Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3500 Gepost op: 29 juli 2012, 21:45:57 »
Vorige week heb ik nectarine geprobeerd te eten, maar blijk er rauw toch allergisch voor. Zou een halve nectarine onder de grill, opgediend met creme fraiche iets worden? Ik blijf trek in zomerfruit houden namelijk.

Als je daar wel tegen kunt, tuurlijk! Evt. met wat suiker erbij, of gemarineerd in suikersiroop met rum.
Mooi, gaan we dan maar eens proberen.

Het was lekker, maar niet echt spannend. Als toetje voor bezoek zou er nog iets mee moeten denk ik.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3501 Gepost op: 29 juli 2012, 22:02:43 »
Vorige week heb ik nectarine geprobeerd te eten, maar blijk er rauw toch allergisch voor. Zou een halve nectarine onder de grill, opgediend met creme fraiche iets worden? Ik blijf trek in zomerfruit houden namelijk.

Als je daar wel tegen kunt, tuurlijk! Evt. met wat suiker erbij, of gemarineerd in suikersiroop met rum.
Mooi, gaan we dan maar eens proberen.

Het was lekker, maar niet echt spannend. Als toetje voor bezoek zou er nog iets mee moeten denk ik.

Een specerij als cayennepeper of een kruid als munt in de marinade? Of Chinees vijfkruidenpoeder. Je zou er ook een sorbet van kunnen maken of een smoothie. Of een bol ijs erbij, op smaak gebrachte slagroom of hangop. Ipv. onder de grill kun je er mangochips van maken en dat weer combineren met mango-ijs of -creme.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3502 Gepost op: 30 juli 2012, 20:01:58 »
Hier worden gebakken aardappels, bloemkool en een kaasburger voor mij gemaakt.
Zie je nou wel, basic food wordt voor jou gemaakt  :P
Dat het je mag smaken  ;)

Ha, maar vandaag maakte ik dan toch zelf simpel eten: macaroni met tomatensaus en courgette, geraspte kaas. Rode bessen toe.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3503 Gepost op: 30 juli 2012, 21:22:23 »
En wat voor bijzonders had je met de tomatensaus gedaan, Selly?  ;)

Ik at iets wat ik lange tijd niet gehad had en wat bijzonder goed smaakte: sperziebonen, aardappels, vegageval.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3504 Gepost op: 30 juli 2012, 23:19:08 »
Hier vandaag ook eenvoudig, bloemkool, patatjes, witte saus en een vegaburger. Je hoeft inderdaad niks bijzonders te doen om lekker eten te hebben  :)

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3505 Gepost op: 31 juli 2012, 08:42:13 »
Sterker nog, ik hoefde helemaal niets te doen: ik kwam thuis en L had gele rijst gemaakt, met tahoe ketjap en een leuk groenteroerbakje.
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3506 Gepost op: 31 juli 2012, 09:36:56 »
Van echt pizzameel (als iemand weet wat het verschil is tussen pz1 en pz4 houd ik me aanbevolen).

Wat staat er precies op het pak?
Zo op het oog niets bijzonders. Ja, een clown. Het is van deze serie (op het plaatje staan pz1 en pz3).
Ik heb inmiddels een folder voor pizzabakkers gevonden waar dit in stond:
Citaat
PZ range proposes a large offer of
wheat “00” type giving the pizzaiolo’s
fancy the possibility of producing
every kind of pizzas. PZ1 is a light
fl our, with rapid leavening (2-4 hours)
with W170 value, ideal for cut pizza;
PZ2 is a well-yielding balanced fl our with short leavening
time (4-6 hours), with W200 value,
very good to obtain a soft dough; PZ3 is a
versatile fl our, largely diffused, with a medium
leavening time (8-10 hours) suitable
for classic pizza; PZ4 is a hard
fl our, with long leavening time (it
requires 10-20 hours) with W325
value, ideal for the preparation of
a crisp pizza.

Maar gek genoeg levert dit dus geen verschil in bijvoorbeeld het eiwitgehalte van de bloem op. Misschien had ik er toch ook de pz4 bij moeten kopen, ter vergelijking. (Maar ja, dan had ik dus met tien kilo witte bloem gezeten (en naar huis moeten fietsen), en dat stond dan nog los van het feit dat ik ook graag wilde weten wat het verschil is tussen volkorenmeel en grof volkorenmeel (in een brood zoals ik dat bak vrij weinig), en daardoor had ik dus ook al vijf kilo meel...)

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3507 Gepost op: 31 juli 2012, 12:29:28 »
Blij
oh wat zijn we heden blij/ vieren feest en/ eten beest
We eten kip en lam en varken/ eendenborst en visgelei/ en als dan de honden barken/ zijn we nog eens extra blij

Wat moeten veggies met zo een vers? Niks, nou ja, denken. Denken wat woorden kunnen betekenen.
De antropologe/ ietwat filosofe/ veggie/ hoogleraar antropologie van het lichaam aan de UvA, Annemarie Mol, kreeg de Spinozapremie (2,5 miljoen euro) voor naar eigen inzicht uit te denken en te voeren onderzoek. Ze bestudeert het genieten van eten, de tragiek van de kilocalorie, het woord eten dat in het Nederlands  (en Duits..) zowel een zelfstandig naamwoord is als een werkwoord maar in het Engels (en Frans..) zijn er twee woorden voor. Nou ja als je food en to eat in het Nederlands vertaalt met voedsel en eten dan zijn er opeens ook twee verschillende woorden. Maar goed, je kunt dus onderzoeken.
Het bovenstaande is dus een vers voor mevrouw Mol. Om er chocola van te maken, zou men in sommige Nederlands taalstreken zeggen.

Ook zulke dingen kun je tegen komen in deze draad.

Voorts maakt mijn vrouw de laatste dagen telkens heerlijk eten. Duits: die gebratene Tauben fliegen einem in den Mund.
Idee: kan mevrouw Mol als veggie niet iets voor Vegatopia te berde brengen?
Onderzoeksthema wellicht: hoe veranderen eetuitdrukkingen (zoals over de gebraden duiven) in de loop der tijden en van regio tot regio.

« Laatst bewerkt op: 31 juli 2012, 13:00:19 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

• 5.626
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3508 Gepost op: 31 juli 2012, 18:27:14 »
(Beetje late reactie over hoe je weet hoe koud je koelkast staat: koop bij de Blokker (o.i.d.) een klein koelkasttermometertje! Kost maar een paar euro en is superhandig!)

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3509 Gepost op: 31 juli 2012, 19:08:07 »
(Beetje late reactie over hoe je weet hoe koud je koelkast staat: koop bij de Blokker (o.i.d.) een klein koelkasttermometertje! Kost maar een paar euro en is superhandig!)

Thanks. Op 1,5 lijkt ie het beter te doen, maar ik hou het in de gaten en zo'n Blokkerding klinkt handig.
Hier maistortilla's (eindelijk heb ik die gekocht. Komt wel in 1 diepvriesklont van 30 stuk, dus met levensgevaar een paar eraf gebikt) met kidneybonen/tomatengerecht, mais, sla, komijnyoghurt, geraspte kaas, guacamole. Nog steeds rode bessen toe.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3510 Gepost op: 31 juli 2012, 23:08:29 »
Tortilla met gebakken ui-courgette-paprika-bleekselderij-kastanjechampignons, tofu en Hüttenkäse. Erbij een bak aangeklede sla.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3511 Gepost op: 01 augustus 2012, 17:06:32 »
Ik val in herhaling, alweer een wrap met idem groentespul, tofu en Hüttenkäse. Voor de verandering vandaag geen salade erbij, maar extra tomaat op het laatst bij de groente gegooid en sowieso wat meer groente gebakken. Omdat de courgette en het bakje tofu op zijn, heb ik de rest van de tortilla's in de vriezer gedaan. Morgen wordt het dus vast wat anders  ;)

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3512 Gepost op: 01 augustus 2012, 17:22:48 »
Veel gazpacho  :kwijl:, salade van gegrilde courgette, de eerste sperzieboontjes die ik dit jaar eet  :D, mozzarella en gegrilde artisjok (die laatste uit de winkel) (de mozza trouwens ook), volkoren pita's en tzatziki van die aardige Turkse mevrouw. Blauwe bessen toe (de rode bessen zijn op!)
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3513 Gepost op: 01 augustus 2012, 20:48:36 »
Een bijzonder goed gelukt hapje van gegrilde bloemkool, paprika, courgette en kerstomaatjes met daarbij quinoa, avocado, geitenkaas, met een scheut olijfolie, een kneepje citroensap en lekker veel citroenrasp.

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3514 Gepost op: 02 augustus 2012, 16:56:21 »
In de Eindhovense Kerkstraat rijzen de eetgelegenheden als paddenstoeklen uit de grond. een gouden oude is ONS, Kerkstraat 16, tel 040 2938 917. Veel veggie, goede biologische kwaliteit, goede wijnen en bieren, goed betaalbaar. Staat in de Vegatopialijst.
Gisteren lunchten we er. Mijn vrouw nam een veggieburger. Deze bleek geen kant-en-klare te zijn doch speciaal ter plekke geprepareerd  van, tja, graan, erwtenmeel, in elk geval erg smakelijk. En de frieten zijn er excellent.
Heer Karl was er ook pasgeleden en meldde dat hij er naar tevredenheid at, en dat zegt wat want de Belgen weten veel beter wat goed eten is dan wij hier.  En ook Selly at er naar genoegen met zus en de beide H's.

Vandaag een gast. Deze is een schilderes die ook goed kan koken.
Ze krijgt   
Vrolijk Menu   2 augustus 2012      
•   Tempura van groene asperges
•   Koude courgettesoep met kruiden
•   Gevulde tofuzakjes, quinoa gebraden met biet, ui, wortel, feta en meer plus een soort rujak
•   Meloen en perzik

Mijn vrouw bereidde het allemaal, ik kook alleen straks de quinoa. Zo doseren we de werkzaamheden. In de tofuzakjes zit mihun, erwt, ui, sojasaus en knoflook.
Toch weer eens dosa masala maken. In India krijg je die voor minder dan 1 euro, in Amsterdam, Nieuwstraat betaal je er 10 voor. Maar ja, hier zit je ook niet massaal lang in het donker of opgesloten in metro of lift.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2012, 17:26:22 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3515 Gepost op: 02 augustus 2012, 17:34:00 »
Rode kool (de vriezer is nu rodekoolloos jeuh!), aardappels, sperzieboontjes, veggie gehaktballen. Piccalilly erbij en wat veggiejus. Blauwe bessen toe.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3516 Gepost op: 02 augustus 2012, 21:04:48 »
Knapperige pannenkoeken met stroop  :hungry:

En net nog een appel voor de pitamientjes.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3517 Gepost op: 03 augustus 2012, 08:51:29 »
Zelfgemaakte roti. Nog iets te doen met de grote voorraad aan bonen. Erg geslaagd, dat ga ik vaker doen.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3518 Gepost op: 03 augustus 2012, 18:14:37 »
Bruine rijst, gebakken tofu en in kokosmelk + sambal gekookte sperziebonen.
Deze, maar dan een bescheiden 1-persoons portie.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3519 Gepost op: 04 augustus 2012, 17:45:28 »
Zelfgemaakte roti. Nog iets te doen met de grote voorraad aan bonen. Erg geslaagd, dat ga ik vaker doen.

Hoe heb je dat gemaakt?

Hier worteltajine met ingemaakte citroen en olijven, bulgur, knoflookhangop (je ruikt hem door de koelkast heen  ::)) en een frisse salade. Nectarine toe.
,,,,فلافل