Vegatopia Forum

Frituren met Rijstolie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winrunner72

Frituren met Rijstolie
« Gepost op: 20 december 2012, 12:34:16 »
Is er iemand die weet of je met rijstolie kan frituren ?

En dan zou ik graag ook willen weten welke soort je dan moet hebben,want de AH verkoop rijstolie maar dat lijkt me geen goede.
Koudgeperste biologische rijstolie heb ik wat dat betreft niet kunnen vinden, of dit moet volgens jullie een afrader zijn.
wie helpt me verder ?


groet R.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Frituren met Rijstolie
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2012, 16:28:14 »
Klikkerdeklik, zo te zien is rijstolie dus geschikt voor hogere temperaturen ivm een hoog rookpunt.

Waarom lijkt het je geen goede olie?

King rijstolie van de AH wordt zelfs speciaal voor aangeraden, maar er zijn ook tegenstanders die vinden dat er boven bepaalde temperaturen stoffen omgezet worden die niet gezond zijn. Daarnaast zouden de goede stoffen de hoge temperaturen ook niet goed aankunnen en omgezet worden. Aan de andere kant heeft het niet voor niets een hoog rookpunt en kan de olie het dus wel hebben. Als je echt gezond wil doen, frituur je gewoon helemaal niet.
Er is wel koudgeperste rijstolie te vinden, maar een biovariant heb ik ook nog nooit gezien.

Het lijkt mij trouwens sowieso een beetje zonde om met koud geperste olieen te gaan frituren en olijfolie is in deze categorie ook echt de verliezer omdat je kleine deeltjes in de olie zelf verbrand.
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Frituren met Rijstolie
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2012, 17:11:11 »
Als je echt gezond wil doen, frituur je gewoon helemaal niet.

Niets boven rauw eten! :wortel:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Frituren met Rijstolie
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2012, 17:42:44 »
Als je echt gezond wil doen, frituur je gewoon helemaal niet.

Niets boven rauw eten! :wortel:


En leven op licht dan? Dan krijg je helemaal geen schadelijke stoffen binnen, enkel pure en prachtige Kosmische Energie...

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Frituren met Rijstolie
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2012, 19:45:46 »
Als je echt gezond wil doen, frituur je gewoon helemaal niet.

Niets boven rauw eten! :wortel:




Lieve Francis....... :hungry:
Want a sugarcube?

Offline Ed Raket

  • **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
Re:Frituren met Rijstolie
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2013, 09:05:09 »
Alle oliën worden ongezond als je ze verwarm tot boven het "walmpunt" (verbranden). Rijst en anarchide olie hebben een hoger "walmpunt" waardoor ze minder snel ongezond worden, maar bij over verhitting worden ook deze oliën "slecht"! Zie hier een overzicht van... "rookpunten" (ja dat noem ik walmpunten i.d.d. :P) op wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Re:Frituren met Rijstolie
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2013, 18:20:48 »
Ik gebruik de rijstolie van King (AH). Hij heeft een hoog rookpunt en is betaalbaar vergeleken met kokosolie enzo.

Re:Frituren met Rijstolie
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2013, 15:47:51 »
Ik heb wel eens geprobeerd om met iets anders te frituren, maar ik kreeg dan altijd dat de pan overliep zodra ik het eten erin deed, omdat het erg schuimde ofzo. Sinds in originele frituur olie gebruik, heb ik dit niet. Waarom zou je geen gewone frituurolie willen gebruiken dan?