Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #16200 Gepost op: 06 september 2018, 22:12:42 »
Fusilli bolognese, met een tomatensaus gevuld met sojagehakt, venkel, bleekselderij, bospeen en bosui.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #16201 Gepost op: 06 september 2018, 22:55:00 »
Zelfgemaakte linzensoep
Groenteravioli uit blik... was al heel lang geleden. Toevallig gevonden bij Carrefour. Volgens mij zelfs vegan.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Windigo

• 525
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16202 Gepost op: 07 september 2018, 05:29:55 »
Tonkatsu curry met een vegan schnitzel en pandanrijst.
Nothing tastes like compassion feels

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16203 Gepost op: 07 september 2018, 09:12:39 »
Woensdag vega 'kapsalon', wat in ons geval niet meer is dan gekookte zoete aardappel, sla, tomaat, tempeh en wat knoflooksaus.
Gisteren een nasi met snijbiet, erwten en tempeh.
Vandaag stamppot rauwe andijvie, want die is ineens de moestuinbak uitgegroeid.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16204 Gepost op: 07 september 2018, 19:51:03 »
Zoete-aardappelfriet uit de oven, gemarineerd in olijfolie met knoflook, cayennepeper, paprikapoeder, en polenta, bestrooid met sumak. Sausje van Turkse yoghurt en tahin. Gestoomde broccoli, op smaak gebracht met nootmuskaat en lemon myrtle. Een vegaburger met HP Sauce.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16205 Gepost op: 08 september 2018, 17:31:07 »
Veel weg geweest, druk.
In de NRC van vandaag (8 september 2018) laat Ronald Giphart weten dat hij kookt zoals hij schrijft: volgens plan.
Ik doe geen van beide.
Pasgeleden aten we in veggie restaurant Symbiose in den Haag. Bij een van de gerechten was een gepaneerde, gefrituurde rijstbal, gewoon van verbalde gekookte rijst. mijn vrouw maakte er een variant van: ketanbal met erwtjes. Witte ketan (kleefrijst, er is ook zwarte ketan) koken, mengen met (diepvries)-doperwtjes, balletjes vormen, paneren met ei, paneermeel of panko of beide, frituren. Als ik ze zou maken zo ik sojasaus en bieslook in de gekookte ketan hebben geroerd, denk ik al schrijvend. Planloos, q.e.d.
Vandaag: gort gekookt met een paddenstoelenkruidenmix Van Johnny Boer, een sandwich (in Den haag noemde een restaurant dezestapeling bietenravioli) van biet-burrata-biet met een sausje met aardbei, avocado-bietensalade (de bieten moesten op), gebakken aubergineplakjes met witte miso. Receptloos, gekeken wat er was en wat op moest. Er zit wel een plan achter. Ik denk dat kookplan bij Giphart koken met recept betekent. Nu ik het NRC-artikel nog eens losjes lees: inderdaad. Overigens een leuk artikel.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16206 Gepost op: 08 september 2018, 21:30:13 »
Gisteren gele rijst met vegoballetjes, zak gesneden chinese groenten en een blik tomatenblokjes. Mijn vriend had geen zin om te hakken  ;)

Vandaag weer eens zelf gekookt: rijst met mijn standaard indonesische gerechten: eitjes in tomatensaus, tofu in pindasaus met taugé, iets minder pittige boontjes dan normaal, ook met taugé.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16207 Gepost op: 08 september 2018, 21:41:54 »
Samen met Kristof naar een feestje van een collega geweest dat eigenlijk alleen 's middags zou zijn. Op tafel stokbrood, verschillende kazen, water- en honingmeloen, druiven, kerstomaten, en er kwamen ook regelmatig vegetarische warme snacks voorbij. Toen was het ineens toch al acht uur en werden er pizza's aangerukt.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16208 Gepost op: 09 september 2018, 09:34:30 »
Gister sushi van een tentje in Bunnik. Vandaag familiedag. Gisteren hartige taarten gemaakt. Zo nog pastasalade en wraps.

Offline Windigo

• 525
« Reactie #16209 Gepost op: 09 september 2018, 10:40:15 »
Vanavond pizza met geitenkaas en paprika
Nothing tastes like compassion feels

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16210 Gepost op: 09 september 2018, 20:06:22 »
Bijzonder lekkere tagliatelle in salieboter. Erbij een minstens zo lekkere salade van ijsbergsla, bospeen, venkel, bleekselderij en kidneybonen met sinaasappel-yoghurt-mosterd-stroopdressing.

Offline Gem

• 303
« Reactie #16211 Gepost op: 09 september 2018, 21:29:01 »
Gisteren: spinazie ricottalasagna
En vandaag veggie saté met pindasaus, spitskool uit de stoommand en rijst

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16212 Gepost op: 10 september 2018, 12:02:33 »
Gisteren: verse pasta gevuld met walnoten (weer AH bonus  ;)) met mascarpone, champignons, prei en courgette.

Vandaag: Bieten-aardappelsalade met een hardgekookt eitje, augurkjes, lente-ui en kappertjes.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16213 Gepost op: 10 september 2018, 20:17:34 »
Käsespätzle! Erbij een wokje van spruitjes, venkel, bospeen en kidneybonen, afgeblust met wittewijnazijn, gekruid met verse tijm.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #16214 Gepost op: 10 september 2018, 22:25:16 »
Tussen vergaderingen door, een italiaansig courgettesoepje, met pasta erdoor voor de vulling.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16215 Gepost op: 11 september 2018, 10:02:28 »
Gisteravond te moe om echt te koken, maar wel veel zin in groente, dus een heel simpele bonenschotel met doperwtjes, gebakken ui, paprika en vega spekjes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16216 Gepost op: 11 september 2018, 23:45:48 »
Vanavond al op tijd gegeten, want een proefles balfolkdans (ik wil dat nu eens echt onder de knie krijgen). Champignon-venkel-peterselierisotto.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16217 Gepost op: 12 september 2018, 09:04:25 »
Maandag tomatensoep (gratis van Picnic), Turks brood (over van de familiedag) en wraps met humus en allerlei groenten (ook over van de familiedag).
Gisteren pasta met tomatensaus, paprika en winterpostelein.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16218 Gepost op: 12 september 2018, 10:36:14 »
Mijn vrouw reserveerde een plaats voor ons beiden in ons plaatstelijke twee-Michelinsterrenretsuarant. De chef/eigenaar, ouders uit Suriname, woont schuin tegenover ons en was een schoolgenoot van twee van de dochters. 
Het begint. Je krijgt amuses zoals een ijsje van witte chocola gevuld met chilischuim, een aardbei ingemaakt met honing en Surinaamse limoen, broodjes met cacao en komijn of fenegriek en zout, je weet niet waar de menugangen starten, het is een continuüm, je proeft allerlei smaken, met kerrie en chili en wasabi en lavas en Japanse citroen, umebusi, lavendelolie, witte miso Je hoort namen: pastinaak, brioche gevuld met spitskoolrendang, bloemkoolpreparatie met gedroogde bloemkool en gefermenteerde koolrabi…
We krijgen onder meer een kom afgedekt met een krokante cirkelwafel waarop blaadjes van exotische planten, toefjes schuim en eronder een wonton gevuld met judasoor in een sausje met wat groentensnijdsels. Snel zegt men iets erover…gestold in de boter van topinamboer of gewekt met een braderij uit notenolie, gemacereerd in een fotogenerator, gesneden op een mandoline… Het is dollen met taal en goochelen met ingrediënten, de fantasie in de vrije loop, de sterren in het verschiet. Lekker, interessant, gezellig, mooi
Duidelijk is dat wij zo niet kunnen koken. Ook duidelijk is dat hier eten niet gewoon warm eten is (geen gerecht was echt warm). Het zijn meer allemaal hapjes, tapas in het Spaans, amusante hapjes die de smaak prikkelen en verwonderen.
Stel je schrijft een boek zoals men hier kookt. Je komt dan wellicht uit op William S. Burroughs’ Naked Lunch:
Naked Lunch is essential reading for anyone who maintains any illusions about anything; to quote its author: Rub out the word. The title means exactly what the words say: Naked Lunch--a frozen moment when everyone sees what is on the end of the fork.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16219 Gepost op: 12 september 2018, 10:40:42 »
Hoe simpel is dan ons eigen eten dat we vandaag onze gasten voorschotelen. Die kleefrijst-doperwtenballen maakten we al eerder, nu kunnen we het beter. En overigens, soortgelijks maken we wel meer (dat kunne de Vegatopisten naslaan). Het is net als met Ansichtkaarten: koop allemaal dezelfde, de geadresseerde weet toch niet wat de ander krijgt.
•   Bietentempura
•   Koude soep van paprika, wortel, courgette, ui, gember, kokosmelk, citroengras
•   Selderiesandwich gevuld met appel-witlofsalade, pecannoot en mayonaise
•   Gado gado met gefrituurde kleefrijst-doperwtballetjes
•   Vijg-dadel-appelcompote en stukjes cactusvijg met een beetje honing-umebusimengsel
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 12:26:06 door niewied »