Foul medam of madam (men schrijft maar wat, dat is geen vaste transcriptie). In Egyptische steden op elke straathoek zo een man met een kanonvormige oven en dan schept ie voor een paar cente een bakje foul voor je. Vraag Tertia recepten.
Ik had al geprobeerd om iets over Maastricht te zeggen maar de site van vegatopia was corrupt. Nou ja, ging op tilt.
Vandaag in Maastricht lunch in restaurant R"o"zemarijn (weet niet waarom ze die ''o" hebben) in de Havenstraat 19. Geen enkel veggie menu op de kaart, maar geen probleem om iets interessants te serveren. Vooraf een tri-amuse: klein kopje bospaddestoelroomsoep, lepeltje quinoia met kruiden (in Lat. Amerika ligt de klemtoon op qui, wellicht in Spanje ook) en bieten-vanilleschuim in een klein glaasje. Zeer perfect.
Daarna een ondergrond van zeer prima couscous met vleugje kerry (ik heb eigenlijk nog nergens zo goede couscous gegeten) waarop verschillende soorten tempura, een ubi-chipje, julienne gesneden groenten, wat garneerspetters, vervolgens een groot bord met allerlei goentehapjes waaronder broccoli, zuurkool, auberginekaviaar (rare naam). Zeer smakelijke broodjes, goede olijfolie. Toen nog koffie met drie soorten mooiïgheden in drie glaasjes: crème brulée, bevroren roomkoffie, en een yoghurtiets. Zeer goede open wijnen en Brands-up van het vat. Prijs: hoog , maar de moeite waard.
Een ding op het groentebord was vissig maar ik ben er niet achter gekomen wat.