Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1040 Gepost op: 03 oktober 2011, 13:14:46 »
Linzensoep. Gisteren voor twee dagen gemaakt. Lekker.

Offline Uniflame

• 180
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1041 Gepost op: 03 oktober 2011, 17:17:37 »
Gepofte aardappel met witte bonen in tomatensaus als vulling en een vega worstje. Niet heel boeiend, maar ik had vandaag niet veel energie om te koken. Gelukkig heb je behalve een lange oventijd, hier nauwelijks omkijken na.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1042 Gepost op: 03 oktober 2011, 17:41:49 »
Enerverende dag, wil nog hardlopen en moet op tijd naar bed. Ik denk dat ik maar een bakje rode saus uit de vriezer ontdooi en wat spaghetti kook. Stoofpeertjes en appeltaart toe?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1043 Gepost op: 03 oktober 2011, 20:49:26 »
wil nog hardlopen

zelfs jij!

Hier sperziebonen, bruine rijst, erg lekkere kerriesaus en tofufilet. En hete sambal.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1044 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:15:28 »
erg lekkere kerriesaus

Hoe maak jij kerriesaus? Blonde roux met kerriepoeder erdoor, of anders?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1045 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:24:41 »
erg lekkere kerriesaus

Hoe maak jij kerriesaus? Blonde roux met kerriepoeder erdoor, of anders?

Roux van bloem, olie, Hindoestaanse kerrie, lauwe melk en water erbij, zoete en zoute ketjap erbij, beetje suiker, beetje sambal.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1046 Gepost op: 03 oktober 2011, 22:23:06 »
Klinkt goed, Selly. Wat is er anders aan Hindoestaanse kerrie?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Dot

• 2.630
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1047 Gepost op: 03 oktober 2011, 23:41:54 »
Ik at bij paps en mams: pannenkoekjes gevuld met een champignon-roomprutje. Erbij sla met peer en honing mosterddressing.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1048 Gepost op: 04 oktober 2011, 01:05:18 »
Is zo'n kerriesaus op basis van roux niet gewoon heel Europees? Of is dat mengelmoesje van bereidingsmethoden nu juist een kenmerk van de Hindoestaanse keuken? Voor zover ik weet wordt een Indiase kerrie/curry op basis van yoghurt of kokosmelk (en dat vooral in de Zuid-Indiase contreien) gemaakt.

Wij hadden nogal wat (verse) pastaslierten over van gisteren, die ondertussen nogal aan elkaar kleefden. Weggooien is zonde, dus ik heb de massa wat verdeeld, zodat ze als bodem voor een soort pastaschotel konden dienen. Erover fijngesneden groente (courgette, wortel, venkel) in een geconcentreerde tomatensaus met karwijzaad, bedekt met een laagje Emmentaler. Half uurtje in de oven. Zeer goed te eten.

Verder had ik nog een massa voor pompoen-aardappel-gnocchi gemaakt (gebaseerd op een recept van chefkoch.de), die in de koelkast (in een afgesloten box) alweer wat kleveriger werd. Meel toegevoegd, opnieuw gekneed, balletjes gevormd (en gevloekt omdat de massa maar niet mee wilde werken) en de gnocchi (nou ja, vormloze hoopjes deeg) gekookt tot ze boven kwamen drijven. Een balletje geproefd - goedgekeurd. Prima om te bakken in olijfolie met salie (al uitgeprobeerd), maar al met al - na de derde poging - niet de moeite waard om uit te werken tot een recept.

En Christiaan is niet de enige die vandaag een rondje heeft gerend.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1049 Gepost op: 04 oktober 2011, 11:41:32 »
Knolraapstamppot, met misschien nog een worteltje er bij ook. Zal ik eens vegasju proberen? Toe worden het stoofperen en appeltaart, denk ik weer.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1050 Gepost op: 04 oktober 2011, 11:45:01 »
Is zo'n kerriesaus op basis van roux niet gewoon heel Europees? Of is dat mengelmoesje van bereidingsmethoden nu juist een kenmerk van de Hindoestaanse keuken? Voor zover ik weet wordt een Indiase kerrie/curry op basis van yoghurt of kokosmelk (en dat vooral in de Zuid-Indiase contreien) gemaakt.
Ja, zo'n kerriesaus is een Europese uitvinding. Kerrie als mengsel is dat ook. En als Hindoestaans voor kerrie staat betekent dat dat die hier is gekomen over Suriname, dacht ik. Dat is onze eigen Creoolse keuken.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1051 Gepost op: 04 oktober 2011, 12:47:09 »
Idd Hollandse kerrsiesaus maar die Hindoestaanse kerrie (uit de suritoko) noemde ik, omdat die wat minder laf is dan de kerrie van de gemiddelde super, en daarmee uitermate geschikt voor kerriesaus.

Vanavond andijviestamppot met zelfgemaakte piccalilly en later nog een stukje epoisses en stilton.
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1052 Gepost op: 04 oktober 2011, 19:27:01 »
Kerrie saus (Selly e.a)
Methode Hollands: de R-kwadraat methode voldoet uitstekend. Methode 2: de gele poeder geheten kerry mee bakken in ui, knofloook etc en dan versauzen.
Hindoestaanse kerry: in de mijne zit veel asafoetida. In India: men maakt mengsels ter plekke en voor de buitenlanders blikken kerrie madras etc. In Maleisië: als in India. Ik heb de Tamil kokkin, Lela, daar altiijd ter plekke zien vijzelen met een specerijmengsel afhankelijk van wat men ermee wil: fish curry, vegetable curry etc etc. Die fish was niet voor ons maar voor haarzelf.
Nu wat we aten:
Komkommer- uien-venkelmelksoep/ gebakken kastanje van de buurtboom (eerst schilen en even koken/ rest puree van aardappel, kastanje, knolselderij en ui/ gebakken Br. lof/ quorn met pinadasaus van de AH/ kokommerraita/ in grappa en honing gemarineerde vijgen van de eigen boom.

Opmerking voor Tertia (zie haar recept op home page: waarom bakpoeder in de foulfalafel? Er zit toch geen eiwit als in tarwe in om de koolzuur vast te houden? Of is fouleiwit gelijk de tarwe-aleuronlaag? In elk geval: voor kikkererwtenfalafel is er geen bakpoeder nodig.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2011, 14:03:57 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1053 Gepost op: 04 oktober 2011, 19:42:43 »
Cannellinibonen met tomaat, salie, ui, blauwaderkaas en een paar champignons die ik nog had. En brood erbij.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1054 Gepost op: 04 oktober 2011, 20:36:06 »
Opmerking voor Tertia (zie haar recept op home page: waarom bakpoeder in de foulfalafel? Er zit toch geen eiwit als in tarwe in om de koolzuur vast te houden? Of is fouleiwit gelijk de tarwe-aleuronlaag? In elk geval: voor kikkererwtenfalafel is er geen bakpoeder nodig.
De korst wordt er croquanter door.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1055 Gepost op: 04 oktober 2011, 21:40:19 »
:heehee: Duur hoor...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1056 Gepost op: 04 oktober 2011, 21:40:43 »

Yup.
Maoz bv mikt er zelfrijzend bakmeel door.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1057 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:17:31 »
Verder had ik nog een massa voor pompoen-aardappel-gnocchi gemaakt (gebaseerd op een recept van chefkoch.de), die in de koelkast (in een afgesloten box) alweer wat kleveriger werd. Meel toegevoegd, opnieuw gekneed, balletjes gevormd (en gevloekt omdat de massa maar niet mee wilde werken) en de gnocchi (nou ja, vormloze hoopjes deeg) gekookt tot ze boven kwamen drijven. Een balletje geproefd - goedgekeurd.
En gebraden smaken ze nog lekkerder. Gnocchi dus, met gestoomde bloemkool en een kaassausje.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1058 Gepost op: 05 oktober 2011, 14:01:45 »
@ heer Christiaan: die krokante korst lijkt me niet onwaarschijnlijk. Maar het reactiemechhanisme is beslist gecompliceerd. Een soort maillardreactie plus? iK vind croquant overigens een elegante schrijfwijze.

Wat eten we hier: rest rode rijst, wrap met witte bonen en meer, venkel gebraden met tofu en knoflook, oja, de rest witlof moet op. En er is ook nog wortel. Morgen is AH-dag en komt er nieuwe aanvoer.

@ Selly: ken je een Maozmens? Verbaasde me dat je wist dat die lui bakpoeder in hun falafeldeeg doen.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1059 Gepost op: 05 oktober 2011, 15:53:10 »
Zuurkoolstamppot.