Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Sven

• 3.928
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1880 Gepost op: 23 december 2011, 21:18:24 »
Aardappelsalade, geraspte wortel en quornworst.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1881 Gepost op: 23 december 2011, 23:03:50 »
Gekookt voor een vriendin: basmatirijst, hardgekookte eieren met satesaus en een rissole met tofu, wortel, ui en knoflook.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1882 Gepost op: 24 december 2011, 01:05:38 »
Gisteren, voor een laat optreden in de buurt van Bad Münder, een lekkere voedzame maaltijd: rode kool, geroosterde aardappeltjes en gemarineerde tempeh.

Vandaag alweer spaghetti aglio, olio e peperoncino (we buiten uit dat K. geen voorstellingen heeft, knoflook wordt in het theater niet zo gewaardeerd) met erbij gewokte spruitjes (met een scheut balsamico en nootmuskaat) en stevig aangebraden reepjes paprika.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Laurie

• 2.478
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1883 Gepost op: 24 december 2011, 10:37:41 »
Vanavond krijgen we eetvisite waarvan één gast met glutenintolerantie. We beginnen met een soort blini's, gevolgd door shiitake bouillon met groene asperges, enokitake en geroosterd sesamzaad. Als hoofdgerecht maken we kaassoufflé,maar omdat we bang zijn dat dat misschien gruwelijk mislukt (we doen het voor het éérst in van die kleine ramakins) hebben we ook een hartige taart (deeg met glutenvrije bloem, gek spul) met witlof en geitenkaas gemaakt. Erbij aardappeltjes met rozemarijn uit de oven, gegrilde groente en een salade. Als zoet na syllabub met citroen en gember en eventueel nog wat kaas.
Morgen en overmorgen wordt er voor ons gekookt.  :)

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1884 Gepost op: 24 december 2011, 13:37:30 »
Vanavond risotto met Iraanse saffraan, gemengde gebakken paddenstoelen en wat spiskool. Zin in.
,,,,فلافل

Offline dorinka

• 741
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1885 Gepost op: 24 december 2011, 13:46:45 »
glutenintolerantie (...) kaassoufflé...

Je bedoelt een kaassoufle als in een opgeblazen taartje?
Mijn (beperkte) ervaring met glutenvrij meel leverde niet veel positiefs op met betrekking tot rijzen.
(dus ik geef je groot gelijk om een back-up te hebben)
Zo.

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1886 Gepost op: 24 december 2011, 15:41:35 »
Om glutenvrije dingen te maken, hoef je niet per se met glutenvrije tarwebloemen te werken. Je kan ook gebruik maken van bvb boekweitmeel, maïsmeel of havervlokken.

Zelf heb ik nu de schorsnerensoep op het vuur staan. Ik hoef vanavond enkel de zorgen voor de soep en het dessert. Het hoofdgerecht hebben de anderen wellicht liever niet vegetarisch :)

Ik twijfel wel nog de over de afwerkingen van de soep. Misschien dat ik een portietje eruit neem om te proberen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1887 Gepost op: 24 december 2011, 16:08:29 »
Om glutenvrije dingen te maken, hoef je niet per se met glutenvrije tarwebloemen te werken. Je kan ook gebruik maken van bvb boekweitmeel, maïsmeel of havervlokken.

Zelf heb ik nu de schorsnerensoep op het vuur staan. Ik hoef vanavond enkel de zorgen voor de soep en het dessert. Het hoofdgerecht hebben de anderen wellicht liever niet vegetarisch :)

Ik twijfel wel nog de over de afwerkingen van de soep. Misschien dat ik een portietje eruit neem om te proberen.

Haver is niet geschikt voor mensen met coeliakie, bij een intolerantie zal het per persoon verschillen.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1888 Gepost op: 24 december 2011, 16:35:57 »

Truffelolie er in de kom op serveren? Maar mogelijk heb je dat helemaal niet in huis.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1889 Gepost op: 24 december 2011, 16:57:03 »
Vegetarische mihoen Singapore (kerriesmaak die ik niet nagemaakt krijg boehoe. Iemand hier een goed recept per ongeluk?) met ei.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1890 Gepost op: 24 december 2011, 17:08:56 »
Vegetarische mihoen Singapore (kerriesmaak die ik niet nagemaakt krijg boehoe. Iemand hier een goed recept per ongeluk?) met ei.

Je gebruikt goede hindoestaanse kerrie toch? Kook je de mihoen ook in kerrie en bouillon voor?
,,,,فلافل

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1891 Gepost op: 24 december 2011, 18:33:53 »

Truffelolie er in de kom op serveren? Maar mogelijk heb je dat helemaal niet in huis.

Ik wou eigenlijk net zeggen dat ik er truffelolie bij gedaan had :) Het eerste resultaat was vrij zurig, teveel schorseneer in verhouden met met de rest (prei en aardappel). Ik heb de de soep aangelengd met wat melk en room, peper/zout, peterselie en een beetje witte-truffelolie.

Offline Dot

• 2.630
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1892 Gepost op: 24 december 2011, 19:05:13 »
Ik eet vanavond falafel.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1893 Gepost op: 24 december 2011, 22:13:33 »
Grote friet speciaal en twee mandarijnen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1894 Gepost op: 25 december 2011, 22:27:29 »
Spruitjesstamppot, bestrooid met Parmezaanse kaas en geroosterde zonnebloempitten. Erbij een tomatensausje. Een lichte maaltijd dus, want morgen moet ook gegeten worden.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1895 Gepost op: 26 december 2011, 01:48:31 »
Waterkerssoep, gevulde courgette (we hadden er toch maar geen rijst bij, want we hadden al geborreld met chips en daarvoor al koekjes en chocola bij de thee gehad) en ijs met vruchten: lychees, Kaapse goudbes en kakivrucht (?) met yoghurt-bosvruchten- en chocoladeijs. Njam!
Daarna nog spelletjes gedaan.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2011, 01:52:46 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1896 Gepost op: 26 december 2011, 13:28:33 »

Je gebruikt goede hindoestaanse kerrie toch? Kook je de mihoen ook in kerrie en bouillon voor?

Ja en nee. Heb nog online gezocht naar recepten en die gebruiken vrijwel allemaal dezelfde massala als ik, maar voegen het later toe.  Ik denk dat het daar dus misgaat. In bouillon en kerrie voorkoken zie ik nergens staan, maar wel een leuk idee, dank je! Wordt vervolgd...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1897 Gepost op: 26 december 2011, 19:14:07 »
Tofu-champignon-ragout en sperzieboontjes (restjes van het kerstmaal). Daarbij rijst.
Als dessert poging-tot-tiramisu uit de bedrijfskantine.

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1898 Gepost op: 27 december 2011, 12:37:36 »
Hoe maakt u die wortel-gembersoep?

Winterwortel in plakjes snijden, ui, knoflook, stuk gemberwortel ook snijden en alles bakken (ik bak altijd in wok, behalve omelet) in wat olijfolie. Op het laatst kokosmaalsel even meebakken, beetje heet water erop en van de wok in pan. Nu magere melk erbij en dan op klein vuur gaar laten worden (of even koken en in een in elkaar geflanste hooikist laten nagaren). Bouilonpoeder erbij, evt mespunt kerry en dan staafmixwer erop. Voilà.

Van het weekend heb ik er een variant op gemaakt. Het was een lekkere soep!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1899 Gepost op: 27 december 2011, 18:19:40 »
Venkel- couscous soep uit de Dikke Vegetarier.