Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Wat eten we vandaag?
« Reactie #1840 Gepost op: 18 december 2011, 22:07:25 »
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/terzake/2.18797/2.18798/1.1162352

Ehm, friturist (weer een Nederlands woord geleerd!) van het jaar 2012?
Heeft iemand die Belgen al eens verteld dat 2011 nog niet eens is afgelopen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1841 Gepost op: 18 december 2011, 22:13:04 »
Dat is omdat het woord de titel komend jaar het hele jaar mag dragen.
Net als ik mijn Miss Inkoopbeleid-sjerp.
This is between me and the vegetable!

Wat eten we vandaag?
« Reactie #1842 Gepost op: 18 december 2011, 22:14:38 »
Dan mag hij van mij het komend jaar verkondigen dat hij regerend friturist van het jaar is, maar dat jaar is nog steeds 2011.
Ik bedoel, de logica ontgaat me. Je kan geen friturist van het jaar zijn van een jaar waarin je (nog) helemaal niets gefritureerd hebt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1843 Gepost op: 18 december 2011, 22:26:42 »
, hoor.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1844 Gepost op: 19 december 2011, 08:27:02 »
Gisteren(voor)middag kwam volk eten, dus gebrunched, met een gourmetstelletje waar groentjes en eitjes waren voorzien om omeletjes te bakken, en pannenkoekendeeg ook om te bakken. Ook groentjes als sla enzo om op je pistoleetje te leggen, en koffiekoeken. En heel veel kaas, en een grote bak zelfgemaakte fruitsla. Er waren ook nog kleine potjes yoghurt en cornflakes en muesli, maar daar is niet van gegeten.
En een glaasje cava, natuurlijk, behalve de normale ontbijtdranken.
'avonds niet zoveel honger, maar traditiegewijs gaan we altijd bij mijn papa eten op zondag, die ons ergens mee naartoe neemt, en dus naar de italiaan, waar ik de 4 soorten vegetarische pasta at (er zijn meer soorten te krijgen, maar die 4 kan je samen op 1 bord bestellen). Erg goede italiaan, in het midden van de kempen hier :)
Vandaag iets heel lichts, om alle zonden van dit weekend een béétje goed te maken. Want eergisteren was het een grote pizza, helemaal voor mij alleen  ;D

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1845 Gepost op: 19 december 2011, 08:49:56 »
Drukke dagen (congres, verhuizing van mijn vriend etc), en daarna weer wat rust gehad. Gelukkig heb ik wel gegeten.

Donderdag werd het diepvriespizza, vrijdag kookten we lekker bij de moeder van mijn vriend (paddestoelenrisotto). Zaterdag maakte mijn vriend lekkere rode kool en gebakken aardappels en gisteren aten we al weer bij de moeder van mijn vriend: geweldige salade en aardappeltje en een lekker bladerdeeghapje met geitenkaas. Vandaag nog geen idee.

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1846 Gepost op: 19 december 2011, 09:22:35 »
/quote]

Vraag: Heer Karl, waarom zijn Belgische restaurants toch vaak beter dan die in Nederland?
Opmerking: Zag dat een Vietnamees de beste frietbakker van een deel van Vlaanderen (of heel Vlaanderen) is geworden. Schitterend. Er is dus geen enkele reden dat de friet hier slechter zou moeten zijn dan in Vlaanderen.

Heer niewied, dat de Belgische restaurants beter zijn is iets dat vroeger zeker opging. Het heeft volgens mij te maken met de bourgondische eetcultuur die hier altijd geweest is, onder invloed van Frankrijk. Af en toe feestelijk uit eten gaan behoorde hier tot de levenstrant van de burgerij. Ik denk dat Nederland langer is blijven vastzitten in de calvinistische cultuur, waarin eten zich voeden is en waarin aardse geneugten gewantrouwd werden.
Ook in het zakenleven werden deals dikwijls gesloten tijdens een wijnovergoten lunch, iets wat in Nederland eerder als wat onwelvoeglijk en financieel onverantwoord werd beschouwd.
Ik stel vast dat hierin gedurende de laatste tien jaar een kentering in gekomen is. Uit eten gaan wordt nu ook in Nederland geregeld gedaan en het aanbod is daar, ook door de vele buitenlandse restaurants, groot geworden. In Nederland zijn er nu ook topzaken zoals Oud-Sluis en De Librije. Persoonlijk denk ik ook dat er in Nederland over het algemeen veel meer aandacht bestaat voor creatieve vegetarische gerechten, zowel in de bruine eetcafés als in de deftiger restaurants. (Topzaken in België zoals Hof van Cleve krijgen ook aandacht voor het vegetarische omdat het een trend wordt, maar zaken beneden die top - wat mij betreft dikwijls nog te voorspelbaar, te duur en te weinig avontuurlijk - hebben dat veel minder.)
Ik heb in Nederland al dikwijls zeer goed gegeten. Mogelijk spruit ons aanvoelen ook voort uit het vakantiegevoel dat men in het buitenland heeft, waardoor men bereid is alles een tikkeltje anders en beter te vinden dan in eigen land.
Wat in Nederland dan soms nog wat stoort is dat traditionele zaken in de middencategorie het graag "bourgondisch" maken door allerlei onsamenhangende bijgerechten te serveren, zoals gebakken aardappeltjes, wortelen en erwten, een slaatje enz., zonder dat het gerecht één geheel vormt, maar wel lekker véél is.

Bij frituristen is hier een grote aangroei van Chinezen. In die middens wordt blijkbaar rondverteld dat het goed verdienen is tijdens regelmatige uren. Zo ging een sympathieke Chinese ober weg bij een wokrestaurant waar we dikwijls komen om in Antwerpen een frituur te beginnen. Er bestaat al een Facebookgroep tegen Chinezen die in Vlaanderen een frituur uitbaten, maar ik neem graag aan dat zij even lekker kunnen bakken als een autochtoon.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2011, 09:26:16 door karl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1847 Gepost op: 19 december 2011, 14:46:07 »

Bij frituristen is hier een grote aangroei van Chinezen. In die middens wordt blijkbaar rondverteld dat het goed verdienen is tijdens regelmatige uren. Zo ging een sympathieke Chinese ober weg bij een wokrestaurant waar we dikwijls komen om in Antwerpen een frituur te beginnen. Er bestaat al een Facebookgroep tegen Chinezen die in Vlaanderen een frituur uitbaten, maar ik neem graag aan dat zij even lekker kunnen bakken als een autochtoon.

Grappig: in het dorp waar ik vandaan kom (NL btw), is er ook een Chinees echtpaar dat de friettent uitbaat. Heb ik me wel eens over verbaasd, maar het blijkt dus een trend te zijn. Ze doen het overigens uitstekend; ze belanden jaarlijks hoog in de top zoveel van beste cafetaria's.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1848 Gepost op: 19 december 2011, 16:41:44 »
Leve de frituristen, frietbakkers, patatteurs. In Den Haag zag ik Patat à frites staan, van bataat tot frieten, huh?

Hier heden: rest couscous, tomaat met puntpaprika en knoflook, ui en wellicht nog iets gsetoofd en dan nog een of ander eiwit-iets. Morgen gado gado presque plat madame Haantje en basmatirijst of rode rijst.

Heer Karl: dank voor de explicatie. Ja, dat buitenlandgevoel, maar dan vergat ik nog uw mooie bieren daar. Hoewl, in Utrecht zijn twee kroegen die een geweldige reeks bieren op fust en fles hebben. Echt geweldig.
Overigens, die Flammkuchen met tortillawrapbodem was uitstekend. En die biet met walnootsaus vind ik ook altijd erg lekker.

Iedereen goede kerstdagen toegewenst. Eet niet te veel. 
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1849 Gepost op: 19 december 2011, 16:45:14 »
Biet met walnootsaus klinkt goed, ik ken eigenlijk alleen biet-walnootsaus (wat dan bijna geen saus meer is, maar meer een massa).

En, als u van die grappen houdt: L hoorde een keer een Engelse TV-kok zeggen dat cooking zijn 'raisin d'etre' was. Zijn zijnsrozijn dus.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1850 Gepost op: 19 december 2011, 19:17:57 »
Boterhammen met vegavleeswaren en groentekroket (hè, wat vervelend nou dat er drie van die dingen in de verpakking zitten  ;D ).
Ik lijk wel vlreesverlatingsangst te hebben  ;)
Nu nog maar wat mandarijnen voor de vitamine C.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1851 Gepost op: 19 december 2011, 19:44:39 »
Een restje enorm lekkere tofu en paddestoelen vd undergroundmarkt van de mevrouw achter tokowijzer.nl, erbij gebakken spitskool en ui, ingemaakte radijzen, hete rode saus en dat alles in wraps gegeten.
Later op de avond het laatste restje langres-kaas.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1852 Gepost op: 19 december 2011, 19:46:09 »
Het wordt vandaag pompoensoep. Heb er zin in.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1853 Gepost op: 19 december 2011, 19:51:40 »
Maoz salad box.

De Chinezen zijn trouwens in Nl ook al een paar jaar bezig met snackbars overnemen. Net zoals dat lager geprijsde Italianen voornamelijk Turken zijn (althans hier in Amsterdam)...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Dot

• 2.630
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1854 Gepost op: 19 december 2011, 20:05:38 »
Restje babi ketjap van Soy. Sinaasappel toe.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Wat eten we vandaag?
« Reactie #1855 Gepost op: 19 december 2011, 20:37:10 »
Vandaag de oosterse soep uit de vriezer, een afgeleide van de Soto Ajam, maar dan zonder de ajam en veel knoflook (en komijn, ui, champignons, kerrie, gember, citroengras, djeroek poeroetblaadjes, groentebouillion)
Er is op deze wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor een ieders hebzucht (Gandhi)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1856 Gepost op: 19 december 2011, 21:03:06 »
Bijzonder lekkere rode kool, gestoofd met een zuur appeltje, fikse scheut balsamico, basterdsuiker, anijszaad, nigella en een pijpje kaneel. Erbij geroosterde aardappelen, gekruid met currypoeder.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1857 Gepost op: 19 december 2011, 22:22:44 »
19 december: in de NRC van vandaag schrijft Janneke Vreugdenhil, een van de kookdames, tot mijn verrassing: "Wie van plan is om helemaal...vega te gaan met de Kerst, moet..zeker eens kijken op vegatopia.com waar niet alleen een aantal waarlijk inspirerende kerstmenu's is te vinden, maar ook een pagina 'Eerste hulp bij vegetariërs'.Welaan, complimenten aan Vegatopia-managers!

@ mevrouw Maartje: raisin d'être, ach ja, zo plavei je de levensweg met rozijnen. druiven . Die kok is ook een echte druid
« Laatst bewerkt op: 20 december 2011, 08:19:07 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1858 Gepost op: 19 december 2011, 23:51:07 »
19 december: in de NRC van vandaag schrijft Janneke Vreugdenhil, een van de kookdames, tot mijn verrassing: "Wie van plan is om helemaal...vega te gaan met de Kerst, moet..zeker eens kijken op vegatopia.com waar niet alleen een aantal waarlijk inspirerende kerstmenu's is te vinden, maar ook een pagina 'Eerste hulp bij vegetariërs'.Welaan, complimenten aan Vegatopia-managers!
Heer Niewied, ik had u al ingeschat als NRC-lezer. Dank voor de complimenten. Op de redactie hangen de vlaggen uit, want vandaag kregen we ook uitgebreid aandacht in de Volkskrant, de Telegraaf en het Eindhovens Dagblad.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1859 Gepost op: 20 december 2011, 00:25:55 »
Wegens ziekte van een collega heb ik moeten werken tot 22u ipv tot 20u.
"Kan ik dan even pauze nemen om iets te eten te kopen?"
"Nee, want je bent de enige Portugeessprekende van 17u"
"Wat moet ik dan doen?"
"Pizza bestellen."

Ok, ik heb vanavond dus pizza gegeten.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.