Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

1 lid en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.143
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24200 Gepost op: 03 september 2024, 17:45:49 »
Stamppot romana sla met vegan spekjes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.557
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24201 Gepost op: 03 september 2024, 19:06:10 »
Ook de tweede helft van de spinazie moest worden verwerkt, dit keer werd het een spinaziestamppot (lekker met knoflook, pepertje en nootmuskaat door de puree), met erbij twee kikkererwten-courgette-bosuiburgertjes.

Omdat ik vanochtend al vroeg heb ontbeten, had ik tussen de middag een tosti gevuld met aubergine, champignon en kaas, en later in de middag een pitabroodje gevuld met yoghurt, spitskool en kikkererwten.
Gemüse ist mein Fleisch

Online meisbaer

  • *****
  • 5.588
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24202 Gepost op: 03 september 2024, 19:52:33 »
Paar daagjes in Leeuwarden als vakantie.
Vandaag gegeten bij Spinoza, wat een 'vegan friendly' aanbeveling heeft. Wij aten dan ook van het vegan menu.

Vooraf deelden we brood met smeersels (aioli, kerriesalade, tomatentapenade).
Ik had de seitan wellington, hij de aubergineschnitzel. Mooi opgemaakte borden en het was erg lekker. Er kwam ook een forse portie friet met mayo bij.
Helaas zaten we te vol om nog een toetje te nemen.

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24203 Gepost op: 04 september 2024, 09:57:37 »
Gisteren maakte mijn vrouw een schitterende bietenrisotto. De risottorijst eerst keurig even geroosterd, wijn erbij etc. Daarna stukjes gekookte biet, bouillonpoeder, gebakken ui/knoflook. Erbij gemengde salade, buffelmozza, olijfolie.
Vandaag tjap tjai, basmatirijst, gebakken tahoe, emping.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.557
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24204 Gepost op: 04 september 2024, 19:17:00 »
Gekookte aardappeltjes met lijnzaadolie, kapucijners in eigen vocht (met scheutje sojasaus en likje sambal), en een stoofje van bloemkool, prei en salie.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.143
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24205 Gepost op: 05 september 2024, 15:02:08 »
Er staat een grote pan bolognese tomatensaus te pruttelen (met gehakte kastanjechampignons als de bolognese...) Vanavond met spaghetti en vers geschaafde parmesan, de rest in de vriezer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24206 Gepost op: 05 september 2024, 15:58:54 »
Even een vóórbrander: Jumbo verkoopt gelatinevrije tompouce. Hoera!

Vandaag: rest girasol (AH) en groentenbapao (Jumbo) , tomaten-uiensaus, gemengde salade (venkel, komkommer, bladsla met olijfolioe etc) en de een of andere burger van de veg. slager (=Unilever).
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.557
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24207 Gepost op: 05 september 2024, 19:49:22 »
Flammkuchen! Bestreken met yoghurt en belegd met witlof, champignons, paprika, pepertjes, (veel) knoflook, rozemarijn en mozzarella. Weer erg lekker.

En eiwit? Ach, ik had vanmiddag nog een pitabroodje gevuld met yoghurt, kapucijners, paprika, witlof en komkommer.
Gemüse ist mein Fleisch

Online meisbaer

  • *****
  • 5.588
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24208 Gepost op: 06 september 2024, 00:02:30 »
Gisteren uitgebreid ontbeten in het hotel, want we waren van plan pas laat te lunchen.

In Franeker rond de lunch het Planetarium bezocht, en daarna bij de
Brasserie De Stadstuin eronder/naast gelunched. Het was toen ook nog druk in de zaak en ze hadden iemand te weinig dus we moesten redelijk lang wachten op ons eten. Ik had een tosti "fjouwer tsiisen", oftewel met vier lokale kazen. Een flinke berg kaas op twee dikke boterhammen, geserveerd met vijgenjam en rauwkostsalade. Mijn vriend had wentelteefjes van sûkerbôle, waar slagroom, jam en roodfruit bij kwam. Erg lekker, en het vulde goed.

Terug in Leeuwarden wilden we rond zeven uur bij Jamunda (Indiaas) gaan eten. Maar ze zaten nog helemaal vol (zelfs op een verregende dinsdag). Of we om acht uur wilden. Ok, dus maar weer even terug naar het hotel.
Om acht uur zat het nog vol, maar gelukkig hadden we toen dus wel een plekje. We bestelden de vegetarische thali.

Als flink voorgerecht kregen we een samosa en twee onion bhaji, die meer een soort koekjes waren. We hadden onderhand wel honger dus het ging er goed in.
Toen hebben we nog heel lang wachten op de rest van het eten. Bleek dat ook dit restaurant met iemand te weinig was vandaag. De bediening deed hun best, maar het is een grote, drukke zaak. Toen we eindelijk ruim na negen uur de verschillende gerechtjes kregen van het hoofdgerecht was ik al weer een beetje over mijn honger heen, helaas.

Wel was het erg lekker, maar ik merkte ook dat ik normaal overdag veel minder eet, dus het was eigenlijk teveel. Omdat het toen al bijna tien uur was en we al goed vol zaten, hebben we het bijbehorende toetje maar afgezegd. Wel heel netjes, ik hoefde mijn mango lassi niet te betalen.
Dus wel een tip, ook op een dinsdag reserveren bij dit restaurant.

Vandaag wat subtieler ontbeten en later bij het Fries museum een lichte lunch genomen. Ik had de soep van de dag (zoete aardappel met courgette) en mijn vriend appeltaart.

Toen hadden we vanavond wel genoeg trek om op tijd te gaan eten. Er wonen blijkbaar vrij veel mensen uit Eritrea in Leeuwarden, want er zijn drie(!) Afrikaanse restaurants in Leeuwarden. We aten bij Moseb, buiten (want warme dag) aan een gezellige gracht. Het restaurant binnen zit er een beetje kaal en donker uit.

We hadden een veggie schotel, met de usual suspects (pompoen, spinazie, linzen, kikkererwtenpasta etc), maar ook bietjes. Dat had ik sinds het eerste Afrikaanse restaurant in Delft dicht is niet meer gehad op deze manier. We waren de enige etende gasten, verder werd er vooral bier gedronken door een grote groep Ertireërs. Hopelijk hebben ze in de weekenden meer klandizie. Toen flink zitten uitbuiken op de hotelkamer.

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24209 Gepost op: 06 september 2024, 16:34:36 »
•   Meloensoep (meloen, ui, prei)
•   Gebakken gem-salade (niet gem. maar gem/ kleinood) met nangkakroket en bietengarnituur
•   Risotto (groenten, kaas, burrata)
•   Tompouce van de Jumbo, zonder gelatine



NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

  • ******
  • 7.143
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24210 Gepost op: 06 september 2024, 17:38:30 »
Een snoepmaaltijd: Dipgroente met knoflookyoghurt, pitabroodjes, hummus, olijven, cherry tomaatjes, blokjes overjarige kaas.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.557
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24211 Gepost op: 06 september 2024, 17:50:00 »
Zo, meisbaer, jij kent volgens mij de eetgelegenheden in Leeuwarden beter dan ik. Ik ga vanavond naar Leeuwarden voor een weekendje bij mijn vader en om de hond bij hem af te leveren. Ik eet daarom al vroeg: couscous met aubergine en kikkererwten in een rokerige tomatensaus met gember en zwarte kardemom. Vanmiddag had ik pitabroodjes gevuld met rucolapesto en rauwkost, en daarmee heb ik alle restjes die op moesten ook gebruikt.
Gemüse ist mein Fleisch

Online meisbaer

  • *****
  • 5.588
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24212 Gepost op: 06 september 2024, 20:49:29 »
De eerste twee stonden in de Vegatopia restaurantgids  ;)

Vanmiddag in de trein een broodje hummus en gegrilde groenten van Bakker Bart, mijn vriend had de brie met honing en walnoten.

Vanavond dus weer thuis gegeten. Mijn vriend had simpel rijst met diepvriesgroenten en nootjes gemaakt. Ook weer eens lekker na al dat uitgebreide eten  ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.557
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24213 Gepost op: 07 september 2024, 21:44:40 »
De eerste twee stonden in de Vegatopia restaurantgids  ;)
Dat weet ik  :D. Ik at vanavond met mijn oom en vader bij mijn broer en zijn vrouw. Eerst een lekkere, goed gevulde groentesoep, gevolgd door een traybake (met wat inspiratie van een AH maaltijdbox). Lekker en gezellig.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.143
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24214 Gepost op: 08 september 2024, 16:43:35 »
Burritos, guacamole, zure room, komkommersalade met cherry tomaatjes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.557
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24215 Gepost op: 08 september 2024, 20:10:22 »
Ik heb voor mij en mijn vader een soort nasi goreng in elkaar geknutseld, gevuld met bospeen, broccoli, paprika en prei. Erbij pindasaus en pinda's uit de vijzel om erover te strooien.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.557
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24216 Gepost op: 09 september 2024, 19:27:03 »
Tortilla's gevuld met een lekkere groente-bonenchili, al naar wens te combineren met ijsbergsla, tabasco en geraspte kaas.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24217 Gepost op: 10 september 2024, 16:04:20 »
gisteren gebakken aardappelen, gebakken ui, gebakken kippburger, gemegde salede (parika, venkel, bladsla), groene olijven
Vandaag groentenwoksel, verse noedels, een of ander sojagehakt met tomaten-gembersaus
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

  • ******
  • 7.143
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24218 Gepost op: 10 september 2024, 19:09:41 »
Full English als avondeten: toast, gebakken eieren, witte bonen in tomatensaus met vega worstjes, hash browns.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online meisbaer

  • *****
  • 5.588
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24219 Gepost op: 10 september 2024, 21:50:36 »
Gisteren weer naar een concert, in Carré in Amsterdam deze keer.
Daar in de buurt gegeten bij The Lebanese Sajeria in de Utrechtse straat. Het is meer een hippe snackbar, maar alles wordt vers en snel klaargemaakt.
Ik had een wrap met halloumi, tomaat en komkommer. Erbij een mok linzensoep, en een portie hummus met gegrild brood (die ik deelde met een vriendin en niet heel veel van gehad heb  ;) ).

Vandaag thuis weer een ander soort wrap, namelijk volkoren wraps met een soort van chili zonder chilipeper  ;D. Gemaakt met courgette, ui, wortel, bleekselderij, mais, zwarte bonen, lenteui, tomatenpuree en kruiden. Erbij guacemole, kwark, tomatenuiensalsa en geraspte pecorino.