Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2040 Gepost op: 17 januari 2012, 18:53:29 »
Gisteren wraps met chili, vandaag spruitjes in vlammetjessaus gebakken met witte rijst en halloumi.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2041 Gepost op: 17 januari 2012, 19:05:33 »
Een lasagne: afwisselend laagjes lasagnebladeren en savooiekool, met pittige-tomatensaus-met-karwijzaad ertussen. Bedekt met een laagje mozzarella.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2042 Gepost op: 17 januari 2012, 20:43:05 »
Pasta met pesto, winterpostelein, restjes kaas en wat amandelen. We gaan hier de voorraadkast een beetje leegeten.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2043 Gepost op: 18 januari 2012, 19:44:52 »
Stamppot boerenkool. Erbij een speltburger.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2044 Gepost op: 18 januari 2012, 19:53:53 »
Pasta met witlof, champignons en leuke kaas (gerookte Deense). Misschien zoek ik ook nog of ik nog walnoten heb.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2045 Gepost op: 18 januari 2012, 19:54:51 »
Een soort Aziatische soepige savooiekool met pittige tempeh en rijst erbij en een pinda-tahinsaus erbij, wat niet lekker klinkt maar wel is. Eigenlijk 2 recepten van de site van Klary Koopmans gecombineerd en een beetje aangepast.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2046 Gepost op: 18 januari 2012, 21:08:45 »
Bakje overjarige snert uit de vriezer.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2047 Gepost op: 19 januari 2012, 08:54:34 »
Best wel een goede manier om van de groene kool af te komen. In een ovenschotel.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012, 12:56:02 door LL de Ling »

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2048 Gepost op: 19 januari 2012, 17:16:48 »
@ mevrouw Maartje: Ha ja, die pannenkoekkachapuri was ook prima.
Gister: gekookte venkel, rimmelketan, tofuburgertjes (zelf bereid), wortelsalade, dun omeletje. Dat alles vervaardigde mijn vrouw. Prima etes.
Vandaag: gekookte aardappel met zout en olijfolie, spinazie à la crème (AH), rest van de tofuburgers van gister en nog wel wat.
Heb een beetje de pest erin: vrienden krijgen last van doodte, buren van Alzheimer. Maar ik sprak net wel een dorpsgenoot die 94 was en behoorlijk vif. Dat geeft dan weer moed. En hij zag er ook nog goedgekleed uit en niet morsig.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2049 Gepost op: 21 januari 2012, 00:48:13 »
In de bedrijfskantine: wilde rijst met prei in roomsaus en nog een schep van een andere groentemengeling. Kaastaart toe.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2050 Gepost op: 21 januari 2012, 11:10:32 »
Donderdag bij een vriendin een lekkere schotel van kikkererwt en allerlei groenten met naanbrood.

Gisteren vrienden op bezoek. Wat toastjes vooraf. Daarna een salade van biet, geitenkaas, sla en walnoten (met een heerlijke dressing). Daarna pompoen, wortel en rettich, ook met kikkererwten en rode peper. Goed gekruid. Allebei uit World Food Cafe.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2051 Gepost op: 21 januari 2012, 16:25:03 »
In de bedrijfskantine: wilde rijst met prei in roomsaus en nog een schep van een andere groentemengeling. Kaastaart toe.
Is wel wow, zulk kantine-eten. Het valt me trouwens op dat u prima dingen bereidt. Werkt u trouwens als tolk Portugees? Excuus, nieuwsgier.

Iets anders: gerechten kun je op allerlei manieren categoriseren. Bijvoorbeeld: soepen, taarten, langpasta's (spaghetti etc.) Maar bij die pasta loop je al een beetje vast. Is het een gerecht of een product dat wordt bedoeld? Beter is dan een categorie nemen waartoe behoort bami goreng, spaghetti Bolognese etc. Overkoepelende naam? Zo kun je ook een categorie rijstrolsels verzinnen waartoe behoort sushi, lemper (met twee stomme shwa- e's ).
Nu kom ik ter draad-zake. Mijn vrouw maakte gisteren iets interessants behorend tot deze rijstrolselcategorie: ketan fourni, gevulde ketan. In een vershoudfolie spreidde ze gekookte ketan, deed er een dikke streep gebakken groenten op (wortel, ui, knoflook, bloemkool) in tomatensaus met specerijen zoals raz al hanout, ketumbar en tandoori masala, rolde het geheel op (folie alom) en maakte de rol warm in kokend water. Mooi gerecht en lekker. In feite is het een soort westerse lemper, alleen wikkel je de echte in bananenblad. Het aardige is dat je allerlei vullingen kunt bedenken, van zoet tot hartig en dat je allerlei rolgroottes kunt maken.
We aten er een gemengde salade bij, een burger van de AH, rest gebakken aardappeltjes en pruimenchutney.
De reden dat we zo vaak ketan eten: er is nog een flinke zak over die eens op moet. En met rimmelketan, en nu ketan fourni, kun je alle kanten op.
Ik ga me eens verdiepen in de taxonomie van gerechten. Wie weet komt er nog een vondst uit. 

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2052 Gepost op: 21 januari 2012, 16:38:37 »
@mevrouw Maartje U schreef in uw broodrecept:het brood is gaar, als het hol klinkt als je er op klopt.

Mooi, brood ausculteren. Ik ben meer een prikker: met een satestokje erin prikken en kijken of er niks meer aankleeft. Het blijft medisch!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2053 Gepost op: 21 januari 2012, 20:49:58 »
De hapjes op de Vegatopia-redacteurenborrel voldeden prima als avondeten: 4 soorten sushi (waaronder 1 met avocado/tuinkers/mayo en 1 met umeboshi(=zure pruim)/yuzu(=citrusvrucht), erg lekkere rauwe loempia's met super dipsausje, lekkere sjalottentaartjes met coole hele sjalotten, truffel-kaasbitterballen, pompoensoepje, focaccia, 8 soorten kaas, Drentse knappertjes, Delftse chocolaatjes en ik geloof dat dat het was. En lekkere dranken en leuke mensen, maar die at ik niet op.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2054 Gepost op: 21 januari 2012, 21:16:38 »
leuke mensen, maar die at ik niet op.
wat een hardcore vega ben je toch ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2055 Gepost op: 21 januari 2012, 21:20:55 »
@mevrouw Maartje U schreef in uw broodrecept:het brood is gaar, als het hol klinkt als je er op klopt.

Mooi, brood ausculteren. Ik ben meer een prikker: met een satestokje erin prikken en kijken of er niks meer aankleeft. Het blijft medisch!
Ik weet niet zeker of dat bij dit brood werkt, omdat het niet heel droog wordt, het blijft nogal mals. Het leuke daarvan is dat het twee dagen later ook nog lekker is.

Ik at hetzelfde als Selly.
This is between me and the vegetable!

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2056 Gepost op: 21 januari 2012, 21:59:58 »
Is wel wow, zulk kantine-eten. Het valt me trouwens op dat u prima dingen bereidt. Werkt u trouwens als tolk Portugees? Excuus, nieuwsgier.

Het kantine-eten is soms wisselvallig van originaliteit. Gisteren heb ik het vooral genomen omdat ik geen tijd had om te koken. Ik ben geen tolk, ik werk op een internationale IT helpdesk. Een van de talen die ik ondersteun is Portugees.

Vanmiddag: tofuragout meegebracht door mijn moeder. Met Marokkaans brood.
Vanavond: bonen in tomatensaus, geraspte wortel, basmatirijst. Simpel dus.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Wat eten we vandaag?
« Reactie #2057 Gepost op: 22 januari 2012, 00:09:51 »
Romige risotto met oesterzwammen (paddenstoelenrisotto dus maar dat is zo'n lang woord..), een boerenkool/peer/sinaasappelsmoothie en wat perzikyofu van Alpro. Oh en een droog rosétje. Yummie!

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2058 Gepost op: 22 januari 2012, 10:40:01 »
De hapjes op de Vegatopia-redacteurenborrel voldeden prima als avondeten: 4 soorten sushi (waaronder 1 met avocado/tuinkers/mayo en 1 met umeboshi(=zure pruim)/yuzu(=citrusvrucht), erg lekkere rauwe loempia's met super dipsausje, lekkere sjalottentaartjes met coole hele sjalotten, truffel-kaasbitterballen, pompoensoepje, focaccia, 8 soorten kaas, Drentse knappertjes, Delftse chocolaatjes en ik geloof dat dat het was. En lekkere dranken en leuke mensen, maar die at ik niet op.

Wow

@ heer Sven  Dank voor uw bericht

Ik bedacht een hyperoniem voor bami, spaghetti bolgnese etc;  deeglintbereiding/ -schotel... wat een domoor: het is gewoon noedelgerecht.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2012, 14:24:58 door niewied »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2059 Gepost op: 22 januari 2012, 11:25:58 »
Ik at hetzelfde als Selly.

Ik ook! En ik heb er erg van genoten. Erg gezellig ook. :)