Wij kunnen hier gewoon verse spinazie krijgen en die heeft de voorkeur tov diepvries. De wilde spinazie is er niet denk ik, want er is gewone gekocht van het weekend en meneer Bast, inkoper, heeft een voorkeur voor wilde.
Hier wordt het vaak gewokt. Simpel met een uitje, een verse tomaat in blokjes en soms ook pijnboompitjes. Of met saffraan, fijngesneden gedroogde tomaat en amandelschilfers. Gekruid met komijn of groene kruiden zoals dille, peterselie, e.d. Met de groene kruiden erbij gaat het ook weleens door een omelet, naar Iraans voorbeeld (kuku).
Of meer Aziatisch getint, sojasaus met wat citroen met sesamzaadjes (als je het kort kookt, uitknijpt, licht met die dressing erover, oprollen, stukjes ter grootte van sushi snijden en met de snijkant omhoog zetten waar je sesam opstrooit).
Of mijn persoonlijke favoriet gemengd met Turkse feta (zo'n gladde sneuige, niet een kruimelige), cheddar (niet dat per plakje verpakte plastic), parmesaan, pecorino en Goudse belegen of oude, knoflook, komijn, oregano, zwarte peper en groene pepertjes in de oven. Kan ook met boontjes erdoor, bijvoorbeeld zwarte. Dipt lekker weg tijdens een tv avond met salsa en guacamole erbij.
En er moet weer eens spinazie-ricottapasta gemaakt worden bedenk ik me nu, maar die deed ik wel met diepvriesspinazie. Van die deelblokjes waren wel leuk om nog even ergens door te gooien als extra smaakmaker of voor de kleur. Tegenwoordig doe ik dat alleen met doperwtjes eigenlijk.
Over de Turk gesproken, in Amsterdam West zit eentje die een lekker knapperig dun deegje om spinazie-fetavulling doet. Wel wat vet, maar dat is wel erg lekker. Of cigara borecki, soort loempia's gevuld daarmee.