Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 32 gasten bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12300 Gepost op: 30 juni 2016, 08:25:03 »
Enfin, morgen weer uit eten met hetzelfde vriendinnengroepje, dus morgen geitenkaassalade  ;D.

Vanavond...euh... snert? Boerenkool?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12301 Gepost op: 30 juni 2016, 10:08:06 »
In ieder geval kun je anno 2016 ook in Spanje prima vegetarisch eten, zelfs als je niet mag uitkiezen waar je eet.
Het valt me altijd op dat je als vegetarier ook niks 'te zeiken mag hebben' als je iets niet lekker zou vinden. Het is vegetarisch dus je bent er maar tevreden mee.
Nu vind ik gelukkig alles lekker, maar we gaan regelmatig met vriendinnengroepje uit eten en er zit 1 vriendin bij die echt niks lust. Dus ik zeg dan braaf altijd: maakt mij niet uit waar we eten! En dan heb ik maar weer een salade met geitenkaas en honing ( :nosmile:) Terwijl zij loopt te miemelen over stukjes, of nootjes of dingetjes door haar eten terwijl ze keuze heeft uit wel 10 gerechten en ik uit eentje of twee (de geitenkaassalade of risotto  :-X).
Tijdens de lunch moest iedereen eten 'wat de restaurantpot schaft', dus we zaten allemaal in hetzelfde bootje. Die pasta die ik kreeg was waarschijnlijk wel een beetje het resultaat van een kok die peentjes heeft gezweet 'ik kan helemaal niet vegetarisch koken'  ;), maar ook over de paella was men niet overdreven enthousiast. 's Avonds waren de vegetarische opties op de menukaart inderdaad op één hand te tellen (ik had niet eens alle vijf vingers nodig). Maar het wordt steeds beter, heb ik het gevoel, en ik heb al jaren geen ongespecificeerde 'vegetarische fantasie van de kok' meer gehad.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12302 Gepost op: 30 juni 2016, 10:15:55 »
Verder heeft mijn vriend de eerste augurk geoogst en heel mooi op de foto gezet. Toen ik hem belde om te vragen wat hij daarmee wilde doen, kaatste hij de bal weer naar mij. Ik heb gezegd er niet maar 1 te willen inmaken, dus hopelijk hebben we er wat meer als we terugkomen van vakantie.

Je kunt hem gewoon eten als een soort komkommer. Ze zijn wel een beetje stekelig maar ik borstelde dat er eventjes af met een schuursponsje.

Dat mag mijn vriend doen, want ik vind er niet zoveel aan.

Ik vind inmaken erg leuk, dus kijk wel uit naar een potje inmaken.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12303 Gepost op: 30 juni 2016, 16:24:53 »
Katzede, ik had er nog nooit van gehoord, maar het is een in stukjes gesneden pannenkoek die men rond Baden Baden eet met asperges en sauce hollandaise.
In Weil am Rhein stond dit gerecht op het menu. Tja. weer een nieuw woord geleerd
Heet het echt Katzede? Ik heb er nog nooit van gehoord, en Google blijkbaar ook niet.

Eelco ziehier op Google gevonden maar je moet niet op katzede zoeken maar op Spargel en katzede, meen ik. Ik ben nog op vakantie en haal het onderstaande uit mijn dagboek waarin ik direct noteerde wat ik op Google vond
.Ik had gehoopt dat jij me zou kunnen vertellen waar dit woord Katzede vandaan komt.

Badischer Spargel mit Kratzede und Sauce HollandaiseZubereitung
Für die Kratzede:
Eier trennen. Eigelb und je 1 Prise Zucker und Salz verquirlen. Abwechselnd Mehl, Milch und Mineralwasser unterrühren. Teig etwa 10 Minuten quellen lassen.
Inzwischen das Eiweiß und 1 Prise Salz steif schlagen und unter den Kratzede-Teig heben. Etwas Öl in einer beschichteten Pfanne erhitzen und so viel Teig hineingeben, dass der Boden der Pfanne etwa 1 cm hoch bedeckt ist. Den Kratzede-Pfannkuchen von beiden Seiten goldbraun backen und in grobe Stücke zerreißen. Restlichen Teig portionsweise wie beschrieben backen. Die fertigen Kratzede warm stellen.

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2016, 16:29:42 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12304 Gepost op: 30 juni 2016, 16:33:42 »

Ah, Kratzede levert heel wat meer googleresultaat op!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12305 Gepost op: 30 juni 2016, 17:10:19 »
Katzede, ik had er nog nooit van gehoord, maar het is een in stukjes gesneden pannenkoek die men rond Baden Baden eet met asperges en sauce hollandaise.
In Weil am Rhein stond dit gerecht op het menu. Tja. weer een nieuw woord geleerd
Heet het echt Katzede? Ik heb er nog nooit van gehoord, en Google blijkbaar ook niet.
Eelco ziehier op Google gevonden maar je moet niet op katzede zoeken maar op Spargel en katzede, meen ik. Ik ben nog op vakantie en haal het onderstaande uit mijn dagboek waarin ik direct noteerde wat ik op Google vond
.Ik had gehoopt dat jij me zou kunnen vertellen waar dit woord Kratzede vandaan komt.
Ah, Krratzede. Ja, dat ken ik ook niet!

Maar gelukkig is Google nu wel behulpzaam:
Citaat
Kratzede sind eine Mehlspeise, ähnlich wie Kaiserschmarrn, nur nicht süss und einfach perfekt zu Spargel. Aussprechen tut man es mit Betonung auf dem a, es sind also keine „Kratzeeeeten“ oder sowas. Es kommt schlicht von „in der Pfanne kratzen“ – und so wird’s auch ausgesprochen.
Grof gesneden pannenkoeken, vergelijkbaar met Kaiserschmarren dus, maar dan niet zoet en traditioneel met asperges en bechamelsaus geserveerd. En de naam komt dus van 'kratzen', schrapen (in de pan).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12306 Gepost op: 01 juli 2016, 00:55:09 »
Wie heeft bedacht dat het Mediterrane dieet gezond is, heeft waarschijnlijk niet naar Spanje gekeken. Lunch: voorgerecht een stapel gebakken aardappelen met van die geinige kleine paprikapepertjes en twee gebakken eieren (de niet-vegetariërs hadden één ei en een lading sp3k). Als hoofdgerecht hadden de niet-vegetariërs patat met vl33s en een milligram excuusgroente (ze waren jaloers op mij, omdat ik een bord gegrilde groente kreeg, onder andere groene asperge en coeur de boeuf). Toetje heb ik overgeslagen, de rest had ijs (en één collega yoghurt, wat een plastic bakje Danone geserveerd op een chique bord met servet bleek te zijn  ;D ).

Op weg naar het avondeten een dikkebuikenparade op de boulevard en heel erg druk bij McDonalds en Burger King. Toch maar gekozen voor een pizza (een kleine en heel erg lekkere, met versgemaakte pesto, aubergine en noten) en vervolgens in een burger-cocktailbar half naar het voetbal en half naar een Spaanse familie gekeken, die in zeer korte tijd een indrukwekkende hoeveelheid fris, burgers en patat naar binnen wist te werken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12307 Gepost op: 01 juli 2016, 13:09:39 »
Vandaag vlieg ik via Amsterdam terug naar huis. Voor onderweg heb ik honingmeloen, lekkere tomaten en een appel gekocht. En ja, dat is dan lunch en avondeten.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12308 Gepost op: 01 juli 2016, 13:36:28 »
Mag je zo'n vitaminenbom wel meenemen in een vliegtuig?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12309 Gepost op: 01 juli 2016, 18:13:34 »
Ovenratatouille met bulgur en gebakken geitenkaas.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12310 Gepost op: 01 juli 2016, 19:25:39 »
Mijn vriend maakte gisteren 'Toscaanse' pastasalade. Was prima. Vandaag daar het restje van.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12311 Gepost op: 02 juli 2016, 01:23:18 »
Mag je zo'n vitaminenbom wel meenemen in een vliegtuig?
Nou, ik werd er toevallig wel uitgepikt bij de security check - wat me normaal gesproken nooit gebeurt. Gek genoeg gingen ze niet met een scanner over mijn lijf, maar lieten een of ander sensortje aan mijn navel en in mijn rugtas snuffelen. Ik vermoed een controle op drugs (Alicante-Amsterdam), maar heb verder niet nagevraagd.

Echt heel handig voer voor onderweg waren de meloen en de tomaten niet ::). Thuis nog een handjevol pinda's. Morgen word ik vast wakker met een lege maag en een gezonde trek.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12312 Gepost op: 02 juli 2016, 19:53:40 »
SuperSUPERlekkere risotto met citroen, venkel en bleekselderij, met een goede scheut witte wijn en pijnboompitjes. Hmmmmmm

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12313 Gepost op: 02 juli 2016, 19:58:59 »
Een pad thai uit de losse pols, met glasnoedels, ei, restjes groente (bospeen, courgette, rode paprika, aubergine) en een sausje op basis van lichte sojasaus en tamarinde.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12314 Gepost op: 03 juli 2016, 20:16:07 »
Eergister Surinaamse bami met prei en radijsblad o.a., goegrie (gebakken kikkererwten), wat aardappel uit oven in een of ander chili-knoflooksausje met erbij komkommer.
Gister geen fut, dus iemand fietste naar een snackbar voor frietjes en een sajoerakroket. Toe aardbeien en rode besjes.
Vandaag kliekje bami met extra peper en restje goegrie. Erbij een gebakken ei.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12315 Gepost op: 03 juli 2016, 20:33:53 »
Gister ovenschotel van gele courgette met verse basilicum, tomatensaus, panko, parmezaanse kaas en (Turkse) room. Bulgur en groene salade erbij. 's Avonds nog een lading snackkomkommertjes, kerstomaatjes en een dadel bij de buren.
Vandaag rösti met mosterd, bloemkool, snijbonen, Mc2burger, appelmoes en toe meloen.
,,,,فلافل

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12316 Gepost op: 03 juli 2016, 22:28:10 »
Mag je zo'n vitaminenbom wel meenemen in een vliegtuig?

ik heb altijd eigenlijk altijd eten waaronder fruit mee in het vliegtuig. Je mag geen vers voedsel (lees fruit/ (ander waar weet ik niet) mee in de check in luggage als je bijvoorbeeld naar de VS vliegt. Ik heb verder nooit problemen gehad wanneer je het voor onderweg mee neemt, binnen Europa of naar Azie.
Za Zemiata!

Aiko

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12317 Gepost op: 03 juli 2016, 22:40:22 »
Mag je zo'n vitaminenbom wel meenemen in een vliegtuig?

ik heb altijd eigenlijk altijd eten waaronder fruit mee in het vliegtuig. Je mag geen vers voedsel (lees fruit/ (ander waar weet ik niet) mee in de check in luggage als je bijvoorbeeld naar de VS vliegt.

Ik maakte eigenlijk een behoorlijke leuke bomgrap.
Maar er niet eens bij stilgestaan of je wel of niet zelf wat mag meenemen. Je mocht toch iets van 250 milliliter aan vloeistoffen meenemen? Geldt hetzelfde volume niet voor vast voedsel, of minder vloeibaar voedsel zoals meloenen?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12318 Gepost op: 03 juli 2016, 23:12:05 »
Champignonrisotto en een ratatouille van aubergine, courgette, tomaat en ui.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12319 Gepost op: 04 juli 2016, 08:18:51 »
Tempeh met javaanse kruiden (er is een nieuwe worp bij AH op afdeling Aziatisch, allemaal lekkere dingen!) en erbij een idiote hoeveelheid groente om te roerbakken (snijbonen, paprika, kastanjechampignons, courgette, lenteui).