Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2140 Gepost op: 01 februari 2012, 12:09:43 »
Die bakbanaan was dan hopelijk wel een echte bakbanaan, anders is het echt suf...
Ja, het was echte bakbanaan. Maar ook die zijn niet echt spannend als je er geen pepertje of zo doorheen kwakt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2141 Gepost op: 01 februari 2012, 12:14:37 »
Of pindasaus :yummie:
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2142 Gepost op: 01 februari 2012, 13:43:35 »
En zo (hoera voor thuiswerken) maak ik paprika-maissoep voor de lunch.
Het klinkt alsof of ik dat ook wel zou lusten. Kun je er wat meer over vertellen?

« Laatst bewerkt op: 01 februari 2012, 13:46:39 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2143 Gepost op: 01 februari 2012, 13:53:47 »
Nigella roostert twee gele of oranje paprika's in de oven en maakt er dan met een pond diepvriesmais soep van. (Waarom bestaat diepvriesmais hier niet? Als dat zich tot blikmais verhoudt zoals diepvrieserwtjes tot blikerwten, dan wil ik ze eten!)

Ik bakte een rode paprika flink hard, zodat 'ie een beetje zwartige plekjes kreeg, gooide er een halve liter water, een teen knoflook (heel) en een bouillonblokje (een heel blokje was eigenlijk te veel) en de inhoud van een potje mais bij. Even laten doorkoken en daarna een deel van de mais eruitscheppen, de staafmixer in de rest zetten, het restant mais weer teruggooien en dan ongeduldig wachten tot je je mond er niet meer aan brandt.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2144 Gepost op: 01 februari 2012, 13:56:28 »
Thanks!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2145 Gepost op: 01 februari 2012, 15:00:14 »
(Waarom bestaat diepvriesmais hier niet? Als dat zich tot blikmais verhoudt zoals diepvrieserwtjes tot blikerwten, dan wil ik ze eten!)

Er zijn in de diepvries wel hele kolven, waar je de maiskorrels vanaf kunt schrapen. Maar ik weet niet wat de kwaliteit ervan is. Ik weet wel dat ik crispy mais (Bonduelle, er is een bio en een niet bio variant) zich vindt verhouden tot 'gewone' blikmais als pot/blik-doppers tot diepvries-bio-tuinerwten.

Hier eten we vanavond rode kool (hij staat nu te stoven, en ik vind dat ie erg lekker gaat worden, jeuh!) met aardappels, vega kip en vega gehaktbal (allebei een restje), aardappels en jus.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2146 Gepost op: 01 februari 2012, 15:15:08 »
soasaus
:o  ;)

En wat betreft die warme chocoladeamarettopudding :kwijl: was die lekker?

Ja, hoor, soasaus :thumbsup:
De pudding smaakt heel puddingig, zwaar, en toch eigenlijk lekkerder koud, proef ik in het restje dat ik aan het opeten ben nu.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2147 Gepost op: 01 februari 2012, 16:13:21 »
aardappels gekookt met zuurkool, rijst met zure tomaat: forget it, wordt niet gaar.

Er stond wat over in het NRC dit weekend en daar staat dat het in Harold McGee staat uitgelegd. Die heb ik niet, misschien heeft Maartje wel tijd en zin in Harold McGee te kijken.

Ja, van mevrouw Vos, dat zag ik, dank, maar is niet meer (doch minder) dan ik aan heer Christiaan schreef.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2148 Gepost op: 01 februari 2012, 16:15:27 »
soasaus
:o  ;)

En wat betreft die warme chocoladeamarettopudding :kwijl: was die lekker?

Ja, hoor, soasaus :thumbsup:
De pudding smaakt heel puddingig, zwaar, en toch eigenlijk lekkerder koud, proef ik in het restje dat ik aan het opeten ben nu.

Soa-saus huh?? Laat het de warenwetlui niet horen.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2149 Gepost op: 01 februari 2012, 16:23:28 »
Nee, want Harald zegt
Citaat
Hemicellulosen zijn in een zure omgeving niet erg oplosbaar

en meneer Niewied dacht
Citaat
cellulosevezels van de celwand hydrolyseren vlugger bij lage pH (vergelijk cellulosehydrolyse vlg het oude Bergiusproces)

Harald bevestigt met zijn autoriteit dus wat meneer Niewied al in zijn pan had vastgesteld (en wat niet volgens zijn verwachting was...)

Ha, veel dank allen, zie dit nu pas. Dus de hydrolyse van hemicellulose bij lage pH is slecht. Dat wist ik dus niet. Is er een publicatie van heer Harald of een grafiekje hydrolysesnelheid vs pH? O ja, als ik Selly niet had 'kende' ik u allemaal ook niet. Dank dus ook aan Selly.

Vandaag: frieten tegen de kou, een slaatje, bloemkool en ik denk dat mijn vrouw ofwel gebraden tofu ofwel teriyaki van de veggie slager erbij maakt.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2012, 16:26:36 door niewied »

Wat eten we vandaag?
« Reactie #2150 Gepost op: 01 februari 2012, 18:53:50 »

Ziet er goed uit, heb je toevallig een soort van recept?

Wij eten vanavond bloemkoolcurry met linzen, pappadums & raita :)

Soort van. ^^ Ik knutsel meestal maar wat, maar toen heb ik toevallig onthouden wat ik deed. Hoewel het niet veel verschilt van 'gewone' risotto.

Dit had ik:

1 sjalotje
2-3 tenen knoflook
1 verse rode biet, ongekookt, niet te klein, maar met twee kleine voorgekookte bietjes zal het ook wel gaan
150 gram risottorijst
500 ml hete groentebouillon
Zout, peper, citroensap
Olie en boter om in te bakken

Biet(jes) wassen, water aan de kook brengen. Kook de biet tot hij gaar is (5 tot 6 kwartier), ondertussen ui en knoflook aanfruiten in wat olie met boter. Rijst erbij, even bakken, beetje bouillon erbij en even lekker laten pruttelen. Ondertussen de biet schillen en dan raspen met een grove rasp, erdoor gooien, roeren, bijna alle bouillon toevoegen. Ik houd van veeeel vocht bij de risotto als soort van saus, en het dikt zo in als je het laat staan dus dan gebruik ik alle bouillon. Gewoon even kijken of de rijst goed gaar is en/of je't dunner wilt. 20 minuutjes wachten, af en toe roeren, op het laatst een klontje boter en klaar. Nomnom. Oja, en zout en peper enzo natuurlijk maar dat voeg ik gewoon willekeurig eens een keer toe. :P

Was genoeg voor drie kleine borden, maar ik had ook een flinke biet.

Vandaag bietenstamp, en hoewel ik pastinaakstamp extreem lekker vind, smaakte me dit toch teveel naar aardappel. :-X *houdt niet zo van aardappel*

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2151 Gepost op: 01 februari 2012, 20:35:43 »
Nee, want Harald zegt
Citaat
Hemicellulosen zijn in een zure omgeving niet erg oplosbaar

en meneer Niewied dacht
Citaat
cellulosevezels van de celwand hydrolyseren vlugger bij lage pH (vergelijk cellulosehydrolyse vlg het oude Bergiusproces)

Harald bevestigt met zijn autoriteit dus wat meneer Niewied al in zijn pan had vastgesteld (en wat niet volgens zijn verwachting was...)

Ha, veel dank allen, zie dit nu pas. Dus de hydrolyse van hemicellulose bij lage pH is slecht. Dat wist ik dus niet. Is er een publicatie van heer Harald of een grafiekje hydrolysesnelheid vs pH?

Er hoort geen grafiekje bij, ik heb dit boek en dat is echt een aanrader voor wie het waarom achter kookdingen interessant vindt!

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2152 Gepost op: 01 februari 2012, 20:39:02 »
dit boek en dat is echt een aanrader voor wie het waarom achter kookdingen interessant vindt!
Die gaat op m'n kerstlijstje van volgend jaar :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2153 Gepost op: 01 februari 2012, 23:28:18 »

Er hoort geen grafiekje bij, ik heb dit boek en dat is echt een aanrader voor wie het waarom achter kookdingen interessant vindt!

+1

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2154 Gepost op: 02 februari 2012, 16:16:05 »
Nog iets:
Die langere kooktijd van rijst in wijn roept nog een vraag op.
De typische risottorijst:
1. Is er chemisch, wat betreft cellulosewand of hemicellulose-celdelen verschil met andere rijst?
2. Zo nee, is de reden waarom kookboeken zeggen dat de risottorijst eerst in een laagje olie gebakken moet worden dat dan bij die hogere temperatuur dan 100 graden (hete olie!) de cellulose/hemicellulose denatureert en zo ongevoelig wordt voor een lage pH (hogere zuurgraad) door de wijn, die dan vervolgens aan het rijstbraadsel wordt toegevoegd? Zegt die kookboekenheer daar ook iets van?
Weet HMG daar ook iets van te zeggen? Of anders heer Christiaan, de Zwijger.
Dank aan mevrouw Maartje

Eten heden:
champignons gebraiseerd (huh) in wijnsaus met knoflook, bruine bonen gebakken met ui, knoflook en venkel, kerrie-venkelsoep, tofubraadsel. Zeer diuretisch voedsel dus.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2155 Gepost op: 02 februari 2012, 16:20:30 »
Gisteren gestampte 'Rosenkohle aus Holland' (volgens het etiket). Spruitjesstamp dus. Vandaag pasta met broccoli.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2156 Gepost op: 02 februari 2012, 17:58:21 »
Er zit hutspot-in-wording in de ene en een vegarookworst van AH in de andere pan.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2157 Gepost op: 02 februari 2012, 18:17:56 »
Wintergroenten, een bol look en gigantes  in gekruide olie in de oven. Dippen in wat mierikswortelmayo.

edit: Waarom is gegrilde look zo lekker? Zou nog wel een bol opkunnen...
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2012, 19:56:24 door greet »

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2158 Gepost op: 02 februari 2012, 19:55:20 »
Nog iets:
Die langere kooktijd van rijst in wijn roept nog een vraag op.
De typische risottorijst:
1. Is er chemisch, wat betreft cellulosewand of hemicellulose-celdelen verschil met andere rijst?
2. Zo nee, is de reden waarom kookboeken zeggen dat de risottorijst eerst in een laagje olie gebakken moet worden dat dan bij die hogere temperatuur dan 100 graden (hete olie!) de cellulose/hemicellulose denatureert en zo ongevoelig wordt voor een lage pH (hogere zuurgraad) door de wijn, die dan vervolgens aan het rijstbraadsel wordt toegevoegd? Zegt die kookboekenheer daar ook iets van?
Weet HMG daar ook iets van te zeggen? Of anders heer Christiaan, de Zwijger.
Dank aan mevrouw Maartje
Ik weet niet hoe het qua soort zit, maar dat heet aanbakken van risottorijst heeft volgens mij meer met de smaak dan met de structuur te maken: je kunt risottorijst ook prima gebruiken om rijstpap mee te maken, en dan zet je het gewoon met koude melk op.

L staat iets lekkers met coucous te maken.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2159 Gepost op: 02 februari 2012, 19:57:02 »
Maar je risotto gaat dus minder snel als je er wijn bijgiet? Heb ik dat goed begrepen?