Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1660 Gepost op: 28 november 2011, 00:56:52 »
En ik heb, net als gisteren, alweer niet fatsoenlijk 's avonds warm gegeten. Mijn schoonmoeder vierde, op eerste Advent, haar verjaardag. Na een bescheiden ontbijt zaten we dus al om 13:00 aan de warme maaltijd. We hebben de maaltijd niet echt eer aangedaan. Een paar gekookte aardappeltjes met mosterd, een groenteburger met chilisaus en sufgekookte groente (de snotterige broccoli hebben we liefdevol in de schaal gelaten). 's Middags nog gebak en taart. 's Avonds thuis een bakje fruitsalade.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1661 Gepost op: 28 november 2011, 01:21:07 »
Na een bescheiden ontbijt zaten we dus al om 13:00 aan de warme maaltijd.
Voor de rest van de familie was er 'Grünkohlessen', oftewel boerenkool met sp3kjes en erbij Kasseler R1b en meer van dat soort vl3z1g spul. Ik heb ook trek in boerenkool, maar dat wordt hier in Duitsland per kilo verkocht. En aangezien K. pertinent weigert boerenkool te eten, en ik vier dagen achter elkaar boerenkool iets te veel van het goede vind, moet ik dus andere bronnen aanboren. Het fenomeen boerenkoolstamppot is hier in ieder geval zo goed als onbekend en tijdens een wandeling met de hond werd me al gevraagd hoe ik denk boerenkool zonder vl33s op smaak te brengen (scheutje balsamico, peterselie, is dat echt zo moeilijk?).

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1662 Gepost op: 28 november 2011, 01:37:13 »
Boerenkool kan je goed invriezen. Wellicht iets voor een volgende boerenkoolcraving.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1663 Gepost op: 28 november 2011, 02:12:11 »
of in nl een zak diepvriesdeelblokjes kopen, nog makkelijker, of is dat niet des eelco's?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1664 Gepost op: 28 november 2011, 07:33:23 »
werd me al gevraagd hoe ik denk boerenkool zonder vl33s op smaak te brengen (scheutje balsamico, peterselie, is dat echt zo moeilijk?).
Vergeet je nou expres de mosterd?

Enne, boerenkool wordt beter van vorst en dat staat los van het al dan niet geoogst zijn. Je kunt het dus heel goed culinair verkopen dat je boerenkool in de vriezer ligt.
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1665 Gepost op: 28 november 2011, 08:55:35 »
Gisteren pannenkoeken. Vandaag erwtensoep (die ik gisteren al gemaakt heb). Wat een planning.

Wat eten we vandaag?
« Reactie #1666 Gepost op: 28 november 2011, 08:59:13 »
Boerenkool 'op smaak brengen'? Zonde hoor. Gewoon stampen met aardappel, (evt) zout en wat olie voor de smeuïgheid, verder niks.

En dat boerenkool beter smaakt als de vorst er over gegaan is, vind ik ook nogal mythisch. Zelfs met een maximum aan inbeeldingsvermogen heb ik nooit een verschil in smaak kunnen ontwaren. Misschien moet ik eens twee prakken naast elkaar maken, en dan een dubbelblindproef doen. En dan nog, als de boerenkool zoeter gaat smaken zou het heel goed mogelijk zijn dat ik de onbevroren variant prefereer.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2011, 09:05:35 door Ñ@g a ram »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1667 Gepost op: 28 november 2011, 10:27:38 »
werd me al gevraagd hoe ik denk boerenkool zonder vl33s op smaak te brengen (scheutje balsamico, peterselie, is dat echt zo moeilijk?).
Vergeet je nou expres de mosterd?
Waarom wordt mij altijd het woord mosterd in de mond gelegd?  ::)
Citaat
Enne, boerenkool wordt beter van vorst en dat staat los van het al dan niet geoogst zijn. Je kunt het dus heel goed culinair verkopen dat je boerenkool in de vriezer ligt.
De Duitsters hebben me aangeraden de kool eerst te koken (ik heb wijselijk maar niet gevraagd hoe lang) en dan in te vriezen. Dat leek me niet zo'n geweldig plan. Maar als gewoon zo invriezen zelfs culinair verantwoord is, dan moet ik woensdag op de markt maar een kilootje scoren. En @Fem: heb ik in dit draadje ooit gemeld dat ik iets met diepvriesdeelblokjes heb gekookt?  ;D

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1668 Gepost op: 28 november 2011, 10:39:40 »
Meestal gaat er buiten de vorst al overheen, maar niet altijd en het kan ook iets zijn met nieuwe boerenkoolrassen ofzo.
Om verse boerenkool in te vriezen, zou ik deze eerst even kort blancheren (water aan de kook brengen, halve minuut in porties in doen en dan gelijk in ijswater) en dan afdrogen en dan in de vriezer. Net als sperziebonen eigenlijk.
Ik weet niet hoe het met de posterijen daar zit, maar hier had mijn moeder me laatst een doos stoofperen opgestuurd en dat ging best goed. Misschien is jouw moeder bereid je een doosje te sturen met een kleine portie voorgesneden of wat losse bladeren.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1669 Gepost op: 28 november 2011, 11:02:02 »
Of je doet aan restverwerking en maakt Bart's boerenkoolkroketjes, die je invriest. Handig ook als je onverwacht visite hebt...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1670 Gepost op: 28 november 2011, 15:09:35 »
Zijn Hartog-oliebollen lekker? Dat is een van de weinige dingen waarvan ik me niet voor kan stellen dat volkorenmeel iets toevoegt.

Ik vind ze erg lekker, en van de niet-zelfgemaakte oliebollen de lekkerste die ik in A'dam ken. Ze zijn wel anders dan gewone, maar ik vind deze eigenlijk lekkerder dan gewone.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1671 Gepost op: 28 november 2011, 17:16:03 »
Ik koop altijd zakken geprepareerde boerenkool, gemak dient de luie mensch. Thuis gaat de zak open, want de cavia's lusten daar ook wel een hand van. Dan gaat de knijper erop en de zak in de diepvries tot gebruik.
Fijn gesneden aardappels in de pan, boerenkool zo uit de diepvries hup er bovenop. Koken tot de boel gaar is. Scheut melk, klont boter, zout en veel peper en tot smots stampen. Erbij Tivallrookworst (gaat moeilijk worden in Dtl) met substantiële hoeveelheid mosterd :hungry:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1672 Gepost op: 28 november 2011, 17:42:10 »
Ik heb een AH pizza in de oven zitten. Keuken is te vies om normaal te koken en ik ben heel moe.

Wat eten we vandaag?
« Reactie #1673 Gepost op: 28 november 2011, 17:43:03 »
(gaat moeilijk worden in Dtl)

Niet per se, Tivall Frankfurters doen het ook prima. En die zijn vast ook wel in D verkrijgbaar. Tesco heeft ze zelfs (of in ieder geval had, moet ik tot mijn spijt zeggen, want ze behoorden wel tot mijn  favoriete eetvoer).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Dot

• 2.630
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1674 Gepost op: 28 november 2011, 18:08:31 »
Ik eet een restje van mijn restjespasta van gisteren.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1675 Gepost op: 28 november 2011, 18:11:18 »
Couscous met rode kool met ingemaakte citroen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1676 Gepost op: 28 november 2011, 18:49:13 »
Couscous met rode kool met ingemaakte citroen.

Ha! Hier aardappels, spruiten, mini-vegaworstjes uit de biowinkel, appelmoes, Engels mosterd en Surinaamse piccalilly. Dadelijk nog mango.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1677 Gepost op: 28 november 2011, 19:44:54 »

Niet per se, Tivall Frankfurters doen het ook prima. En die zijn vast ook wel in D verkrijgbaar.
Misschien geen Tivall, maar vegetarische worsten zijn in worstland Duitsland overal te krijgen.

Wanneer is het eigenlijk Sint Pannekoek? Al voor de derde keer in korte tijd had ik trek in een hartige pannekoek als maaltijd. Met rode ui, puntpaprika, tomaat, courgette en een handjevol geraspte kaas.  :vork:

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1678 Gepost op: 28 november 2011, 19:47:44 »

Wanneer is het eigenlijk Sint Pannekoek?

Morgen.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1679 Gepost op: 28 november 2011, 22:08:37 »
Niet per se, Tivall Frankfurters doen het ook prima. En die zijn vast ook wel in D verkrijgbaar.
Misschien geen Tivall, maar vegetarische worsten zijn in worstland Duitsland overal te krijgen.
De rookworst van Tivall rules!

En wat betreft Sint Pannenkoek: je weet dat K., Lytse en jij elkaar met een pannenkoek op je hoofd Vrolijke Sint Pannenkoek moeten wensen? :foto:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.