Tot ver in de jaren 50 was J nog het symbool voor Jodium. Pas daarna kwam de internationaal voorgeschreven I in zwang in de leerboeken. In Eindhoven spraken vele chemie-hoogleraren echter tot laat jaren 60 nog van J. Neerland achterland (vrij naar Heine). Jodiumhoudend voedsel is nodig voor de aanmaak schildklierhormoon. Zeewier eten net als mevrouw Zeewier is niet slecht. Alles goed met U daar in het oosten mevrouw M. Zeewier?
Het viel me op dat onze milieuwinkel Ecoland opeens allerlei soorten vers zeewier in de schappen heeft staan. AH ook al. Nieuwe trend, afgekeken van de vroegere vijand Japan?
Nog zoiets: Elke ochtend bij het theezetten denk ik aan ir. K.J. Metman, kaliumjodide Metman. Hij heette Karel, zo hoorde ik later.
Van hem leerde ik op college analytische chemie dat het efficiënter is om vele malen met een klein beetje extractievloeistof te extraheren dan een keer met veel. Dat is eenvoudig uit te rekenen. Dus als men thee zet via een filter: niet één grote slok water maar met kleine beetjes na elkaar. Wat een mens niet allemaal leert.
Gisteren kookte mijn vrouw: puree van bieten en kruiden, idem van flespompoen en nog een van wortel. Geserveerd op het bord als torentje. Daarbij een gepaneerde en gebakken rijstrol gevuld met gehakt van tofu en een vel lasagne met een tomatensaus waarin knoflook, tamari en gember. Lekker eten, mmm. En ze weet niks van extraheren en het uitrekenen ervan. Daarenboven: zeewier lust ze niet echt.
Goede zondag nog. We hebben twee uur door de velden gelopen, spechten gezien, een haas, een eekhoorn en vinken, mezen, duiven, en zelfs een buizerd. De sloten staan vol wier, slootwier.