Terug thuis na combinatie van vrijwilligerswerk in een pelgrimsherberg in een dorp in Noord-Spanje (Los Arcos, Navarra) en een city-trip naar Madrid.
In een Spaans dorp van 1400 inwoners vind je natuurlijk geen vegetarisch restaurant. We mochten iedere dag de dagmenu gaan eten in één van de restaurants op kosten van de organisatie. Gelukkig heb ik al wel altijd iets kunnen vinden door de opbouw van de Spaanse menu's: voorgerecht (veelal groenten), hoofdgerecht (veelal vlees of vis, soms ei), dessert (altijd vega).
Natuurlijk heb ik eerst gevraagd wat vegetarisch was en doorgaans wisten ze wel wat ik bedoelde. 1 keertje heb ik iets geweigerd omdat er spek en ham in zat. De ober was erg verbaasd toen ik heb hem uitlegde dat ik écht geen vlees eet en nog meer toen ik zei dat bij ons ongeveer 5% van de bevolking vegetariër is. In een ander restaurant snapten ze het eerst ook niet: 'Is dit vegetarisch?' - 'Nee, nee. Dit is Spaans.' - 'Zit er dan vlees in?' - 'Nee.'
Gisteren (te veel) gegeten in een pannenkoekenrestaurant in Tours (Fankrijk). Het was wel erg lekker
Nu heb ik de behoefte aan erg simpel eten. Vanavond dus een rauwkostsalade met mozzarella. Daarbij couscous.