. Als het erom gaat je levenskwaliteit te verbeteren omwille van fysieke klachten, kan ik dat beter begrijpen.
Ik ken de auteur toevallig persoonlijk, en ik weet ook dat als hij ergens zijn gedachten op zet om uit te zoeken, dat hij daar nogal fanatiek in gaat, en héél grondig zijn huiswerk maakt. Hem kennende zal hij dat wel allemaal kunnen onderbouwen, hoor, daar twijfel ik niet aan.
Verder ben ik het helemaal eens met dat artikel, en met Karl, een slechte geestelijke gezondheid is goed voor niks niet  :)

En ik heb nog geen idee wat ik ga eten vanavond.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3637 Gepost op: 23 augustus 2012, 14:33:28 »
De belangrijkste leefregels voor een gezond leven zitten 'm waarschijnlijk ook niet in wel of geen havermout bij het ontbijt, maar in niet roken, matig met alcohol en junkfood, niet teveel overgewicht (zeker voor mannen) en actief blijven (niet zozeer je het leplazerus sporten, maar veel wandelen). Verder een goede nachtrust, niet met giftige stoffen werken of er in leven en heel belangrijk: geen chronische stress.

Uiteraard kun je niet alles naar je hand zetten.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3638 Gepost op: 23 augustus 2012, 16:15:33 »
Mee eens. Denk ik, zeker weten doe ik het zelden ;)

On topic: diepvriespizza.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2012, 16:17:55 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3639 Gepost op: 23 augustus 2012, 17:47:49 »
Volkoren boterhammen gezond met ei, komkommer, tomaat, radijs en rucola. Daarna nog een appel. Geen zin om moeite te doen. Die had ik al gedaan, dit staat nl. in de oven.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.