Vegatopia Forum

Vara Kassa Groen - BN'ers die zes weken geen vlees eten.

Offline Monica

• 231
Vara Kassa Groen - BN'ers die zes weken geen vlees eten.
« Gepost op: 09 januari 2013, 21:01:21 »
Toevallig stuitte ik gisteravond op de eerste afl. van Kassa Groen (di.avond rond 19.20 uur). Daarin gaan ze BN'ers volgen, die de uitdaging aangaan om 6 weken geen vlees te eten. Deze BN'ers vertelden dat ze normaal gesproken wel van een stukje vlees houden. Ik ben benieuwd naar de ervaringen in de komende afl. Er werd ook bij verteld dat geen vlees eten beter is voor het milieu.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vara Kassa Groen - BN'ers die zes weken geen vlees eten.
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2013, 21:11:12 »
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/carnivoren-eten-zes-weken-geen-vlees/speel/1/

En de BN'ers zijn: Howard Komproe, Annemarie van Gaal, Lutz Jacobi, Maarten van der Weijden, Menno Bentveld en Anouscha Nzume.

« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2013, 21:27:52 »

BN'er, dat betekent Bekende Nederlander, toch?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2013, 08:13:47 »

BN'er, dat betekent Bekende Nederlander, toch?

Ja

Ik heb het even teruggekeken gisteren. Wel leuk om dit een beetje te gaan volgen.

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2013, 19:01:56 »
Spannend inderdaad.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Aiko

« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2013, 19:33:15 »
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/carnivoren-eten-zes-weken-geen-vlees/speel/1/

En de BN'ers zijn: Howard Komproe, Annemarie van Gaal, Lutz Jacobi, Maarten van der Weijden, Menno Bentveld en Anouscha Nzume.

Ik ken er drie van deze zes, en die hoef ik niet als bedenkelijk aan te slaan. Menno Bentveld lijkt me zelfs nog wel behoorlijk inhoudelijk.
Dat is wel fijn. Dan krijg je (verwacht ik) misschien nog wel degelijke argumenten waarom die zes weken wel of niet vol te houden zijn. Ze hadden ook geheel andere types kunnen uitkiezen vaak genoeg in schreeuwerige programma's zullen voorkomen.

Is het ook een beetje kwalitatief? (heb zelf totaal niet de behoefte te gaan kijken)

Offline Monica

• 231
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2013, 21:26:11 »
Nou het item viel me eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Naast de helft herhaling van vorige week, praten ze via een videodagboek over hoe moeilijk het was de eerste week. Ik had er meer van verwacht.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2013, 08:13:55 »
Ik keek het programma speciaal hiervoor terug, maar vond het ook tegenvallen.
Heel erg kort, volgens mij maar 5 minuten voor alle 6 de deelnemers.
En ik vond ook dat ze zich vreselijk aanstelden. Kom op zeg, het is geen heroïneverslaving....

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2013, 22:08:23 »
Kom op zeg, het is geen heroïneverslaving....

Vleesverslaving is ook een verslaving :P
Want a sugarcube?

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2013, 08:00:09 »
Kom op zeg, het is geen heroïneverslaving....

Vleesverslaving is ook een verslaving :P

Blijkbaar... ben ik toch behoorlijk snel afgekickt  ;D

Offline Gabs

• 796
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2013, 13:11:16 »
En blijkbaar eten ze (of in ieder geval een deel) wel vis. Schiet natuurlijk niet op, als je je plofkip gaat vervangen door overbeviste tonijn...

Offline jol

• 2.653
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2013, 15:00:51 »
Heb er in het voorbijgaan een ietsiepietsie van meegekregen, grote yikes, quelle horreur! Een BNer die me niets zegt, ik ken 'm niet, die ligt te jengelen, een volwassen vent, als een kleuter, dattie vlees mist en dat geen vlees eten niets bijdraagt aan een beter milieu want nu is'tie zo verslapt van het geen vlees eten dattie de auto MOET gebruiken ipv de fiets. Hij lag nog net niet met z'n voetjes te trappelen.
  :bigeyes:
Werkelijk, hoe een slappe drol kan je zijn??

Als ik binnenkort zin heb me te ergeren weet ik wat ik moet zoeken op uitzending gemist.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2013, 15:53:41 »
Heb er in het voorbijgaan een ietsiepietsie van meegekregen, grote yikes, quelle horreur! Een BNer die me niets zegt, ik ken 'm niet, die ligt te jengelen, een volwassen vent, als een kleuter, dattie vlees mist en dat geen vlees eten niets bijdraagt aan een beter milieu want nu is'tie zo verslapt van het geen vlees eten dattie de auto MOET gebruiken ipv de fiets. Hij lag nog net niet met z'n voetjes te trappelen.
  :bigeyes:
Werkelijk, hoe een slappe drol kan je zijn??

Als ik binnenkort zin heb me te ergeren weet ik wat ik moet zoeken op uitzending gemist.

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Hij voelde zich zo slap, en natuurlijk komt dat door het missen van vlees. Het zou heus geen griepje of zo kunnen zijn. Het is trouwens een olympische sporter:
http://www.maartenvanderweijden.nl/biografie.html

Offline fugazi

• *
  • 8
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2013, 14:27:08 »
En blijkbaar eten ze (of in ieder geval een deel) wel vis. Schiet natuurlijk niet op, als je je plofkip gaat vervangen door overbeviste tonijn...

Ik heb de opmerking/actie "Ik eet geen vlees, maar wel vis" nooit echt begrepen. Naar mijn idee eten vegetariërs geen dieren, dus ook geen vissen. Daarom vind ik het ook geen goed programma, want je krijgt de keuze om 'dan maar vis te eten'.
Ik ergerde me ook heel erg aan die vrouw die in haar vleesrestaurant langoustines ging eten en daar nog over ging klagen ook, ze had liever vlees gehad.
De grootste aansteller van die aflevering vond ik die donkere dame die vertelde dat ze bijna een vleesbroodje uit iemands handen wilde grijpen omdat ze daar zo erg naar verlangde. Dus at ze maar een stukje vis (?!?!) uit een stukje folie. Pffffffffff..

Ik vond ik die opmerking van Harald (?) wel erg goed, laat ze lekker 6 weken elke dag alleen maar vlees eten, kijken hoe ze dan functioneren!

Tenslotte vond ik die slappeling die gelijk overstag ging bij een bord boerenkool met worst ook iets om me aan dood te ergeren... het argument dat hij dat deed omdat hij anders een aangepaste variant moest eten zonder jus, worst etc.. Dan bestel je toch gewoon wat anders? Ik maak in de koude dagen zo vaak boerenkool met worst, he-le-maal vegetarisch en dat is heerlijk!

Omdat ik me zo zat op te vreten bij dat programma ga ik het ook niet meer kijken.

« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2013, 14:42:48 »

Ach als je aan dat programma meedoet als je bij voorbaat al een negatieve insteek hebt... ik begrijp niet zo goed wat de programmamakers dan voor ogen hebben. Een soort forced-reality soap? Worden die mensen er speciaal op uitgezocht?
Ik kijk er trouwens niet naar, met uitzondering van per ongeluk een paar plukjes.
Enige informatieve waarde heeft dat programma trouwens ook niet geloof ik. Een soort aapjes-kijken kijken die theatraal gedwangvoederd worden, dat is het. Tamelijk waardeloos. Ruim waard volkomen genegeerd te worden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Monica

• 231
« Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2013, 23:43:52 »
Enige informatieve waarde heeft dat programma trouwens ook niet geloof ik. Een soort aapjes-kijken kijken die theatraal gedwangvoederd worden, dat is het. Tamelijk waardeloos. Ruim waard volkomen genegeerd te worden.

Dat kun je niet beoordelen a.d.h.v. die paar plukjes die je kijkt. Voor de rest vind ik het wel informatief, maar die bn'ers die 6 weken geen vlees eten, daar had ik meer van verwacht. Ik mis daarbij iemand die ze begeleid en ze laat kennismaken met een heerlijke vegetarische keuken en ze niet laat aanmodderen. Het wordt nu heel negatief neergezet, terwijl het juist zo positief zou kunnen zijn met de juiste tips. De enige positieve uitschieter vind ik Lutz Jacobi. Die bekijkt het van een zonnige kant.

« Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2013, 23:58:19 »
Dat kun je niet beoordelen a.d.h.v. die paar plukjes die je kijkt.

Als die plukjes me verhinderen verder te kijken, dan weet ik genoeg hoor.
Het informatieve zal dan uit een ander deel van het programma moeten komen. Maar dan moet je inderdaad niet weggezapt hebben.
William Shatner

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2013, 14:05:55 »

Dat kun je niet beoordelen a.d.h.v. die paar plukjes die je kijkt. Voor de rest vind ik het wel informatief, maar die bn'ers die 6 weken geen vlees eten, daar had ik meer van verwacht. Ik mis daarbij iemand die ze begeleid en ze laat kennismaken met een heerlijke vegetarische keuken en ze niet laat aanmodderen. Het wordt nu heel negatief neergezet, terwijl het juist zo positief zou kunnen zijn met de juiste tips. De enige positieve uitschieter vind ik Lutz Jacobi. Die bekijkt het van een zonnige kant.

Dat is een reden dat ik afgehaakt ben na 1 aflevering :P  Ik vond het moeilijk om positieven kanten te vinden.. :-[
Want a sugarcube?

Offline Monica

• 231
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2013, 17:49:27 »
Ja het is echt om te huilen dat item met de BN'ers. Ik was nog zo positief gestemd in mijn beginpost, maar toen had ik nog geen idee dat ze er zo moeilijk over zouden doen. Annemarie van Gaal is iedere week weer in een ander restaurant en vindt het dan jammer dat ze niet iets met vlees kan kiezen.  >:( Maarten van der Weijden is bij zijn werkgever Unilever om over een vegetarische rookworst te praten die er nog lang niet komt, maar ondertussen wordt er reclame gemaakt voor de gewone rookworsten.  :P

Weer is Lutz Jacobi de enige positieve noot in het geheel.

Waar blijft de begeleiding, kooktips, behandeling van vegetarische alternatieven en lekkere vegetarische recepten?
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2013, 17:52:25 door Monica »

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2013, 09:55:54 »
Ze zouden verplicht hier eens langs moeten komen voor wat inspiratie!

Ik vind het nu niet bepaald reclame voor vegetarisme. Het lijkt nu net alsof wij allemaal heel zielig zijn, vies eten moeten eten en heel veel moeten missen. Jammer en een gemiste kans.