Vegatopia Forum

Kuikens door de shredder

Kuikens door de shredder
« Gepost op: 06 juli 2013, 17:35:51 »
Kuikens door de shredder
Dag allemaal. Ik zit ergens mee. Als ik vrije uitloop eieren koop betekend dat deze kuikens ook over de loopende band gaat of is dat alleen bij legbatterij eieren zo? Dus zo’n lopende band waarin de kippetjes van de haantjes word gescheiden en de haantjes op het einde door de shredder gaan en de kippetjes mogen blijven leven voor de volgende eieren. Zo iets (je ziet niet het einde)
Als de dagen lengen begint de winter te strengen.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re:Kuikens door de shredder
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2013, 17:45:53 »
Slecht nieuws voor je: kuikentjes van allerlei pluimage (huh huh) gaan door de shredder, zelfs die van wie de zusjes later bio-eieren zullen leggen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2013, 17:57:34 »
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Hou het voortaan dus maar op de eieren van mijn eigen kippen. En natuurlijk opletten op koekjes met ei. Ik heb gehoord dat dit vooral legbatterij eieren zijn.

« Reactie #3 Gepost op: 07 juli 2013, 07:40:07 »
Ja, en bovendien gaan de legkipjes zelf ook na een jaartje of anderhalf naar de slacht, als hun productiviteit afneemt. Als je zelf kipjes neemt, dan het liefste geredde kippen uit de industrie, want het fokken van legkippen voor de verkoop aan particulieren heeft eigenlijk dezelfde problemen als de fok voor de industrie. Bovendien redt je dan een industrie kip, die anders naar de slacht zou gaan.

Ei in koek is inderdaad vaak legbatterij of anders meestal scharrel of vrije uitloop. Gelukkig zijn er best veel vegan koekjes, ook in de supermarkt, zoals Lu Robuuste koeken (een soort chocolate chip cookies, héél lekker), Punselie's, Oreo's, Speculoos en sommige soorten speculaas, Verkade Nizza kokos of kaneel, de meeste soorten ontbijtkoek, Liga Evergreen en Fruitkick en nog veel meer.
Zelf bakken zonder ei is ook makkelijk, daar zijn allerlei simpele trucjes voor.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2013, 16:34:40 »
Beter laat dan nooit: Bedankt Cornelie  :)

Offline Duncan

• **
  • 34
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2014, 15:04:46 »
Het is deerniswekkend dat het voorkomt in een modern beschaafd land.

Offline Martina

• **
  • 16
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2014, 12:24:24 »
Het is in-triest!  :( , echt beschamelijk dat dit gebeurt.
Wij hebben een aantal jaren enkele kippen "gered" van zo'n leg-batterijen-kwekerij" , dat voelt zoooo goed als je die ziet herstellen, en heropleven, en pluimpjes krijgen.
Waar ik van schrok is natuurlijk hun bekje wordt afgeknipt tot een zeer korte lengte, er is een pikorde.. en dus ook in zo'n gigantische op jodenconcentratie-kampen lijkende hokken, dus heel veel kippen worden zot gepikt door elkaar.
Ook is het een oorverdovend lawaai.. echt verschrikkelijk. Wie die kippen eet, krijgt gegarandeerd de energie van deze kwelling in zijn of haar lijf.
De kuikentjes, wat niet nodig is, gaat gewoon levend in een plastieken zak.. waarschijnlijk naar een organisatie die er dierenvoeding van maakt, vermoed ik.
Wij hebben enkele jaren genoten van die lieve kippetjes die we een nieuw en gelukkig leven hebben gegeven..
Naderhand , toen we er geen meer hadden, zijn wij ook gestopt met het eten van eieren. Misschien heel toevallig inderdaad eens een koekje gegeten.. maar we letten er echt steeds heel goed op.
Na een jaar vna geen eieren eten, stinkt een ei voor ons geweldig hard... brrrr.. vies is het! Niet meer voor ons.. dank je wel,
Er wordt te veel met leed geschoemeld, dus dank u!

Offline Duncan

• **
  • 34
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2014, 01:12:29 »
Diegene die dat doet, die moet van binnen kil zijn, met een hart ijskoud.

Offline Iris

• *
  • 3
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2014, 22:09:37 »
Snavels worden gekapt ómdat er een pikorde is, anders maken ze elkaar af.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2014, 12:40:08 »
uhhm, volgens mij pikken ze elkaar aan gort omdat ze te weinig ruimte krijen, niet omdat er een pikorde is. Die pikorde is er altijd maar kippen die voldoende ruimte, voer en bezigheid hebben houden de pikorde in stand zonder elkaar af te maken.

Offline Iris

• *
  • 3
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2014, 18:14:55 »
Klopt, maar omdat er gezegd werd dat er én een pikorde is én ze zitten met velen in een stal, en de snavels worden gekapt. Maar die pikorde wordt daar juist mee voorkomen.

Dan moeten we hier klagen over 't feit dat de boer te weinig geld krijgt om minder kippen te houden.

Offline Martina

• **
  • 16
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2014, 11:55:58 »
Klopt, maar omdat er gezegd werd dat er én een pikorde is én ze zitten met velen in een stal, en de snavels worden gekapt. Maar die pikorde wordt daar juist mee voorkomen.

Dan moeten we hier klagen over 't feit dat de boer te weinig geld krijgt om minder kippen te houden.

waarom?
waarom moet alles om geld draaien. zo van " sorry, ik kap de kippetjes hun snavels, en ik zet ze met duizenden bijeen en ze dan nog pikken ze elkaar half zot...... want ik heb anders geen geld.. zoiets?" Waarom moeten wij daarover klagen?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.653
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2014, 14:51:39 »

waarom?
waarom moet alles om geld draaien. zo van " sorry, ik kap de kippetjes hun snavels, en ik zet ze met duizenden bijeen en ze dan nog pikken ze elkaar half zot...... want ik heb anders geen geld.. zoiets?" Waarom moeten wij daarover klagen?
Wij consumenten willen het liefst zo goedkoop mogelijk veel eieren kopen. En de boer wil ook wat centjes verdienen om brood voor zijn familie te kopen. Gelukkig zijn er dan slimme mensen die methoden verzinnen die dat mogelijk maken.  :-X
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Iris

• *
  • 3
« Reactie #13 Gepost op: 08 februari 2014, 18:56:09 »

waarom?

Omdat de boer ook klem zit en z'n brood wil verdienen. En omdat veel boeren waarschijnlijk niet zo bezig zijn met dierenwelzijn, als wij hier. Zij zijn vaak vanuit vroeger in de familie nog erger gewend (legbatterijen etc.), dus waarom zouden zij vrijwillig minder kippen houden dan toegestaan en kiezen voor een lager inkomen? Als boeren meer geld krijgen, zijn zij in staat om dierenwelzijn te verbeteren. Anders niet.