Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1260 Gepost op: 18 oktober 2011, 21:31:25 »
Tsja, dat zal zijn moeder gedaan hebben, ik was er niet bij betrokken.
Gek eigenlijk, want ik zie zijn moeder ook niet voor dat soort acties aan...
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1261 Gepost op: 19 oktober 2011, 08:38:35 »
Voordat het uit de hand loopt met de ellende van mannen en schoonfamilie:

Ik eet vanavond waarschijnlijk tussen de bedrijven door een supermarktpizzaatje. Met wat rucola uit het groentepakketje dat ik had.

Wat betreft de RR-saus, vroeger had je nog wel van die magnetronkookboeken waarin dan uitgelegd werd hoe je in de magnetron kon koken. Dit plus dat, zoveel seconden op zoveel Watt, even laten staan of roeren of wat dan ook, en dan de volgende stap. Mogelijk is er ook zo'n recept voor een betere bechamelsaus dan alles bij elkaar flikkeren en even piepen, want in die procedure wordt niks natuurlijk warmer dan 100 graden, terwijl als je bloem door gesmolten boter roert de bloem toch even wel heter wordt verwarmd, voordat de melk er bij gaat. Heer Niewied zou kunnen zeggen: denatureren is denatureren, maar misschien vindt er bij hogere temperaturen toch nog net iets anders plaats met de zetmelen in de bloem.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Jippia

Wat eten we vandaag?
« Reactie #1262 Gepost op: 19 oktober 2011, 11:29:36 »
Gekookte aardappelen, gekookte witte kool, gebakken tofu voor mij en vegetarische schnitzel voor mijn man.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1263 Gepost op: 19 oktober 2011, 11:43:09 »
Ik eet vanavond waarschijnlijk tussen de bedrijven door een supermarktpizzaatje. Met wat rucola uit het groentepakketje dat ik had.
De bedrijven verliepen (veel!) vlotter dan verwacht (aan sommige dingen moet je je gewoon overleveren), dus het wordt venkel-bietrisotto met een beetje harde geitenkaas, en dan morgen tussen de bedrijven door (of beter gezegd er na) de pizza (uit de supermarkt dus)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Uniflame

• 180
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1264 Gepost op: 19 oktober 2011, 15:00:38 »
Vandaag Gado Gado. Met broccoli, sperzieboontjes, eitjes onder andere. En nog wat groenten. (even kijken wat ik nog in de koelkast heb.)

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1265 Gepost op: 19 oktober 2011, 16:46:00 »
@ heer Christiaan
Ja, met boter heter, eens, maar ja, ik gebruik nooit boter en doe na bereiding eventueel nog olijfolie in de R-kwadraatsaus.
De enkele keer dat ik boter heb (eens in het jaar wellicht), tja dan gebruik ik ook een pannetje.
Maar ik ga toch eens boter met meel roeren in de magnetron op 1000W en telkens heel even en dan roeren met een garde en dan warme melk erbij en dan weer etc.

En wat we vandaag eten? Nog geen idee. Ik wil wel weer eens rijst eten en lumpia, spitskool.
De gebakken lof en boekweit-maïs polenta van gister was prima. Had er ook een uiensausje bij gemaakt. Die tip van de boekweitgrutten van heer Christiaan: geweldig! Zo maakt men werkelijk een zeer smakelijke boekweit-maïspolenta. Verwrijf er ook wat kaas in. En olijfolie.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1266 Gepost op: 19 oktober 2011, 17:07:16 »
Groentetaart. Vanwege het weer heb ik geen zin om nog naar buiten te gaan, dus diepvriesgroente, bladerdeeg, eieren en geitenkaas. Kom ik een heel end mee.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1267 Gepost op: 19 oktober 2011, 17:28:56 »
Bloemkool, aardappel, veggie worst, jus, appelmoes.
,,,,فلافل

Offline Dot

• 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1268 Gepost op: 19 oktober 2011, 18:27:36 »
Restje van de lasagna van gisteren en een sinaasappel toe.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1269 Gepost op: 19 oktober 2011, 18:57:41 »
Ik wilde pasta met gorgonzolasaus eten, en ik weet ook zeker dat ik slagroom in mijn winkelmandje heb gestopt. Waar die slagroom nu echter is...
(Dit in tegenstelling tot de gorgonzola trouwens, ik had zaterdag een klein stukje gekocht en gisteren zat er gorgonzola op één van de pizza's, dus ik had er nog maar wat bijgekocht. Vind ik in de koelkast net nog een aangebroken pakje, blijkbaar had L gisteren vermoed dat ik al plannen had met de eerder gekochte kaas.)

Het is dus een wat rare gorgonzolacarbonaraconcoctie geworden.
Pompoen en courgette uit de oven erbij.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1270 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:08:27 »
Basmati, quorn saté en een roerbak van rode + gele paprika, ui, champignon, tomaat, prei, diepvries erwtjes en spitskool, beetje sambal en knoflook.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1271 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:32:34 »
Een multi-culti-hutspotje van aardappelpuree (met yoghurt), gebraden ui, wortel en venkel, gekruid met komijn-, karwij- en korianderzaad.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1272 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:36:17 »
Restje van gisteren, morgen witlof.

Basmati, quorn saté en een roerbak van rode + gele paprika, ui, champignon, tomaat, prei, diepvries erwtjes en spitskool, beetje sambal en knoflook.

Mocht je zoiets nog eens eten, kan je dat ook in een makkelijk en kruidig tomatensausje doen. Basmati apart serveren en de quorn (ik eet de naturel stukjes, nooit die in satésaus) op het laatst meewarmen nadat je die eerst los hebt gebakken.
Sjalot snipperen en aanfruiten in koekenpan met laagje olijfolie om te bakken. Teen knoflook uit knijper (of met koksmes heel klein gesnipperd) erbij, ook beetje aanfruiten. Dan schepje (dessertlepel) goedkope sambal oelek (bv Improba) erbij en naar wens zo'n klein gedroogd pepertje gestampt in de vijzel. Dan groente in kleine stukjes; bv dunne schijfjes champignons en halve rode en halve gele paprika, eventueel ook handje halve sperziebonen uit de vriezer erbij. Allemaal lekker aanbakken.
Dan blikje tomatenpuree van de Aldi erbij en 1 blikje water. Klein snufje suiker (halve theelepel ofzo, hoeft echt niet meer), snufje zout en peper en handje gehakte peterselie erbij. Doorroeren en even laten pruttelen. Als je geen sperziebonen had, kan je er nu eventueel een handje bevroren doperwten bij gooien. De laatste minuut kan je er ook, als je het in huis hebt, een in schuine ringetjes gesneden lente-ui doordoen. Op het laatst dus de gebakken quornstukjes bijwarmen.

Je kan het sausje van tomatenpuree ook een meer 'Aziatisch' tintje geven. Gebruik dan groente die ze meer in oosterse keuken gebruiken (verse shiitakes bv ipv champs, paksoi, wortel). Voeg wat meer suiker toe en bij de knoflook ook een beetje geraspte gemberwortel (of een beetje gembersiroop bij je blikje tomatenpuree). Ipv peterselie zou je koriander kunnen gebruiken, als je dat lust en niet naar Dreft vindt smaken.
Voor een meer mediterrane sfeer kan je ook weer andere groente gebruiken, bv eekhoorntjesbrood, olijven in ringetjes, etc. Bij je kruiden dan beetje oregano en op het laatst wat verse basilicum ipv lente-ui.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1273 Gepost op: 19 oktober 2011, 20:48:17 »
Wat jij beschrijft, klinkt heel erg als jouw quorn tonight van de voorpagina. Die vind ik ook altijd erg lekker :kwijl:
De quorn saté was op verzoek van G. Die vindt dat erg lekker en ik vind het niet vies  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1274 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:05:30 »
In de quorntonight zit ook nog een blik gepureerde tomatenblokjes en bekertje crème fraiche of slagroom, dit is dus minder sauzerig (en echt maar voor 2 porties bijgerecht, terwijl de quorntonight toch wel een eenspansgerecht voor bijna 4 is). Maar er zit wel in beide gerechten een blikje tomatenpuree van de Aldi. Paprika's zijn altijd wel te krijgen en meestal niet zo duur, als je ze bij de groenteturk haalt. En lekker.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1275 Gepost op: 20 oktober 2011, 09:48:36 »
Gisteren na het sporten gegeten met 2 vriendinnen. We maakten een risotto met allerlei groene groenten. Met een beetje kaas. Lekker.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1276 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:29:50 »
Sinds ik laatst pizzabroodjes heb gegeten, heb ik daar nog steeds de hele tijd zin in. Maar het is best veel werk en zoveel groente eet je er ook weer niet op. Misschien kan ik wel pizzabroodjes bakken voor tussendoor en morgen als ontbijt en lunch. Dan eet ik bij het avondeten wel meer groen.
Vanavond dan toch maar de witlof die nog in de koelkast ligt. Ik maak er sla van, met een appeltje kleingesneden, dressing op basis van yoghurt, wat kruiden erdoor. Erbij denk ik het laatste restje frieten uit de vriezer en een vegaburger of spiegelei.

Komend weekend eens dingen bakken die nog best geheim zijn  :roodmannetje:

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1277 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:44:06 »
Bonenestafette, wie heeft de stok, huh?
Hier: witte bonen in tomatensaus, tahutani2omelet (tani2=boeren). Rösti, witlofsalade en beslist nog iets, straks eens kijken.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1278 Gepost op: 20 oktober 2011, 16:57:11 »
Bonenestafette, wie heeft de stok, huh?

Talkin food heeft em.

Citaat
(tani2=boeren)

Ik dacht dat Tani valei was?
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1279 Gepost op: 20 oktober 2011, 18:18:31 »

Komend weekend eens dingen bakken die nog best geheim zijn  :roodmannetje:

Ik had vanmiddag Calimero op bezoek en schotelde haar ook iets geheims voor!
Sluiertipje: een 100% plantaardig, zoet taartje, zonder sojaroom!