Soms zien we een ijsvogel hier in het Broek. IJsvogel, echt een naam die je op het verkeerde been zet. Niet omdat de vogel zo koud is maar omdat sommige soorten blauw zijn. Alle ijsvogels, of ze nu blauw zijn of niet, dus maar over een kam geschoren: pars pro toto.
Nu heb je dat met sommige gerechten ook, rare namen. Neem het Duitse kalter Hund. Zag ik in een restaurant in Weimar. Vroeg wat dat wel was. Welaan: cake, gesmolten chocolade met rum, cake en dan nog eens herhaald. Een salamandertje-achtig dessert. (Salamandertje: roggebrood, kaassmeer, roggebrood, kaassmeer, roggebrood en dan kleine stukjes voor bij de receptieborrel). Maar wat die cake met hond heeft te maken is me een raadsel. En de Duitsers zijn vindingrijk (zie ik op Google). Ze hebben synoniemen voor Kalter Hund: Lukullus, Kalte Pracht, Kalte Schnauze, Schwarzer Peter, Kalter Igel. Bij mij roept het geen associatie op.
Behalve namen als Kalter Hund, die blijkbaar een associatie inhouden, heb je ook simpele verbasteringen zoals duivekater (deux fois quatre).
Welaan: wie heeft er een paar interessante en niet direct voor de hand liggende (drie in de pan, pannenkoek, snert [snerten=fijnkoken])) associatieve veggie-spijsnamen voor me (zoals gado gado = wirwar). Waarom heet foul foul (heer Karl)?
Eten heden met gasten (ik vertelde er al iets van): tapas met o.a. stukje seitanbrood, omelet-misosushi, pruimenchutney, wortelmarinade. Dan dunne, oosterse gortsoep (had helaas geen citroengras) en vervolgens rijst met gado gado. Ook nog een dessert.
In vroeger tijden at men wellicht gekonfijte, geroosterde ijsvogel met een blauw laagje erop.