Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20880 Gepost op: 02 oktober 2021, 16:53:28 »
Al mijn vrienden gaan dood, net weer, even oud als ik, zelfde maand, zelfde jaar. Hier in Brabant worden er na afloop veelal worstenbroodjes geserveerd. Tot mijn verrassing waren er ook vegetarische. En, fijn, ook alcoholvrij bier. Maar het blijven trieste bijeenkomsten.
Je gaat inderdaad niet speciaal voor (vegetarische) worstenbroodjes naar zo'n bijeenkomst... sterkte met alle verliezen!

Vanavond pizza! Er komt in ieder geval lekker veel spinazie op, waarschijnlijk ook fijngesneden venkel en bij nader inzien zeker ook knoflook en pepertjes. Bij de groenteboer lagen reuze-avocado's in de aanbieding, dus ik heb vanmiddag een fikse portie guacamole gemaakt.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20881 Gepost op: 03 oktober 2021, 21:19:55 »
Patat, falafel en een salade van spitskool, bleekselderij, koolrabi, paprika en komkommer met yoghurtdressing.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.906
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20882 Gepost op: 03 oktober 2021, 22:24:35 »
Vrij onverwacht gaan eten bij Paradise of India in Evere (Brussel) met een vriend. We hadden Bombay alloo (medium spiced, mijn tafelgenoot stond half in brand), vegetable korma (mild en zoetig, met kokos), naan en rijst.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20883 Gepost op: 04 oktober 2021, 10:34:54 »
Nangkanep
Jumbo beveelt nangka (jackfruit, van het Portugese jaca dat weer afgeleid is van chakka uit het Malalayam, een Indiase taal,) aan als vleesvervanger:
Op de Jumbo site lees ik  als kop: “Jackfruit: een smakelijke plantaardige vleesvervanger. ” En ook:
 “…Verwerk dan eens jackfruit in je gerecht: een smakelijke vrucht met een vleesachtige structuur. In allerlei bekende recepten kun je het vlees eenvoudig vervangen door jackfruit....” Nu denk ik bij vleesvervanger direct aan eiwit. Maar nangka bevat 1 tot 2% eiwit en is dus helemaal geen vlees(eiwit)vervanger. Door de vezeltjes van de onrijpe nangka die hier wordt gebruikt, heeft het enige draadjesvleesstructuur. Maar nangka groots vleesvervanger noemer is misleidend. AH trapt er niet in en zegt alleen dat de structuur (lees textuur) vleesachtig is.
Mijn vrouw kocht een blikje nangka en een kant en klare saus Rosita’s 100% vegan van sunshine food. Alles bij AH. Die saus zou mooi passen bij onder meer jackfruit. Het is een soort dikke tomatensaus met olie, azijn, specerijen en kruiden; redelijk zuur, niet lekker. Mijn vrouw deed er wat sherry bij, rode wijn, sojasaus, honing. Olijfolie, geroosterde kokos en zoete ketjap. De jackfruit sneed ze in reepjes en bakte die met reepjes, wortel, wortelpeterselie, knoflook, ui, bloemkool, venkel. De verrijkte saus erbij en toen was het allemaal goed te eten. We aten er boekweit bij (gekookt met geraspte wortelpeterselie, bouillonpoeder, olijfolie en knoflook) en sperziebonen gekookt met knoflook.

Vandaag rest jackfruit geserveerd als tempura. En we zien wel wat erbij komt. Ik denk vandaag eens spaghetti.

Eelco dank voor reactie op de dode vrienden.


NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20884 Gepost op: 04 oktober 2021, 15:23:26 »
Ik lees nu over uw afscheid van oude vrienden, niewied. Het zal dikwijls moeilijk zijn, sterkte gewenst. We hadden het geluk zaterdag een twaalftal oude vrienden terug te zien die we door Corona al een jaar en half niet meer gezien hadden. Dat weerzien deed deugd.
Vanavond maak ik champignonburgers, gekookte bio-krieltjes en little gems (of: gekropte Romeinse sla). Morgen mujadara met bulgur, linzen en pompoen, gebakken uiringen, met een gekruide yoghurtsaus.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2021, 08:14:58 door karl »

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20885 Gepost op: 04 oktober 2021, 20:07:43 »
Tagliatelle in salieboter, erbij gestoofde spruitjes, koolrabi, bospeen, bloemkool en kidneybonen met yoghurtdip.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.906
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20886 Gepost op: 04 oktober 2021, 21:22:50 »
Koolrabistamppot met kaaskroketten.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20887 Gepost op: 05 oktober 2021, 00:07:50 »
Gele rijst met allerlei groenten en nootjes.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20888 Gepost op: 05 oktober 2021, 21:14:50 »
Bij een vergadering: linzensoep met stukjes stokbrood. Het was lekker, en best slim om te kiezen voor vegan, maar het voelde niet als maaltijd. Nu dus maar port en kaas! 😉
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20889 Gepost op: 05 oktober 2021, 21:44:39 »
De eerste spruitjesstamppot van het seizoen. Erbij een stoofje van champignons, sperziebonen en kikkererwten (restverwerking).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20890 Gepost op: 05 oktober 2021, 22:53:41 »
Pasta met bloemkool, tomaat en nog vanalles. Met vegagehakt.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20891 Gepost op: 06 oktober 2021, 10:02:05 »
Ik lees nu over uw afscheid van oude vrienden, niewied. Het zal dikwijls moeilijk zijn, sterkte gewenst. We hadden het geluk zaterdag een twaalftal oude vrienden terug te zien die we door Corona al een jaar en half niet meer gezien hadden. Dat weerzien deed deugd.
Vanavond maak ik champignonburgers, gekookte bio-krieltjes en little gems (of: gekropte Romeinse sla). Morgen mujadara met bulgur, linzen en pompoen, gebakken uiringen, met een gekruide yoghurtsaus.
Dank u wel Karl
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20892 Gepost op: 06 oktober 2021, 10:05:36 »
De beet van nangka (jackfruit) is prima. Verder smaakt die jonge nangka, die mede voor de beet wordt aangeprezen, naar niks. Marineren dus. In een tempurajasje of als gepaneerd gerecht gefrituurd: prima. Maar denk dus niet aan eiwitvoeding.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20893 Gepost op: 06 oktober 2021, 10:07:07 »
Gisteren ovenschotel, gegratineerd: aardappel, witlof, apel, ui, wortelpeterselie. Bietensalade
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20894 Gepost op: 06 oktober 2021, 10:09:46 »
Tomatensaus van concentraat en passata (dat nog over was van een vorige bereiding) met witte kool en seitangehakt. Aardappelpuree.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20895 Gepost op: 06 oktober 2021, 19:57:39 »
Gebakken aardappeltjes en bloemkool met een volwassen papje.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20896 Gepost op: 07 oktober 2021, 20:12:20 »
Couscous met 'zeven' groenten (bloemkool, broccoli, venkel, bospeen, kikkererwten). En vanmiddag had ik nog een pitabroodje gevuld met zelfgemaakte pesto, kikkererwten, tomaat en komkommer.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.906
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20897 Gepost op: 07 oktober 2021, 20:34:10 »
Gisteren penne met gebakken groene en rode paprika met ui, knoflook en feta.

Vanavond rijst met linzen, broccoli, rode biet. Daarbij mosterd.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20898 Gepost op: 08 oktober 2021, 19:15:33 »
Tteokbokki (Koreaanse Rice cakes met spicy sausje) uit het leuke nieuwe blokboek Amazing Asia vega en daarbij gebakken tofu met shiitake, koningsoesterzwammen en Shanghai paksoi in een sojasausje.
Druiven toe.
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #20899 Gepost op: 08 oktober 2021, 20:20:22 »
De groenteboer blijkt verse salie te verkopen  :D. Dus vandaag tagliatelle in salieboter met erbij gestoofde bloemkool, bospeen en spruitjes met yoghurtdip.

Vanochtend ontbeten met een hartige pannenkoek gevuld met prei, champignon, tomaat en peterselie.
Gemüse ist mein Fleisch