Vegatopia Forum

Kieskeurig zijn is heel natuurlijk

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2013, 20:10:23 »
L. was net tijdens het eten aan het wijzen naar een halve limoen, dus gaven we die aan haar. Toen keek ze een beetje moeilijk, dus V. deed wat van het sap op een lepeltje en gaf dat aan haar. Ze dronk het, keek heel moeilijk en maakte een raar knarsentandend geluid, maar wilde meer. Daarna at ze een paar stukken ingemaakte rode ui zo op. Raar kind.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2013, 08:56:18 »
Nee joh, heel normaal juist. Ze zijn nog zo lekker accepterend als ze zo jong zijn.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2013, 14:52:18 »
In de Volkskrant vandaag een uitgebreid artikel over moeilijke eters. Het meeste wat hier geschreven staat werd bevestigd (niet goed is belonen/omkopen, ook niet goed is dwingen het bord leeg te eten, wel goed is langzaam aan de smaak laten wennen, en spelen met eten (methode Rapley) werd ook genoemd.

Het artikel is door de schrijver op zijn website gezet: http://www.onnokleyn.nl/maak-van-je-kind-een-lekkerbek-eetproblemen-uit-de-weg/

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2013, 15:58:01 »

Het artikel is door de schrijver op zijn website gezet: http://www.onnokleyn.nl/maak-van-je-kind-een-lekkerbek-eetproblemen-uit-de-weg/

Die baby komt me heel bekend voor;).

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2013, 16:35:35 »
Maar de eigenaar van het ding wordt wel netjes genoemd!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2013, 19:27:32 »
Noem je mijn baby een ding?

En nee toch? Mijn naam staat alleen vernoemd bij de websites, net als in de krant.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2013, 14:12:57 »
Noem je mijn baby een ding?



Een leuk ding!!  :-*

Dat bestraffende uit het artikel gebeurt trouwens niet alleen bij kleine/jonge kinderen. Van de week bleef er een vriendje (11jaar) van dochterlief eten. Hij hoefde van mij zijn bord niet leeg te eten (al vond ik het wel fijn wanneer hij zijn knol naar binnen zou gooien) en vroeg me prompt of hij dan wel een toetje kreeg. Ja, natuurlijk kreeg ie dat. Thuis moet hij dat verdienen door zelfs de laatste kruimels naar binnen te werken..
Want a sugarcube?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2013, 14:54:51 »
Mijn ouders deden niet aan toetjes, nooit gedaan, en in het laatste jaar dat ik thuiswoonde, ik was toen 25, kwam er een vriendin eten.
Zij at echt een kwart van wat ik at, en verklaarde toen helemaal vol te zitten.

Prima, maar 10 minuten na het eten vroeg ze om het toetje, en toen er niets in huis was, om chips. Hadden we ook niet, en ook al geen snoep, alleen brood en fruit eigenlijk. Uiteindelijk heeft ze nog ergens iets gevonden, maar ik snap wel dat mensen zeggen dat een redelijke portie gegeten moet worden, voordat je aan het toetje begint. (Ik ga denk ik als ik ooit kinderen krijg, niet aan toetjes doen, een schaaltje yoghurt kan ook op een ander moment.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2013, 16:53:34 »
Hier komt ook niks na het eten als we ons eten niet hebben opgegeten. Dan ga ik ervan uit dat we vol zitten namelijk. Het is een ander verhaal wanneer peuter iets echt niet lekker vindt. Dat is niet erg.

Maar met verdienen heeft het niks te maken. Wel met vol zitten of nog plek hebben.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2013, 17:46:31 »
Ja, als ik iets echt niet lustte, dan kreeg ik ander eten. Aan een toetje heb je in zo'n geval denk ik ook niet zoveel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #30 Gepost op: 17 februari 2013, 20:37:19 »
Ah ja, maar ik bedoel een ding... Sla in het geval van mijn peuter. Een heel bord niet opeten gebeurde hier slechts een maal. Toen had ik rode curry gemaakt en die was ook voor mij te pittig.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #31 Gepost op: 17 februari 2013, 20:53:42 »
Oja, ik lust geen aardappels, of althans, de meeste rassen niet, dus als er aardappels, aardappelpuree, of friet gegeten werd, kreeg ik couscous of pasta, want dan heb je echt niets aan een toetje.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #32 Gepost op: 17 februari 2013, 23:46:42 »
Mijn biologielerares vond het onzinnig dat je van je ouders geen toetje meer zou krijgen na het eten omdat je dan vol zou zitten. Ze verklaarde dat er voor iets vloeibaars (dus vla, yoghurt en ander toetjes-materiaal) altijd nog plek is, aangezien het dus vloeibaar is en dat we ons maar niet zo moesten laten plagen door onze ouders ;)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2013, 23:57:10 »
En als je soep gegeten hebt?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #34 Gepost op: 18 februari 2013, 00:53:51 »
En als je soep gegeten hebt?
Dan heb je des te meer plaats voor een toetje  ;D. Maarreh, natuurlijk is er na de maaltijd nog plaats voor een toetje, tenzij je je echt tot barsten vol hebt gevreten. K. schermt ook vaak met dat argument. Of het voor de caloriebalans verstandig is, is een tweede. Bij kinderen is dat gelukkig (nog) niet belangrijk.

Overigens sla ik het dessert bij een buffet vaak over en werk in plaats daarvan nog een bord soep naar binnen  8).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #35 Gepost op: 18 februari 2013, 01:03:47 »
Als ik de dessertkaart in sommige restaurants zie, dan overweeg ik wel eens om de rest vd maaltijd maar over te slaan :hungry:.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #36 Gepost op: 18 februari 2013, 12:17:03 »
En als je soep gegeten hebt?
Dan heb je des te meer plaats voor een toetje  ;D. Maarreh, natuurlijk is er na de maaltijd nog plaats voor een toetje, tenzij je je echt tot barsten vol hebt gevreten. K. schermt ook vaak met dat argument. Of het voor de caloriebalans verstandig is, is een tweede. Bij kinderen is dat gelukkig (nog) niet belangrijk.

Overigens sla ik het dessert bij een buffet vaak over en werk in plaats daarvan nog een bord soep naar binnen  8).

Als we alles op hebben en er is dan nog trek, dan is het prima toch? Maar als we niet alles op hebben en we hebben nog trek, dan ligt er toch nog eten op het bord wat op kan?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #37 Gepost op: 18 februari 2013, 14:06:12 »
Ik mocht vrij snel zelf opscheppen hoeveel eten ik wou. Maar dat moest ik dan wel opeten, alleen bij hoge uitzondering mocht ik wat laten liggen. Het idee daarachter was dat eten wat op je bord lag niet opgewarmd kon worden en wat ik de pan lag wel. Bord leeg betekende idd een toetje. En vaker opscheppen mocht natuurlijk ook altijd ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #38 Gepost op: 18 februari 2013, 21:43:18 »
Als we alles op hebben en er is dan nog trek, dan is het prima toch? Maar als we niet alles op hebben en we hebben nog trek, dan ligt er toch nog eten op het bord wat op kan?

Maar het kan toch zijn dat je gewoon teveel hebt gemaakt (en dat tot morgen kan worden bewaard)? En er een toetje is dat bv op moet?

@Eelco: caloriebalans speelt helaas bij erg veel kinderen wel: van Nederlandse kinderen tussen de 10 en 12 jaar is 22% te dik!
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kieskeurig zijn is heel natuurlijk
« Reactie #39 Gepost op: 18 februari 2013, 22:14:09 »
@Eelco: caloriebalans speelt helaas bij erg veel kinderen wel: van Nederlandse kinderen tussen de 10 en 12 jaar is 22% te dik!
Het lijkt me ook goed dat slanke kinderen leren dat een toetje niet per se bij de maaltijd hoort. Een schaaltje yoghurt doet het misschien nog redelijk qua voedingswaarde/calorien, maar met chocoladepudding ligt dat vast anders.
Supercalifragilisticexpialidocious!