Vegatopia Forum

Moeite met besluiten hoe strikt ik zal zijn

Enree

Moeite met besluiten hoe strikt ik zal zijn
« Gepost op: 05 februari 2013, 15:48:39 »
Oke, ik zal proberen een beetje structuur te brengen in deze gedachte waarmee ik worstel. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar hoe andere  mensen denken over deze onderwerpen en tot een besluit zijn gekomen, of juist bewust niet natuurlijk.

Nu ben ik een persoon die ergens voor kiest en er dan 1000 procent voor gaat. Soms is dat lastig, zoals nu. Want ik probeer een plakplaatje voor mezelf te vinden, hoe ik vind dat ik moet gaan eten, en wat ik dan ben, en me er dan aan houden.

Gedachten die ik daarbij heb is: veganisme staat me erg aan, het is beter voor je gezondheid, milieu en dieren. Maar ik eet zooooo graag kaas! Een lekkere kippepoot op zijn tijd vind ik ook heerlijk, en soms is iets met ei erin echt lekkerder als de vegan variant. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik het nooit meer zal eten.
Ik weet dat vegetarisch eten een mythe is. Voor melk sterven kalveren, voor eieren sterven haantjes etc. Dus als je het om het dierenleed doet, dan zou je veganistisch moeten gaan eten (mijn mening). Maar aan de andere kant, als je biologische producten koopt dan is het niet perfect, maar wel een stuk beter, en de slacht lijkt rechtstreeks uit een horrorfilm te komen, maar binnen 2 sec buiten bewustzijn zijn is misschien diervriendelijker dan ze laten sterven door ziekte, ouderdom of opgegeten worden door dieren. Toch zou ik als ik een koe zou hebben die net zo lief vinden als mijn hond en hem waarschijnlijk niet kunnen doden. Maar schapen in het wild verliezen ook hun wol en dieren met jong geven melk en kippen leggen nou eenmaal eieren, het is dan niet verkeerd om dat te gebruiken, stel je zou ze zelf rond hebben lopen ipv de vee-industrie. Het voelt dus allemaal zo dubbel en ik ken mijn plek nog niet zo goed.

Bovendien, is echt veganistisch leven wel mogelijk? dierlijke producten zijn overal te vinden, zelfs in je meubels en kun je bijvoorbeeld nog wel naar schilderkunst kijken als het geverfd is met een dierlijk product en met een varkenshaarkwast (bijvoorbeeld). Ik noem iets vergezochts, maar zover kun je er wel in gaan. Dat is in deze maatschappij niet mogelijk denk ik.
Ik merk ook dat mensen om me heen moeite hebben met veganistisch koken, mijn vriend is vleeseter en doet gelukkig zijn best. Een vriendin had wat gebakken groente op tafel gezet en feta en kwark (wat dat is plantaardig toch?). En ik voelde me best opgelaten dat ik de helft niet at. En hoe doe je dat in restaurants of op feestjes? Met veganistisch eten maak je het jezelf wel moeilijk.
Ohja, en vitamine d: d2 neem je dus niet zo goed op als d3 en een tekort aan vitamine d kan grote gevolgen hebben. Hebben we een beetje dierlijk eten dan niet gewoon nodig?

Ik denk dat ik ernaartoe wil dat ik zoveel mogelijk veganistisch wil eten, en af en toe een stukje kaas of vlees oid voor de smaak (biologisch). En om te voorkomen dat ik het afleer zodat ik in situaties waarin ik er niet onderuit kan toch voor niet-veganistisch eten kan kiezen.

Zijn er meer mensen die het zo doen? Hoe kozen jullie voor je overtuiging? Hoe strikt ben je en waarom? Zie je je keuze als iets dat je dan voor de rest van je leven moet doen van jezelf?

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moeite met besluiten hoe strikt ik zal zijn
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2013, 16:07:45 »
De eerste vraag die bij me opkomt is: waarom wil je zo graag een plakplaatje voor jezelf vinden?
Je lijkt aan het einde van je verhaal behoorlijk goed te weten wat je wilt. Dat is dan toch prima?
Lijkt mij dat je vooral moet doen waar je je lekker bij voelt.

Ik ben zelf nu een maand vegetariƫr. Daar heb ik goed over nagedacht. Veel gelezen, recepten uitgeprobeerd, steeds een paar dagen zonder vlees en vis. Uiteindelijk kon ik geen vlees of vis meer eten zonder het leed erachter te voelen. Het ging me tegenstaan. Ik hou van dieren, en daarom wil ik ze niet meer opeten. Omdat er zoveel alternatieven zijn is dat gelukkig geen probleem.
Veganisme is mijn keuze niet. Ik probeer een balans te vinden tussen het vermijden van dierenleed, en lekker leven en genieten. Voor mij is dat op dit moment vegetarisme. En dat bevalt mij prima. Ik eet overigens nu lekkerder dan ooit tevoren. En dat komt ook door het ontbreken van het schuldgevoel  :)

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2013, 16:29:09 »
Gedachten die ik daarbij heb is: veganisme staat me erg aan, het is beter voor je gezondheid, milieu en dieren. Maar ik eet zooooo graag kaas! Een lekkere kippepoot op zijn tijd vind ik ook heerlijk, en soms is iets met ei erin echt lekkerder als de vegan variant. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik het nooit meer zal eten.

Doe anders mee met de veganchallenge: www.veganchallenge.nl
Dan kan je het eens een maandje proberen :)

Er zijn ook heerlijke veganistische dingen. Mocht je het lastig vinden om helemaal 100% te gaan kan je ook gewoon 90% gaan en dan komen de puntjes waarmee je moeite hebt om te laten later wel bv. en wanneer je er klaar voor bent.

Ik zie soms mensen die wel willen, maar bang zijn dat iets niet lukt en daarom gewoon hun huidige/oude voedingspatroon erin houden. Liever stappen vooruit dan stil staan wat mij betreft!

Citaat
Bovendien, is echt veganistisch leven wel mogelijk? dierlijke producten zijn overal te vinden, zelfs in je meubels en kun je bijvoorbeeld nog wel naar schilderkunst kijken als het geverfd is met een dierlijk product en met een varkenshaarkwast (bijvoorbeeld). Ik noem iets vergezochts, maar zover kun je er wel in gaan. Dat is in deze maatschappij niet mogelijk denk ik.

Soms is het lastig, maar veganisme heeft een basis aan de ene kant en een streven aan de andere kant. Het streven bestaat uit het blijven nadenken over alternatieven voor punten waar idealisme in aanraking komt met de niet-vegan wereld. Ter voorbeeld.. onder belastingen kom je sowieso waarschijnlijk niet onderuit. En sommige veganisten hebben medicatie met lactose erin nodig om te kunnen overleven... maar dat weerhoudt ze niet van blijven navragen of zoeken naar alternatief er voor bv.

En voor veel nieuwe veganisten bestaat het streven uit verder ontdekken en leren. Het hoeft niet zo te zijn dat je meteen perfect bent, want jij weet ook niet alles. Wat betreft de kwasten zijn er alternatieven, maar niet iedereen weet dat meteen. En kijken naar schilderijen... wat is het probleem daarmee? Dat is denk vooral veganisme in een extreme trekken waar het niet hoort en niet zit.

Citaat
Ik merk ook dat mensen om me heen moeite hebben met veganistisch koken, mijn vriend is vleeseter en doet gelukkig zijn best. Een vriendin had wat gebakken groente op tafel gezet en feta en kwark (wat dat is plantaardig toch?). En ik voelde me best opgelaten dat ik de helft niet at. En hoe doe je dat in restaurants of op feestjes? Met veganistisch eten maak je het jezelf wel moeilijk.

Er zijn mensen die zich flexanist noemen. Die vrijwel geheel veganistisch eten/leven, maar in sociale situaties soms als er geen alternatief voor handen is toch iets 'flexibeler' opstellen. Vaak is dit een tussenstap, zodat mensen eerst alleen thuis geheel vegan leven omdat daar de meeste eigen controle is. En ze buitenshuis wat onzeker zijn over hoe mensen reageren etc.

Citaat
Ohja, en vitamine d: d2 neem je dus niet zo goed op als d3 en een tekort aan vitamine d kan grote gevolgen hebben. Hebben we een beetje dierlijk eten dan niet gewoon nodig?

Vitamine D haal je vnl. uit zonlicht of verrijkte producten. Voor veganisten, vegetariers en vleeseters in NL wordt aangeraden in de winter supplementen te nemen. Dus daar zit geen verschil met anderen.

Citaat
Ik denk dat ik ernaartoe wil dat ik zoveel mogelijk veganistisch wil eten, en af en toe een stukje kaas of vlees oid voor de smaak (biologisch). En om te voorkomen dat ik het afleer zodat ik in situaties waarin ik er niet onderuit kan toch voor niet-veganistisch eten kan kiezen.

Waarschijnlijk als je vrijwel vegan leeft en heel af en toe een stuk kaas of vlees neemt, dan ben je iig minder verantwoordelijk voor dierenleed dan een gemiddelde vegetarier. Toch hoop ik dat je gewoon uiteindelijk helemaal vegan wordt :) Want ik proef voornamelijk een soort onzekerheid naast een wil om het juiste te kiezen, dan zou het toch mooi zijn als je het lekkere van dierlijke producten gewoon vervangt met lekkere plantaardige lekkere producten. Vraag gerust via info@viva-las-vegas.nl of info@veganisme.org naar alternatieven die vegan zijn. Er zijn idd soms vegan koekjes die niet te vreten zijn, maar in de supermarkt vind je tegenwoordig zelfs vegan oreo's, chocolate chip cookies en stroopkoekjes e.d. die niet smaken als sommige droge vegan koekjes van de natuurwinkel. Hoewel er in de natuurwinkel ook wel goede producten zijn hoor. Ook qua vleesvervangers heb je zoveel keuze!

Citaat
Zijn er meer mensen die het zo doen? Hoe kozen jullie voor je overtuiging? Hoe strikt ben je en waarom? Zie je je keuze als iets dat je dan voor de rest van je leven moet doen van jezelf?

Ik heb vroeger wel een hoop lievelingsproducten moeten laten liggen, maar tegenwoordig vind ik vegan versies daarvan gewoon in de supermarkt :) Er is zoveel meer vegan geworden in de afgelopen 10 jaar.
Stem op de Partij voor de Dieren

Enree

« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2013, 16:41:29 »
Wauw wat een uitgebreide reactie, echt leuk! Ik voel me met dit vraagstuk toch al gauw teveel of te chaotisch ofzo. Waar maak ik me druk om?? Maargoed, zo gek is het niet en daar is een forum voor  :)

Dat plakplaatje, tja, dat zit gewoon in het aard van het beestje denk ik. Ik ben ook wel benieuwd naar mensen die dit dus niet doen, en gewoon maar wat doen zonder een leidraad of plakplaatje.

Ik ben al een jaar of 4 bezig met een bewustwording hierin, en ik eet al die tijd al maar 2 a 3 keer per week vlees/vis. En nu doe ik inderdaad mee met die vegan challenge dreak, grappig! Het bevalt me erg omdat ik me goed voel bij het idee dat er geen dieren gemarteld zijn voor mijn eten. Ik was al een paar maanden op de flexi veganistische tour, en ik sta er echt versteld van hoeveel lekkere alternatieven er zijn. Veel vleessoorten vind ik niet eens echt lekker en ik hou ervan om lekker de meest vreemde recepten te proberen. Dus die gevarieerde lekkere veganistische voeding maak ik me geen zorgen om.
Maar een vervanger die zoals echte franse kaasjes of zelfs maar de 'gewone kaas' smaakt...? Ik wil echt niet helemaal zonder, al kan ik wel behoorlijk minderen daarin. En ik hou wel van karbonaadjes en kippepootjes of een lekker eitje. Ik weet gewoon niet of ik bereid ben om dat 100 procent op te geven. Vooral ook omdat ik inderdaad onzeker ben over waar ik sta vwb het doden van dieren (ook buiten die bioindustrie).
Misschien ben ik nog niet klaar voor een plakplaatje, maar steek ik dan niet mijn kop in het zand? Iets lastigs uitstellen?

Nou ja, bedankt voor de reacties in elk geval! Ik luister ernaar.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2013, 16:47:42 door Enree »

Enree

« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2013, 16:44:17 »
Het streven-idee versus overdrijven helpt me geloof ik wel  :)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2013, 16:44:42 »

Ik ben vegetarier uit eigenbelang: ik vind het prettiger dan vleeseter zijn. Ik ga er vanuit dat anderen ook vegetarier/veganist zijn uit eigenbelang. Ik kies ook de grens die het beste bij mijn eigen belang past (wat ik prettig vind en wat gezond voor me is). Ik heb niet de illusie dat mijn gedrag op macroniveau iets uitmaakt (in ieder geval wat dit betreft), daarom kijk ik naar microniveau.

Dat kan jij natuurlijk ook doen. Als je je prettiger voelt af en toe kaas/vlees te eten zou ik dat blijven doen. Als je er een slecht (schuld-)gevoel bij hebt, dan zou ik het laten.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2013, 17:49:44 »
Maar een vervanger die zoals echte franse kaasjes of zelfs maar de 'gewone kaas' smaakt...? Ik wil echt niet helemaal zonder, al kan ik wel behoorlijk minderen daarin. En ik hou wel van karbonaadjes en kippepootjes of een lekker eitje. Ik weet gewoon niet of ik bereid ben om dat 100 procent op te geven. Vooral ook omdat ik inderdaad onzeker ben over waar ik sta vwb het doden van dieren (ook buiten die bioindustrie).

Ga vooral eens op www.veganisme.org op het forum. Daar kunnen ze denk beter advies geven over alternatieven voor kazen. Ik heb nooit echt kaas gegeten, dus ik ben nooit blootgesteld aan de verslavende stof (morfine achtige stof/opiaten), dus weet ook niet zo goed hoe het zou voelen om kaas te willen eten (vind het maar stinken ;)).

Maar hoor andere echt lyrisch over bepaalde notenkazen of vegan kazen die bij natuurwinkels/vegaslager te verkrijgen zijn. Dus als het om smaak gaat is er echt nog wel een ander product te vinden die jou net zo een smaakbeleving gaat geven :)

Enree

« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2013, 18:49:05 »
Hmm, interessant verschil tussen micro en macro niveau. Ik denk dat ik het om beide redenen zou doen, om mezelf goed te voelen, maar ook wel om een voorbeeld te geven. Ik geloof wel dat als steeds meer mensen bewuster omgaan met hun eten, dat we uiteindelijk ook wel veranderingen op grotere schaal teweeg kunnen brengen. Zo werkt geschiedenis.

En dreak, de vegenistische kazen vond ik tot nu toe niet in de buurt van wat ik zocht komen, maar ik blijf zoeken uiteraard.
Is het trouwens niet zo dat alleen ouderen en zwangeren extra vitamine d moeten nemen? Ik dacht dat de supplementen ook gewoon d3, uit dierlijke producten dus, is. Vandaar dus mijn idee dat je dat dus te kort komt als je veganistisch eet.
Ik wist niet dat kaas een verslavende stof heeft trouwens, dat verklaart een hoop haha!  ;D

Nog andere mensen die willen delen hoe strikt ze zijn en waarom?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2013, 19:20:06 »
Ik denk trouwens dat het (willen) eten van kaas niet veel te maken heeft met die stof die je daar aanhaalt, hoor Draekje. Kaas heeft genoeg in huis om het verslavend te maken  :) Getuige hiervan deze kaasverslaafde.

En anders: injecteer het in vegakaas! Lekker! Problemen van de vegetariĆ«r die geen vegan kan worden wegens kaasverslaving opgelost...  ;D (Maar nee, echt, alstublieft, doe het, dan is het spul misschien te eten, dat zou ik erg leuk vinden)

Offline myrsky

• 137
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2013, 21:15:08 »
Ik weet niet, wat dat voor Dinge zijn, voor die je 1000% gaat, maar ik kan an niet veel Dinge denken, die evenzo belangrijk zijn, als Veganisme. Dus, als je denkt, een 1000%(Wiskunde is niet zo jouw Dingetje ? ;) )-Person te zijn, nu is de moment, het (100% is voldoende) juiste te doen! (maar, hoe ben ik, advies te geven ... :) )

Offline maud

• 373
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2013, 14:28:46 »
Ik denk dat je niet echt kan besluiten hoe strikt je zal zijn, het is denk ik beter het te ervaren en te doen wat goed voelt. Je zult je vanzelf een bepaalde kant op ontwikkelen.

Ik begon ooit als strikte veganist. Nu (jaren later) ben ik er iets losser in geworden. In mijn hart ben ik veganist maar als ik op visite ben bijv. kan ik wel wat eten waar melk of ei in verwerkt zit. Ik vond het niet prettig om er steeds zo'n punt van te maken, dat leverde ook zoveel discussies op en ik voelde me toch wel belemmerd. Als die mensen bij mij komen eten wordt het wel weer gecompenseerd ;).

Over de meubels en kunst zou ik me maar niet druk maken (behalve leren meubels dan bijv.). Het moet wel leuk en haalbaar blijven. Sommige dingen zijn gewoon makkelijk te doen en daar maak je al een groot verschil mee (geen/heel weinig vlees, sojamelk ipv koemelk etc).

« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2013, 17:24:49 »
wanneer ben je vegetarier en wanneer stap je over naar veganist... waar ligt een grens
Ben nu 20 jaar vegetarier maar blijf het lastig vinden qua keuze wat je wel niet gebruikt buiten het vlees/vis verhaal om.

Ik ben nooit een vleeseter geweest en eieren vind ik smerig maar eet soms wel een kommetje pap en ben dol op oude kaas.
Ik ken geen E-nummers uit mijn hoofd en ga ook niet steeds alle verpakkingen uitpluizen tenzij ik twijfel.
Ik bak wel vlees voor mijn vriend( biologisch) maar eet het zelf niet.

??? tja het is een keuze waarbij jezelf het prettigst bij voelt en wat voor jezelf goed voelt

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2013, 17:55:12 »
Ik kan me voorstellen dat je er mee worstelt Enree. Ik ben al jaren van de "niet perfect maar goed genoeg" instelling. Ik ben geen veganist, want ik eet ei en kaas, puur voor het lekker (na jaren proberen er van af te blijven...) Maar ik eet/drink geen andere zuivel, gebruik geen leer of zijde, koop proefdiervrij, eet geen gelatine etc. Waar ik op een gegeven moment tegenaan liep is dat je altijd wel een stap verder kan gaan. Het is niet alleen veganisme, het is ook het milieu, het is ook mensenrechten (geen kinderarbeid, wel eerlijke lonen)... Op een gegeven moment werd ik er een beetje tegendraads van. Ik leef er niet zomaar op los, ik zie van een hoop af omdat ik het onverantwoord vind, maar ook van een paar dingen niet. Het zij zo.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Truus

« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2013, 18:46:12 »
hoi Enree
sommige dingen gaan vanzelf.....
je hebt het besluit al genomen en nu ga je een prettige manier vinden voor jezelf om te eten.
je bent je al van e.e.a. bewust en dan gaat het proces starten/verder
toen er een item op tv was over de plofkip ben ik gestopt met vlees en vis. gaandeweg zie ik wel hoe veel ik laat. ik wil in ieder geval geen dieren meer eten.
het hielp mij toen ik de boeken las van jonathan safran foer (dieren eten) en karen duve (fatsoenlijk eten) en zo staat er nog wel meer in de boeken topic
succes op de goede weg!

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2013, 23:41:10 »
Is het trouwens niet zo dat alleen ouderen en zwangeren extra vitamine d moeten nemen? Ik dacht dat de supplementen ook gewoon d3, uit dierlijke producten dus, is. Vandaar dus mijn idee dat je dat dus te kort komt als je veganistisch eet.

De dietisten/voedingsdeskundige die ik ken zeggen dat nieuwe norm is iedereen extra vitamine D. Ik twijfel daar nog over. Denk dat ik genoeg vit. D binnenkrijg via verrijkte producten. Maar weet niet zeker. Moet eens bloed checken.

Vit. D3 heb je tegenwoordig een plantaardige versie van, maar er is iig genoeg keuze qua vitamine D2 supplementen.

Gwennepen

« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2013, 15:11:05 »
Ik worstel ook. Ik vind plantaardig eten het lekkerst wat bestaat en ik voel me daar het best bij. Maarrr...wat doe je als een lieve oude dame (ik werk vooral bij bejaarden) met een blij gezicht je een slagroomgebakje voorzet? Ik kreeg het niet voor elkaar om nee te zeggen. En at het op. Die mensen snappen er niks van en het is zo goed bedoeld dat ik dan denk; laat maar.
Ook had ik vorige zomer helemaal doorgesproken met een ober hoe mijn eten moest worden. Pasta met allerlei groenten en GEEN kaas. Toe ons eten gebracht werd had er in de keuken toch iemand kaas opgegooid. Toen hebben ze mijn bord weggehaald en nieuwe gemaakt. En zat ik heel sip te kijken hoe de anderen aten. Helemaal niet gezellig. En daarna ik dus pas. Dat wil ik niet meer. In dit soort gevallen maak ik afwegingen.
Ik merk echt wel dat het niet voor niks is dat ik verder eet zoals ik eet, want ik heb momenteel een paar enorme heftige pukkels op mijn hoofd.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2013, 21:50:37 »
Ik worstel ook. Ik vind plantaardig eten het lekkerst wat bestaat en ik voel me daar het best bij. Maarrr...wat doe je als een lieve oude dame (ik werk vooral bij bejaarden) met een blij gezicht je een slagroomgebakje voorzet? Ik kreeg het niet voor elkaar om nee te zeggen. En at het op. Die mensen snappen er niks van en het is zo goed bedoeld dat ik dan denk; laat maar.

Zeggen dat je lactose allergie hebt? Dat je op dieet bent? ofzo..

Gwennepen

« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2013, 21:59:08 »
Ja allergie heb ik al eens gezegd, maar ze staan er gewoon niet bij stil dat er melk bij slagroom komt kijken.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2013, 08:15:45 »
Ook had ik vorige zomer helemaal doorgesproken met een ober hoe mijn eten moest worden. Pasta met allerlei groenten en GEEN kaas. Toe ons eten gebracht werd had er in de keuken toch iemand kaas opgegooid. Toen hebben ze mijn bord weggehaald en nieuwe gemaakt. En zat ik heel sip te kijken hoe de anderen aten. Helemaal niet gezellig. En daarna ik dus pas. Dat wil ik niet meer. In dit soort gevallen maak ik afwegingen.
Ik merk echt wel dat het niet voor niks is dat ik verder eet zoals ik eet, want ik heb momenteel een paar enorme heftige pukkels op mijn hoofd.

Dat ljkt me redelijk en ook dikwijls voor de vlotte sociale omgang verantwoord om afwegingen te maken, Gwen. Zowel voor jezelf (is de last of het ongenoegen die ik mezelf op de hals haal door principieel te zijn het wel waard?) Is het eventueel voordeel voor mezelf belangrijker dan aardig zijn voor anderen? (Niet dat je altijd over je heen moet laten lopen, integendeel, assertiviteit tegenover domme, ongevoelige mensen mag. Maar oude, lieve dames die je slagroomtaartjes offreren...ik eet zelden gebak, maar dat zou ik ook niet kunnen weigeren.)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2013, 09:10:44 »
En Enree heeft zich alweer afgemeld als lid, zonder een update te geven? Vind ik wel jammer, ben benieuwd of de strijd maar opgegeven is.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light