Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2200 Gepost op: 06 februari 2012, 19:09:42 »
Hopelijk lukt het wat, LL, maar ik denk dat je wel dingen gaat ontdekken als je er wat langer bent en een paar mensen van ginder hebt kunnen uitvragen, die je als toerist niet zo makkelijk ontdekt :)

Zelf zag ik daarstraks dat er alleen maar een berg verslepte groenten in de groentenschaal lagen, en dus heb ik er een bouillon van getrokken, de eerste keer zelfgemaakt. Hij was lekker maar niet geweldig, maar F. vond het te anijzig, er zat namelijk een halve venkel in. Er zaten ook nog pannekoekomeletslierten zoals ze in Duitsland vaak maken in, en op het laatst wat groenlof. Erbij een toastje met geitenkaas en rozemarijn.
Omdat de soep niet zo in de smaak viel, heb ik belooft om nog een dessertje te maken, en er staan nu bosbessen te ontdooien, waarna ik van plan ben om er vanilleijs en sabayon over te gieten.

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2201 Gepost op: 06 februari 2012, 19:33:07 »
Pannenkoek! Met rode ui, puntpaprika, tomaat, kaas en pepertjes.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2202 Gepost op: 07 februari 2012, 12:51:27 »
In de supermarkt heb ik er niet op gelet, maar in de keukens van horeca kwam ik het wel tegen. Ook in Nl trouwens, verpakking lijkt erg op elkaar. Voor de zekerheid nog wel even controleren of de Turkse variant ook geschikt is voor vegetariers, dat heb ik niet kunnen checken toen. Klik en klik. Die laatste heb ik niet irl gezien, wel de eerste.

Gevonden! A. nam me mee naar weer een ander supermarktje, met lekker brood en dus ook bouillon. Ik vind het geschikt voor vegetariers genoeg ;) O ja, heb ook kokosmelk daar gekocht.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2203 Gepost op: 07 februari 2012, 17:05:29 »
Zuurkool met linzen.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2204 Gepost op: 07 februari 2012, 17:17:56 »
Bedankt meneer Niewied, ik heb zeker veel aan uw tips. Waar kent u Turkije van? Vakanties? Of ook werk?

Ha, wow, zowat zeergeleerde vrouwe LL de Ling! Turkije: waren er alleen met vakantie, maar ik ben dan wel zeer in de weer.
Pak van m'n hart dat u wat aan mijn schriftsel/mailsel had, want ik dacht na het versturen: straks lacht mevrouw DeLing me uit.

Vandaag rest rodekoolrest, au gratin. Ik denk toch dat het beter is de rode kool direct met wat appel te koken, Want zonder krijgt hij minder beet en dat zou wel eens van de hemicelluloseafbraak kunnen komen die vertraagd had moeten worden met wat zuur. Maar kan ook de soort (bio)kool zijn. Ik zou eens dubbelblind moeten werken en mijn vrouw moeten laten keuren.

Mijn vrouw maakt weer seitanbroodjes erbij en daar bakken we dan nog van die kleine tortilla's, gebakken, als vulling.Voorts een klein slaatje en wat ubipuree.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2205 Gepost op: 07 februari 2012, 18:23:04 »
Bietenrisotto met van die sprouty dingen (die dus https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=91) en wat kaas.

We aten dit helemaal niet, we aten namelijk pittige plakjes tempeh, bietensalade, gebakken sprouty met wat smaakmakers en dat alles in een pitabroodje met knoflook-yoghurtsaus en pickles.
Vandaag aardappels, veel witlof, kaassaus en wat augurkjes. Bloedsinaasappel toe.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2206 Gepost op: 07 februari 2012, 18:24:08 »
Zuurkool met linzen.

Hé, hoe gaat dat gerecht? Het klinkt leuk.
,,,,فلافل

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2207 Gepost op: 07 februari 2012, 18:53:48 »
Zuurkool met linzen.

Hé, hoe gaat dat gerecht? Het klinkt leuk.
Gesnipperde ui met knoflook fruiten, gemberpoeder, kerrie, paprikapoeder en dergelijke erbij. Zuurkool erbij. Gekookte rode linzen erbij doen. Serveren met gebakken aardappels en zangzaad (gepofte zonne- en pompoenpitten met meegebakken broodkruim).

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2208 Gepost op: 07 februari 2012, 19:37:10 »
Leuk!
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2209 Gepost op: 07 februari 2012, 21:09:19 »
Ik zou eens dubbelblind moeten werken en mijn vrouw moeten laten keuren.
Dat is echt zo leuk om te doen, dat zou ik iedereen aanraden.

L staat chapati's te bakken. Cool he! En we eten er linzensoep bij.
This is between me and the vegetable!

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2210 Gepost op: 08 februari 2012, 00:36:06 »
Een pompoensoep met rode linzen. De hokkaido had ik op de markt gekocht, extreem veel smaak. Dus slechts gekruid met een beetje anijszaad, korianderzaad, piment en toch nog vrij veel suiker. Erbij toastbrood met smeerkaas. Spartaans lekker.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Edda

• 159
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2211 Gepost op: 08 februari 2012, 07:40:48 »
vanavond word het semi uitgebreid...
vooraf bloemkoolsoep met stokbrood gratín
maar daarna moet ik nog verzinnen... heb nog een restje pittige paprika saus staan van eergisteren , misschien kan ik daar wat mee...de pittigheid viel nogal tegen dus hij is ook "dinnetje wat komt eten en niet zo goed tegen pittig kan" proof

Offline Antje

• 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2212 Gepost op: 08 februari 2012, 12:30:43 »
Pittige gebakken couscous met aubergine, paprika, romaatjes, koriander en limoen. Het is, sinds dat we het recept kennen via een kookboek, mijn lievelingsrecept. Als toetje is er nog een vrij groot restje van het toetje met agar agar, frambozen en yoghurt dat ik gisteren heb gemaakt.
Groetjes, Antje

Offline Edda

• 159
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2213 Gepost op: 08 februari 2012, 12:35:50 »
vanavond word het semi uitgebreid...
vooraf bloemkoolsoep met stokbrood gratín
maar daarna moet ik nog verzinnen... heb nog een restje pittige paprika saus staan van eergisteren , misschien kan ik daar wat mee...de pittigheid viel nogal tegen dus hij is ook "dinnetje wat komt eten en niet zo goed tegen pittig kan" proof

okay, minder uitgebreid, maar vooraf dus een beetje bloemkoolsoep, is eigenlijk een maaltijdsoep, maar ik ben het recept aan het 
testen etc, dus gebruik ik een amusehoeveelheidje ( iets meer) als voorafje
en dan lekker oldscool boerenkoolstamp met unox voor de heren en vega rookworst voor ikke en zelfgemaakte appelmoes
en op tafel nog kerriemayo, pittige mayo , mosterd en ananas-mango-chilisaus  voor de liefhebbers

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2214 Gepost op: 08 februari 2012, 15:33:14 »
Denk dat ik linzensoep ga maken. Met de penen die echt opmoeten erin. En wat van het lekkere brood dat ik heb.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2215 Gepost op: 08 februari 2012, 16:49:38 »
Wortelllasagne met wat biet, sinaasappelrasp, bechamelsaus en rozemarijn.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2216 Gepost op: 08 februari 2012, 20:13:07 »
Gestoofde prei en pasta met Achelse blauwe kaas. Lekker!
This is between me and the vegetable!

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2217 Gepost op: 08 februari 2012, 22:40:35 »
Winterkost 3: Ketan gekookt met wat bouillonpoeder plus masala tandoori en komijn, gebakken tofublokjes/tamari erbij, witlof gebakken met knoflook en boerenkool en op het laatst wat bouillonpoeder erover, salade van wortel en rijstemie. Tja, zo kan het ook. Die boerenkool met witlof was een idee van mijn vrouw. Ik zou het niet direct hebben bedacht. Lekker.
Morgen twee gasten. Krijgen ketan (heb overmaat ervan gekookt vandaag) in een gevulde rol en inaritofuvel met mie gevuld. Rest moeten we nog bezien. In elk geval een boerenkoolgerecht.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2218 Gepost op: 09 februari 2012, 06:43:26 »
Bedankt meneer Niewied, ik heb zeker veel aan uw tips. Waar kent u Turkije van? Vakanties? Of ook werk?

Ha, wow, zowat zeergeleerde vrouwe LL de Ling! Turkije: waren er alleen met vakantie, maar ik ben dan wel zeer in de weer.
Pak van m'n hart dat u wat aan mijn schriftsel/mailsel had, want ik dacht na het versturen: straks lacht mevrouw DeLing me uit.

Dat allemaal natuurlijk in spe ;) . Vandaag ga ik naar Turkse les, ik kan meedoen met de Erasmusstudenten, en het lijkt me goed voor de basis. Ik vind dat u trouwens leuke winterkost eet.

De linzensoep gisteren was heerlijk. Voor vandaag is er ook nog wat.

Brood beschimmelt hier trouwens anders dan in NL.

Offline Edda

• 159
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2219 Gepost op: 09 februari 2012, 07:47:47 »

en dan lekker oldscool boerenkoolstamp met unox voor de heren en vega rookworst voor ikke en zelfgemaakte appelmoes
en op tafel nog kerriemayo, pittige mayo , mosterd en ananas-mango-chilisaus  voor de liefhebbers

het dikgedrukte was dus ook echt de eerste en laatste keer   :-X
ik heb de tweede worst uit de verpakking ook meegegeven aan een vega vriendin want mensenkinderen , wat een raar ding was dat zeg ...die worst dan hé ;)
op deze manier krijgen de vegaburger en aanverwanten producenten me dus echt nooit overtuigd