Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Sam

• 7.191
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12840 Gepost op: 02 november 2016, 12:08:32 »
Omdat het in een fabriek gemaakt wordt waar ook kroepoek verwerkt wordt moeten ze dit er op zetten. Zo staat er op bijna alle chocola (zoals Mars) dat er sporen van noten in kunnen zitten, omdat de meeste bedrijven ook chocola met noten maken. Het is meer een indekken tegen schadeclaims dan dat die ingredienten daadwerkelijk gebruikt worden.
Het ging me om de tegenstrijdigheid. Veggie op voorkant, misschien ook niet op achterkant. Dat ze die achterkantinformatie moeten geven, is me bekend. Go-tan bedankte me voor de opmerking, ze gaan hun verpakking aanpassen.
Goed zeg!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #12841 Gepost op: 02 november 2016, 12:12:59 »
Een zoete tomatensoep op basis van verse tomaten en worteltjes, met parprikapoeder een een heel kleine hint van gerookte paprika. Ik vind suiker in tomatensoep of saus niet lekker (om maar te zwijgen van een schep appelmoes erin...) maar het zoete van worteltjes vind ik een heel lekker accent geven. Erbij een knoflookbaguette met zelfgemaakte knoflookboter.

Offline Gem

• 303
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #12842 Gepost op: 02 november 2016, 22:05:20 »
Gisteren een pizza met gegrilde groenten en vandaag pannenkoeken uit de magnetron met zoet beleg...Gasfornuis nog niet aangelegd... :-\

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #12843 Gepost op: 02 november 2016, 22:27:37 »
De laatste twee keer dat mijn Bengaalse masterstudent een afspraak had, liepen eerdere besprekingen uit en at ik mijn zeer bescheiden lunch (de eerste keer wat soep, de tweede keer staafjes koolrabi en wortel met hummus) terwijl ik feedback gaf (omdat ik meteen daarop ook alweer een afspraak had). Hij vond blijkbaar dat ik niet genoeg eet (hij moest 'ns weten) en kondigde gisteren aan een lunch mee te nemen. Een lekkere curry (hij kan goed koken en kruiden!) met erbij samosa's. Veel te veel, en hij wilde de resten niet mee terug nemen - dus die heb ik maar onder mijn collega's verdeeld (die het dankbaar aannamen). Komende keer moet ik me dus revancheren!

Vanavond een kleine portie Käsespätzle en een smakelijke salade van ijsbergsla, koolrabi, paprika, kidneybonen en peterselie.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #12844 Gepost op: 03 november 2016, 10:07:52 »
Een zoete tomatensoep op basis van verse tomaten en worteltjes, met parprikapoeder een een heel kleine hint van gerookte paprika. Ik vind suiker in tomatensoep of saus niet lekker (om maar te zwijgen van een schep appelmoes erin...) maar het zoete van worteltjes vind ik een heel lekker accent geven. Erbij een knoflookbaguette met zelfgemaakte knoflookboter.

Goeie tip! Ik hou er inderdaad ook niet van.
Ontvel en onpit je de tomaten voordat je er soep van maakt?

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #12845 Gepost op: 03 november 2016, 10:10:26 »
Gisteren geroerbakte cavolo nero met paprika, ui en knoflook en quinoa. Erbij een (nieuw!) biologische pompoenburger van AH.

Vanavond een broodje MC2burger met een restant pastinaaksoep uit de vriezer.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #12846 Gepost op: 03 november 2016, 10:15:13 »
Gisteren Italiaanse burgers van Delhaize (steeds groter wordende keuze daar!) met als ingrediënten veganistische kaas en kerstomaat. Daarbij gekookte aardappelen en een mediterraan stoofpotje van courgette, paprika's, ui, knoflook en tomaat. Gekruid met de tijm en rozemarijn die ik van een vorig gerecht nog over had - leuk om gerechten te verzinnen bij kruiden die je in huis hebt.
Vanavond denk ik aan een luie en lekkere snackdag (ja, dag te vroeg) met american potatoes of pommes rissolées uit de oven, tomaat, sla en misschien een burger de luxe (ook van Delhaize). Als saus heb ik béarnaise meegebracht, die één van mijn zeer lekkere en calorierijke eetzonden is.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2016, 10:34:23 door karl »

Offline Windigo

• 525
« Reactie #12847 Gepost op: 03 november 2016, 13:03:35 »
Voor lunch al een lekker kopje pompoen paprikasoep en een kaascroissant gehad :)

Vanavond simpel, broccoli, rosti en een javaanse schijf.
Nothing tastes like compassion feels

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #12848 Gepost op: 03 november 2016, 13:07:12 »
Gisteren Italiaanse burgers van Delhaize (steeds groter wordende keuze daar!) met als ingrediënten veganistische kaas en kerstomaat. Daarbij gekookte aardappelen en een mediterraan stoofpotje van courgette, paprika's, ui, knoflook en tomaat. Gekruid met de tijm en rozemarijn die ik van een vorig gerecht nog over had - leuk om gerechten te verzinnen bij kruiden die je in huis hebt.
Vanavond denk ik aan een luie en lekkere snackdag (ja, dag te vroeg) met american potatoes of pommes rissolées uit de oven, tomaat, sla en misschien een burger de luxe (ook van Delhaize). Als saus heb ik béarnaise meegebracht, die één van mijn zeer lekkere en calorierijke eetzonden is.

Dit klinkt helemaal niet zo heel ongezond hoor, aardappelen uit de oven, salade en een burger. Die saus misschien maar ach.

Mijn Belgische favoriete saus blijft andalouse. Doet me denken aan Rock Werchter, lekker een frietje andalouse op de wei!

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #12849 Gepost op: 03 november 2016, 15:10:39 »
Gisteren: bloemkool-pastinaaksoep, geroosterd olijvenbrood, quiche kaas-spinazie (AH), gebakken spruiten en zeekraal, salade van bladsla/walnoot/peer/appel/olijfolie, gebakken overlangse auberginehelften met knoflookmayonaise, appelflap.
Vandaag: gort goreng, gebakken prei, gebakken tofu met misosaus en welicht meer.

Dag mevrouw Sam, ja fraai dat die Go-Tan reageerde.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #12850 Gepost op: 03 november 2016, 22:58:01 »
Dunne pannenkoekjes van kikkererwten- en roggemeel en bloem. Op tafel peterselie-knoflookkwark en gesneden radijs, koolrabi, rode paprika, komkommer, wortel, sjalot, pepertjes en ijsbergsla, om de pannenkoekjes ter plekke mee te vullen, op te rollen en te eten. Errug lekker!

Offline Windigo

• 525
« Reactie #12851 Gepost op: 04 november 2016, 10:08:17 »
Gebakken halloumi, uienjus, aardappelpuree, worteltjes en bietjes uit het zuur :)

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #12852 Gepost op: 04 november 2016, 12:03:15 »
Helaas hebben mijn darmen weer ruzie met me, dus vanavond weer rijst met soepgroenten en iets tofu-igs. Ik heb wel nu ontzettend behoefte aan calorieën en groenten, maar alles waar een beetje vezels of vet in zit valt verkeerd. Een hardgekookt eitje gaat redelijk, dus daar eet ik er zo dan nog maar eentje van. En wat platgekookte wortels ofzo.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #12853 Gepost op: 04 november 2016, 22:08:52 »
Salade van witlof, bruine bonen, tomaat. Daarbij pompoenstamppot en een paar dolma's.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Windigo

• 525
« Reactie #12854 Gepost op: 05 november 2016, 05:41:01 »
Vandaag lunchen bij mijn moeder met rode uientaart met feta en een salade. Zin in :)

Vanavond hou ik het dus simpel met een stokbroodje en soep.

En Grunschnabel speculaas ijs :)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #12855 Gepost op: 05 november 2016, 08:50:30 »
Bestaat er grunschnabel speculaas ijs?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #12856 Gepost op: 05 november 2016, 14:48:33 »
Zo niet dan ware het te fabriceren.

Vanavond artisjok met knoflookartisjoksaus (olijfolie, bieslook, witte wijn, peper, zout, knoflookmayonaise, zoiets), gebakken aardappelen, tofu-gortsoep met ui en paprika, en verder nog eens kijken, wellicht groensnavelijs met whisky of whiskey als die niet op is.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #12857 Gepost op: 05 november 2016, 20:56:39 »

Goeie tip! Ik hou er inderdaad ook niet van.
Ontvel en onpit je de tomaten voordat je er soep van maakt?
Wel ontvellen, niet ontpitten. Soms sla ik het ontvellen over, maar als de tomaten wat ouder zijn worden de velletjes wel stugger, en dan krijgt de staafmixer ze niet helemaal fijn. Pitjes vind ik geen probleem.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #12858 Gepost op: 05 november 2016, 21:20:58 »
Wel ontvellen, niet ontpitten. Soms sla ik het ontvellen over, maar als de tomaten wat ouder zijn worden de velletjes wel stugger, en dan krijgt de staafmixer ze niet helemaal fijn. Pitjes vind ik geen probleem.
Ik ontvel tomaten ook als ik ze voor saus of soep gebruik, omdat met name Kristof die velletjes niet fijn vindt. Ontpitten vind ik altijd een beetje zonde, al geeft het natuurlijk wel het mooiste resultaat.

Vandaag pizza met een deeg waarin naast bloem ook een beetje griesmeel en roggemeel in zat (knapperig en broodachtig tegelijk), zelfgemaakte tomatensaus (met ontvelde tomaten) en mozzarella. Ik had verder als beleg: sjalotjes, champignons en aubergine (besprenkeld met olijfolie en boven op de kaas gelegd. Kristof had uiteraard weer zijn pizza met paprika en ananas.

Offline Windigo

• 525
« Reactie #12859 Gepost op: 06 november 2016, 07:27:05 »

Ja , er bestaat Grunschnabel speculaas ijs sinds twee weken. Het heet ''specu special spice''. Ik vind het erg lekker!
« Laatst bewerkt op: 06 november 2016, 08:50:38 door Windigo »