Vegatopia Forum

Dierlijke vetten in zuivel

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dierlijke vetten in zuivel
« Gepost op: 28 maart 2013, 21:53:48 »
Ik ben nieuw en van plan de vegatour op te gaan.

Nu zag ik dat bvb in yoghurt en slagroom dat jezelf klopt vetten bevat is dit dierlijk?



Edit mod: titel aangepast
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2013, 16:51:28 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vetten in producten
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2013, 22:26:28 »
Ja natuurlijk, melk is immers dierlijk.

Maar yoghurt en slagroom (tenzij er gelatine in zit) zijn wel geschikt voor vegetariers.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Vetten in producten
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2013, 22:45:07 »
Ja natuurlijk, melk is immers dierlijk.

Maar yoghurt en slagroom (tenzij er gelatine in zit) zijn wel geschikt voor vegetariers.

Maar wat voor vet is dit dan en er straat verder geen gelatine bij.

Ik vond wel een magere Yoghurt van Zaanse hoeve met 0% vet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vetten in producten
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2013, 22:50:48 »
Ja natuurlijk, melk is immers dierlijk.

Maar yoghurt en slagroom (tenzij er gelatine in zit) zijn wel geschikt voor vegetariers.

Maar wat voor vet is dit dan en er straat verder geen gelatine bij.

Ik vond wel een magere Yoghurt van Zaanse hoeve met 0% vet.

Dat bevat dan geen dierlijke vetten, maar wel dierlijk eiwit.
Waarom wil je geen dierlijke vetten gebruiken?

Re:Vetten in producten
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2013, 09:43:21 »
Omdat dierlijk vet een van de meest ongezonde vetten zien, ik eet het liefst plantaardig vet.

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Vetten in producten
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2013, 09:59:58 »
Dat kun je echt niet zo stellen, dat dierlijk vet ongezond is en plantaardig vet gezond. Het gaat ook over verzadigd en onverzadigd. Geharde plantaardige margarine is ongezonder dan roomboter met dierlijke vetten bijvoorbeeld. Slagroom is niet super gezond, maar ik durf echt wel te stellen dat namaak slagroom uit de supermarkt op basis van plantaardige vetten (klopklop etc.) een stuk ongezonder is. Daarnaast speelt hoeveelheid ook een rol, je krijgt echt niets van dierlijk vet uit zuivel in normale hoeveelheden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vetten in producten
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2013, 11:20:49 »
Dan kun je denk ik het beste helemaal geen dierlijke producten eten. In melk enzo ga je geen plantaardige vetten vinden.

Maar dat dierlijk vet ongezonder zou zijn dan plantaardig vet is nieuw voor mij.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Vetten in producten
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2013, 15:39:18 »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vetten in producten
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2013, 15:52:12 »
Er is steeds meer twijfel onder wetenschappers of dierlijke vetten en verzadigde vetten wel zo slecht zijn. Recente meta-analyses wijzen uit van niet, en dat je juist moet oppassen met meervoudig onverzadigde vetzuren.

Kijk maar eens op deze site: http://voedingengezondheid.com/hart-verzadigd-vet.html

Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2013, 19:13:44 »
 :o al die tegenstrijdige informatie.
eerst zegt men dit en dan opeens wordt het weer anders.. Zie soms door de bomen het bos niet meer hoor.


Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2013, 17:08:00 »
Dat heb ik ook Sabine! Je kan het gewoon nooit echt goed doen, geloof ik..... ;D
Want a sugarcube?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2013, 19:00:47 »
Juist wel, je kunt het immers nooit echt fout doen!
This is between me and the vegetable!

Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2013, 20:38:43 »
Juist wel, je kunt het immers nooit echt fout doen!
Ja, zo kan je het ook wel weer bekijken.. :-\

Offline Kelly

  • *****
  • 1.798
Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2013, 22:14:43 »
Juist wel, je kunt het immers nooit echt fout doen!

Haha, die vind ik mooi!
Het klopt dat het onderzoek naar vetten volop in ontwikkeling is en dat informatie soms tegenstrijdig is. Ik kan er een heleboel over uitleggen maar een simpel advies is: varieer!


Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2013, 12:02:21 »
Juist wel, je kunt het immers nooit echt fout doen!
Een waarheid als een spreekwoordelijke koe!
Want a sugarcube?

Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #15 Gepost op: 06 april 2013, 13:32:22 »
ik denk dat het ook zo geldt dat je doet waar je je goed bij voelt?
Ik gebruik echt niet alleen plantaardige vetten maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat vette rommel gezond voor je is.
Soms chips of patat of een lekker koekje gaan er best in maar wel in beperkte mate :angel:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #16 Gepost op: 06 april 2013, 14:11:58 »
ik denk dat het ook zo geldt dat je doet waar je je goed bij voelt?
Ik gebruik echt niet alleen plantaardige vetten maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat vette rommel gezond voor je is.
Soms chips of patat of een lekker koekje gaan er best in maar wel in beperkte mate :angel:

Dat je je er goed bij voelt, zegt echt niet alles. Drugsverslaafden zijn er ook van overtuigd dat ze meer drugs nodig hebben om zich goed te voelen. Ze zullen vast wel ergens weten dat ze destructief bezig zijn, maar die high voelt nu eenmaal te goed.


Er is een verschil tussen vette rommel en vetten. Kant-en-klaar eten zoals de snacks die je noemt, zijn vaak flink bewerkt voedsel. Dat zou je zoveel mogelijk moeten vermijden.

Heb je het over vetten die je zo puur mogelijk gebruikt en niet te hoog verhit, dan zijn dierlijke vetten niet zo ongezond als 30 jaar lang is beweerd.
Wat die plantaardige vetten betreft: de meervoudig onverzadigde vetzuren komen steeds meer in een kwaad daglicht te staan, juist de vetzuren die door het voedingscentrum worden aangeraden. Vrijwel allemaal op plantaardige basis, zoals soja en zonnebloem bv., of verwerkt in dieetmargarines. Je hebt wel wat MOV nodig (omega3 is ook een MOV), maar niet teveel.
http://nos.nl/artikel/471010-omega6-mogelijk-ongezond.html


De discussie over welke vetten gezond zijn en welke niet is nog lang niet voorbij, maar kijk je naar de huidige literatuur dan blijken dierlijke vetten niet de grote boosdoeners te zijn van allerlei nare ziekten waarvoor ze decennia zijn uitgemaakt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #17 Gepost op: 06 april 2013, 16:28:53 »
ik denk dat het ook zo geldt dat je doet waar je je goed bij voelt?
Ik gebruik echt niet alleen plantaardige vetten maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat vette rommel gezond voor je is.
Soms chips of patat of een lekker koekje gaan er best in maar wel in beperkte mate :angel:

Dat je je er goed bij voelt, zegt echt niet alles. Drugsverslaafden zijn er ook van overtuigd dat ze meer drugs nodig hebben om zich goed te voelen. Ze zullen vast wel ergens weten dat ze destructief bezig zijn, maar die high voelt nu eenmaal te goed.


Er is een verschil tussen vette rommel en vetten. Kant-en-klaar eten zoals de snacks die je noemt, zijn vaak flink bewerkt voedsel. Dat zou je zoveel mogelijk moeten vermijden.

Heb je het over vetten die je zo puur mogelijk gebruikt en niet te hoog verhit, dan zijn dierlijke vetten niet zo ongezond als 30 jaar lang is beweerd.
Wat die plantaardige vetten betreft: de meervoudig onverzadigde vetzuren komen steeds meer in een kwaad daglicht te staan, juist de vetzuren die door het voedingscentrum worden aangeraden. Vrijwel allemaal op plantaardige basis, zoals soja en zonnebloem bv., of verwerkt in dieetmargarines. Je hebt wel wat MOV nodig (omega3 is ook een MOV), maar niet teveel.
http://nos.nl/artikel/471010-omega6-mogelijk-ongezond.html


De discussie over welke vetten gezond zijn en welke niet is nog lang niet voorbij, maar kijk je naar de huidige literatuur dan blijken dierlijke vetten niet de grote boosdoeners te zijn van allerlei nare ziekten waarvoor ze decennia zijn uitgemaakt.

Gelukkig maar, want een beetje melk in de koffie, ei of roomboter in iets lekkers, is wel zo fijn af en toe.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #18 Gepost op: 07 april 2013, 10:10:16 »
oke, dat wist ik niet

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierlijke vetten in zuivel
« Reactie #19 Gepost op: 07 april 2013, 13:02:40 »
oke, dat wist ik niet

En nog even voor de volledigheid: olijfolie bevat veel enkelvoudigonverzadigde vetzuren. Die kun je volop blijven gebruiken (nou ja, ze bevatten natuurlijk ook een boel kcal ;)).