Vegatopia Forum

Wat staat er op jouw bakhetlist?

Aiko

Re:Wat staat er op jouw bakhetlist?
« Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2014, 12:50:05 »
Leuk, dat brood in handschoenvorm rechtsboven...!

Offline Joske

• 2.829
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 16 februari 2014, 15:49:18 »
 ;D was niet gemakkelijk hoor, die structuur...

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #42 Gepost op: 17 februari 2014, 19:50:30 »
Hihi, ik dacht eerst ook dat er 2 broden lagen. Ziet er goed uit hoor! Hoe smaakte het?

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #43 Gepost op: 17 februari 2014, 20:58:28 »
De smaak is ok, maar het deeg is een beetje klef, geen idee of dat zo moet. De volgende keer ga ik meer wiite bloem en minder volkoren gebruiken, want het ligt nogal zwaar op de maag.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #44 Gepost op: 19 maart 2014, 11:13:42 »
- bokkenpootjes
een brood waar aan één kan krenten in zitten (zodat je krentenbrood en gewoon brood hebt, maar niet twee broden) Werkt!
- iets met zelfgemaakt (snel) bladerdeeg (terwijl ik eigenlijk niet eens echt van bladerdeeg hou...)
- minimoorkoppen
- een taart in de vorm van een gebouw waar ik graag kom
- Suikerbrood
- Ontbijtkoek (heb ik al een paar keer geprobeerd, maar is nog niet goed gelukt.)
- Sams uienkruier lekker!
- experimenten met bloemsoorten: (koekjes)
- brownies met caramelvulling (vriendenmaakmateriaal)
- limoenkokosboterkoek (lekker, maar nog lekkerder zonder kokos)

Inmiddels heb ik een suikerbrood gebakken. maar dat was nog niet zo goed gelukt: zó zacht dat alle suiker (behalve, gek genoeg, die bovenop lag) helemaal naar de bodem gezakt was. Wel erg lekker.

Verder bedacht ik nog voor ik het op de lijst kon zetten brownies met caramelvulling (een dunne brownie bakken, daar in tweeën snijden, op de ene onderkant een dikke laag zoutige botercaramel smeren en daar de andere laag (ook met de onderkant naar de caramel toe) bovenop. Heel praktisch (alleen de middenlaag kleeft, dus het eet makkelijk en deelt makkelijk uit) en je maakt er goed vrienden mee.

De limoenkokosboterkoek was lekker, maar door de kokos niet zo boterkoekerig. Boterkoek met amandelspijs en limoenrasp is lekkerder.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2014, 17:32:25 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #45 Gepost op: 19 maart 2014, 11:33:55 »
Als je van suikerbrood houdt, is het misschien ook leuk eens zelf bolussen te bakken? Deed ik vroeger vaak en vond ik erg lekker. Ik kan kijken of ik het recept nog ergens heb?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #46 Gepost op: 19 maart 2014, 11:47:39 »
Ja, bolussen zijn ook leuk!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #47 Gepost op: 19 maart 2014, 13:58:39 »
En lekker!!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #48 Gepost op: 19 maart 2014, 22:06:17 »
Van het weekend ga ik  bolussen eten in Middelburg  ;D
Als trotse import-export-zeeuw wil ik natuurlijk ook het recept.
Een vriendin van me heeft het Nederlandse bakboek (oid), daar stond het ook in. Dat boek moet ik ook nog eens kopen trouwens.
Daar stond ook spekkoek in, dat wil ik zelfnog eens gaan maken.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #49 Gepost op: 19 maart 2014, 22:19:04 »
O ja, leuk, spekkoek! Ik hield er wel nare brandwonden aan over trouwens, kijk daar voor uit!

En die was ik nog vergeten, maar stroopwafels moeten ook op mijn lijstje. Moet ik eerst eens ergens een kniepertjesijzer lenen.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #50 Gepost op: 19 maart 2014, 22:19:38 »
- bokkenpootjes
een brood waar aan één kan krenten in zitten (zodat je krentenbrood en gewoon brood hebt, maar niet twee broden) Werkt!
- iets met zelfgemaakt (snel) bladerdeeg (terwijl ik eigenlijk niet eens echt van bladerdeeg hou...)
- minimoorkoppen
- een taart in de vorm van een gebouw waar ik graag kom
- Suikerbrood
- Ontbijtkoek (heb ik al een paar keer geprobeerd, maar is nog niet goed gelukt.)
- Sams uienkruier lekker!
- experimenten met bloemsoorten: (koekjes)
- brownies met caramelvulling (vriendenmaakmateriaal)
- limoenkokosboterkoek (lekker, maar nog lekkerder zonder kokos)
- stroopwafels

Inmiddels heb ik een suikerbrood gebakken. maar dat was nog niet zo goed gelukt: zó zacht dat alle suiker (behalve, gek genoeg, die bovenop lag) helemaal naar de bodem gezakt was. Wel erg lekker.

Verder bedacht ik nog voor ik het op de lijst kon zetten brownies met caramelvulling (een dunne brownie bakken, daar in tweeën snijden, op de ene onderkant een dikke laag zoutige botercaramel smeren en daar de andere laag (ook met de onderkant naar de caramel toe) bovenop. Heel praktisch (alleen de middenlaag kleeft, dus het eet makkelijk en deelt makkelijk uit) en je maakt er goed vrienden mee.

De limoenkokosboterkoek was lekker, maar door de kokos niet zo boterkoekerig. Boterkoek met amandelspijs en limoenrasp is lekkerder.

« Reactie #51 Gepost op: 19 maart 2014, 23:10:56 »
Belgische wafels, iemand?
Een collega heeft de eerste stappen gezet om ze te gaan bakken en verkopen op de lokale zaterdagmarkt, en later misschien elders, op braderieën en festivals e.d. Er moet wel een Iers tintje aan zitten, dus de bloem komt uit Ierland, de rest niet geloof ik, want ze moeten wel zo autenthiek mogelijk zijn.
En hij zoekt contact met koffiebranders (www.badgeranddodo.ie, mijn inbreng in het geheel) uit de omgeving in de hoop dat hij ook koffie bij de wafels kan gaan serveren, en dat ziet er ook hoopvol uit. Ik ben heel benieuwd hoe dat af gaat lopen. Belgische wafels kom je hier in ieder geval (nog) nergens tegen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #52 Gepost op: 19 maart 2014, 23:34:11 »
Ik heb zo'n tefal-ijzer met verschillende bakplaten, daar zitten ook wafelplaten bij. Het is al wel langgeleden dat ik ze heb gemaakt, ik zou niet eens meer weten welk recept ik ook alweer gebruikte? Moet ik ook weer eens gaan maken. (Daar gaan mijn goede voornemens om even minder te snoepen :P)

« Reactie #53 Gepost op: 20 maart 2014, 06:57:25 »
Ik gebruik voor wafels het recept van de veganchallenge en die zijn erg lekker! Moet eigenlijk nog eens wat meer recepten gaan proberen.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #54 Gepost op: 20 maart 2014, 10:02:03 »
O ja, Belgische wafels, die zijn ook zo lekker! En zo'n wafelijzer heb ik wel...

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #55 Gepost op: 20 maart 2014, 10:49:04 »
Die van mij zijn altijd Belgisch  ???, maar welke bedoelen jullie er dan mee? Want er zijn Luikse en Brusselse wafels, en misschien nog andere...

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #56 Gepost op: 20 maart 2014, 11:39:55 »
Ik bedoelde nu Luikse wafels (ik weet eigenlijk niet wat Brusselse wafels zijn) en ik bedoelde ze in tegenstelling met van die dunne harde wafeltjes, zoals bijvoorbeeld kniepertjes:

En in een ijzer voor kniepertjes denk ik dus ook wel stroopwafels te kunnen bakken:

Offline jol

• 2.653
« Reactie #57 Gepost op: 20 maart 2014, 17:13:13 »
Ik bedoelde nu Luikse wafels (ik weet eigenlijk niet wat Brusselse wafels zijn)

Leuk, over wafels en wafels en met recepten voor zowel Brusselse (Gentse?) als Luikse wafels!
http://www.saisonnier.net/index/saisonnier/patisserie_desserts/alles-over/terroir/_cms_/cid/189/id/524

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #58 Gepost op: 26 maart 2014, 10:24:41 »
Het was gisteren wafeldag (ter ere van de conceptie van Jezus en de annunciatie daarvan aan Maria); dus ik bakte Luikse wafels. Lekker!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #59 Gepost op: 27 maart 2014, 23:26:42 »
Ik heb alvast voor mijn verjaardag van mijn ouders " Het nederlands bakboek" gekregen, dus eh, het hele boek staat zo ongeveer op mijn baklijst  ;)

Maar in ieder geval eens beginnen met ouderwetse boterkoek of misschien toch eerst zeeuwse lichte speculaas. In ieder geval ga ik koekjes bakken  :D