Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline meisbaer

• 5.625
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #16780 Gepost op: 09 januari 2019, 08:22:42 »
Pittige chili met tortillachips en griekse yoghurt bij wijze van zure room. Ik vind dat zo'n lekkere manier van eten: tortillachip, schepje chili, beetje yoghurt, stukje jalapeno erop.  elk hapje een gebakje  ;D

Laten we vandaag nou ook zoiets gaan eten  ;) Chips in het avondeten smokkelen. Hier zwartebonenchili, guacamole, salsa, zure room

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16781 Gepost op: 09 januari 2019, 08:25:44 »
Pittige chili met tortillachips en griekse yoghurt bij wijze van zure room. Ik vind dat zo'n lekkere manier van eten: tortillachip, schepje chili, beetje yoghurt, stukje jalapeno erop.  elk hapje een gebakje  ;D

Laten we vandaag nou ook zoiets gaan eten  ;) Chips in het avondeten smokkelen. Hier zwartebonenchili, guacamole, salsa, zure room

Nog lekkerder is het om de chips even met geraspte kaas onder de grill te schuiven. En erbij guacemole. Hmmm!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #16782 Gepost op: 09 januari 2019, 10:12:58 »
Vanavond ratatouille (uit de vriezer) met bulgur en feta.

Offline Sven

• 3.928
  • Geslacht: Man
« Reactie #16783 Gepost op: 09 januari 2019, 10:35:26 »
Gisteren pierogi gevuld met champignons en zuurkool uit de Poolse Winkel. Opgebakken met een uitje, een bakje champignons en wat erwtjes.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16784 Gepost op: 09 januari 2019, 15:10:45 »
Gisteren pierogi gevuld met champignons en zuurkool uit de Poolse Winkel. Opgebakken met een uitje, een bakje champignons en wat erwtjes.
mmm, prima
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16785 Gepost op: 09 januari 2019, 15:11:27 »
Mascarpone atrotruffels
Een truffel kan een bolvormige paddenstoelsoort zijn of een chocolaadje: een balletje, knolletje, tuber, truffel. Hier gaat het om atrochocoladetruffels, blokjes in plaats van bolletjes.
De bereiding stond afgelopen maand december in de NRC, maar onduidelijk weergegeven. Mijn vrouw kon er geen chocola van maken, huh. Hier een aangepaste versie.
Welkom nu bij de bereiding van met cacao bepoederde blokjes van een chocolade-mascarpone-misomengsel, CMM-etjes

Neem een ronde glazen schaal die in een pan au bain-marie (dus in een waterbadje; kokend of er tegenaan) gezet kan worden. Hak met een groot mes plakken bitterchocolade (van 75% tot 90% cacao) fijn. Neem bijvoorbeeld 250 g. Doe het haksel in de glasschaal en laat de chocola au bain-marie smelten. Roer er dan 5 (of 6) eetlepels whisky of whiskey door, 125 g mascarpone en witte miso (niet de donkerbruine nemen, de witte zoete shiro miso). Begin met vier niet te kleine theelepels miso en proef of het goed smaakt, zo niet dan wat meer. Ik zou er dan nog een beetje honing en suiker doorheen roeren, want die chocola is echt bitter. Proef telkens. Goed alles door elkaar roeren; ik zou het schaaltje in het waterbad laten tijdens het roeren zodat alles dun vloeibaar blijft.
Neem nu een platte schaal waarin de chocoloademassa past en een laag van, zeg, 2 cm dik (of iets meer) zal vormen. Bedek de schaal met huishoudfolie en zorg dat de folie ook over de rand van de schaal komt. Giet het chocolademengsel erop, maak plat, dek af met folie en zet in de ijskast totdat alles is opgestijfd. Dat duurt zeker drie uur.
Neem een plank, haal de afdekfolie van de platte schaal, trek de stijve chocolademassa aan de folieranden uit de schaal en leg deze plak op de plank. Je kunt de folie eraf halen. Snij in repen van, zeg een duim breed en daarvan blokjes.
Neem een bak (formaat bak Unileverijs) en doe daar een eetlepel cacaopoeder in en desgewenst wat poedersuiker. Meng goed. Doe een aantal chocoladeblokjes in deze bak en schud heen en weer zodat de blokjes bepoederd worden. Berg de bepoederde atrotruffels in een blik of plastic doos. Dan de volgende batch, en de volgende. Er is natuurlijk niks op tegen om de blokjes te rollen en er echte truffels van te maken.
Ik ga deze chocoladedingen ook eens met rum en cointreau maken. En zout en honing in plaats van miso.

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 15:13:54 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16786 Gepost op: 10 januari 2019, 00:08:37 »
Lasagne bolognese. Tussen de middag een kleine kom pompoensoep (gisteren tijdens het maken van de tagliatelle met pompoensaus snel in elkaar gedraaid).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #16787 Gepost op: 10 januari 2019, 14:51:13 »
Gisteren restje champignons met erwtjes opgebakken met rijst. Daarbij boerenkool-quinoaburgers met kortingsticker.

« Reactie #16788 Gepost op: 10 januari 2019, 15:21:23 »
Waar smaakt kortingsticker naar?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16789 Gepost op: 10 januari 2019, 15:44:12 »
Waar smaakt kortingsticker naar?
Naar hamster?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #16790 Gepost op: 10 januari 2019, 19:53:15 »
Ik vond Madeira een mooi eiland met een overvloedige natuur, ook behoorlijk bergachtig. Je kan mooie wandelingen maken die een berghelling volgen (je moet dan wel vervoer hebben tot die plekken). De hoofdstad Funchal was ook best kleinschalig en gezellig (wel opletten in de overdekte markt dat ze je geen exotisch fruit tegen woekerprijs trachten te verkopen, is daar de toeristenoplichterstruc denk ik.) Er is ook een heel bijzondere afdaling met een soort bestuurde houten sleeën.

Kan je ook leuk wandelen als je hoogtevrees hebt? Dus dat je wel zo’n 2 meter van een steile rand weg blijft?

Ik zou het er niet op wagen. We hebben laatst een vlakke wandeling gedaan, weliswaar in de bergen, van 1,5 km die zelfs een beetje saai te noemen was. Maar de meesten zijn uitdagender. Met veel dalen en klimmen, soms gladde paadjes en wijdse uitzichten. Ook het autorijden is soms uitdagend.

Wij komen echt wel voor het wandelen, maar omdat ik verkouden ben is het voor ons ook echt even zoeken wat haalbaar is op een dag.

Verder vind ik het wel een aanrader, al zit de verkoudheid me nog een beetje in de weg.

Hmm, dat maakt het ingewikkeld.
Wij aten onze nieuwe snelle maaltijd: gare bietjes met geitenkaas uit de oven, en pasta. Vandaag met pijnboompitjes, en ui. Maar de ui was niet gaar geworden in de korte tijd in de oven. :-\

Kastanje, lekker! Zeker met spruitjes. Ik zou het eerder halveren en beetje prakken dan echt klein maken. Met ui en kookroom uit de koekenpan.  :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16791 Gepost op: 10 januari 2019, 20:55:25 »
Een ovenschotel van bloemkool, venkel en wortel met mosterdsaus en nigella. Vanmiddag als lunch een kommetje pompoensoep.

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #16792 Gepost op: 10 januari 2019, 20:59:32 »
Volkoren met penne met koolrabi en roomsaus met blauwe kaas.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16793 Gepost op: 11 januari 2019, 19:14:15 »
Stamppot andijvie. Erbij een handjevol kapucijners, gebakken met een fijngesnipperd uitje en afgeblust met een scheutje sojasaus.

Tussen de middag een kommetje erwtensoep, lekker gekruid met knoflook, gember, pepertje, verse kurkuma, karwij- en mosterdzaad.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16794 Gepost op: 11 januari 2019, 19:29:02 »
Misschien is Mallorca wat voor jullie Bambi!

Wij waren gisteren in Funchal en wilden graag lunchen in een vegan restaurantje dat volgens Facebook en de melding op de deur weer open moest zijn. Toch niet, dus werd het ergens een burger (ik paddestoel, vriend kikkererwten). Vandaag weer veel groenten gegeten (bloemkool, paprika, courgette) met zwarte bonen en feta. Als snack voor het eten lupinebonen.

Morgen eten we bij de lunch nog restjes en dan naar huis. Wel fijn om even weg geweest te zijn en zon meegepakt te hebben. Ondanks de zware verkoudheid.

Offline karl

• 6.377
« Reactie #16795 Gepost op: 12 januari 2019, 08:38:52 »
Jammer van die verkoudheid, Ellen, dat maakt alles toch iets minder leuk en belast je enigszins. Ja, Mallorca is ook wel een mooi reisdoel en met vliegtuig makkelijk (en goedkoop, maar dat is wat ongeoorloofd tegenwoordig om prat op te gaan) bereikbaar. Ik vond het binnenland (ook wel bergachtig) mooi (om bijvoorbeeld met auto of bus door te rijden) en de hoofdstad gezellig. Wel natuurlijk ook veel Engels uitgaans-toerisme met op bepaalde plekken alcoholische uitbundigheid, maar waar is dat niet.
Vandaag allerlei groenten zoals champignons, courgette, ui, prei en chilibonen in een tomatenpassata gestoofd en even in de oven gezet met wat room met gemalen kaas erboven en wat tacochips erin gestoken.

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #16796 Gepost op: 12 januari 2019, 08:58:12 »
Gister een gerecht van tomaten-bulgur met aubergine en yoghurtsaus uit ‘Simpel’ gemaakt, aangepast met spinazie, rode paprika, pijnboompitten en iets andere manier van bereiden.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16797 Gepost op: 12 januari 2019, 19:19:46 »
Een lekker snelle spanakopita. Stond binnen een kwartier in de oven.

En terwijl de spanakopita in de oven stond, ontdekte ik dat er nog een geopend blik ananas in de koelkast stond die op moest. Van de fijngesneden ananas heb ik, samen met een blikje tomatenpuree de nodige specerijen, suiker en wittewijnazijn een chutney gemaakt, die nu nog staat te pruttelen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16798 Gepost op: 12 januari 2019, 19:58:34 »
Chinese hot n sour soep met oa paddenstoel, broccolisteel, paprika en zijden tofu. Rijst erbij.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16799 Gepost op: 12 januari 2019, 20:28:20 »
Aardappels, bloemkool met kerriesausje, kaasschnitzel