Haring is geen vis. Nee, wacht. Ben net terug van 10 daaags verblijf boven de poolcirkel, van Bodø tot helemaal bovenaan, Nordkap, dan even naar de muggen in Finland-Euroland (eindelijk weer redelijke prijzen) en vervolgens naar Kirkenes dat je uitspreekt als sjirkenes met een ietwat langere i, doch geen ie. (Wat een worstzin, i.e lange zin.)
Weet nu alles van kabeljauw, die tot 2 m lang kan worden en 55 kg zwaar. Die je altijd onthoofdt (de koppen drogen en exporteren naar Nigeria voor de vissoep), droogt en/of eerst anderszins bewerkt zodat je stokvis, klipvis of loogvis (laugfisk) krijgt. En dat haring gen vis is komt omdat het een delicatesse is die de dagelijkse visspijs ontstijgt. Wat heb je er als veggie aan? Welaan: om laugfisk te maken bewaar je de vis een tijd in loog, waarvoor een oplossing van zuiveringszout (natriumbicarbonaat) wordt gebruikt, bestanddeel van bakpoeder. Chemisch gezien hydroliseer je op die manier eiwit. En ik ga nu eens een gekookt ei en wellicht ook een stukje tofu een dag of meer in bicarbonaatoplossing doen en eens kijken wat het dan wordt.
O ja: kinderen snijden de tongen uit de koppen, verkopen de tongen voor € 5,-per kg. Zo worden ze tongmiljonair.
En vanavond krijgen we spaghetti,zegt mijn vrouw en beslist nog veel meer. Ik denk dat ik er iets Higgs-achtig bij maak, gevuld vacuüm. Zal melden hoe ei-of tofuexperiment afloopt.