Vegatopia Forum

Spinazie

Offline Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Spinazie
« Gepost op: 17 december 2012, 19:10:56 »
Hier ook spinazie
Diepvries, neem ik aan. Of weten jullie ook in december nog verse spinazie te ritselen?

Verse spinazie: kopen jullie de 'gewone' of de 'wilde' van de Turk?

Diepvries: losse bladeren, deelblokjes, één grote klomp, of zelfs à la bloep? Het goedkoopste huismerk of ben je toch verknocht aan een echt merk?

En wat zijn jullie favoriete gerechten met spinazie?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Bast

• 4.149
Re:Spinazie
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2012, 19:30:20 »
Wij kunnen hier gewoon verse spinazie krijgen en die heeft de voorkeur tov diepvries. De wilde spinazie is er niet denk ik, want er is gewone gekocht van het weekend en meneer Bast, inkoper, heeft een voorkeur voor wilde.

Hier wordt het vaak gewokt. Simpel met een uitje, een verse tomaat in blokjes en soms ook pijnboompitjes. Of met saffraan, fijngesneden gedroogde tomaat en amandelschilfers. Gekruid met komijn of groene kruiden zoals dille, peterselie, e.d. Met de groene kruiden erbij gaat het ook weleens door een omelet, naar Iraans voorbeeld (kuku).

Of meer Aziatisch getint, sojasaus met wat citroen met sesamzaadjes (als je het kort kookt, uitknijpt, licht met die dressing erover, oprollen, stukjes ter grootte van sushi snijden en met de snijkant omhoog zetten waar je sesam opstrooit).

Of mijn persoonlijke favoriet gemengd met Turkse feta (zo'n gladde sneuige, niet een kruimelige), cheddar (niet dat per plakje verpakte plastic), parmesaan, pecorino en Goudse belegen of oude, knoflook, komijn, oregano, zwarte peper en groene pepertjes in de oven. Kan ook met boontjes erdoor, bijvoorbeeld zwarte. Dipt lekker weg tijdens een tv avond met salsa en guacamole erbij.

En er moet weer eens spinazie-ricottapasta gemaakt worden bedenk ik me nu, maar die deed ik wel met diepvriesspinazie. Van die deelblokjes waren wel leuk om nog even ergens door te gooien als extra smaakmaker of voor de kleur. Tegenwoordig doe ik dat alleen met doperwtjes eigenlijk.
Over de Turk gesproken, in Amsterdam West zit eentje die een lekker knapperig dun deegje om spinazie-fetavulling doet. Wel wat vet, maar dat is wel erg lekker. Of cigara borecki, soort loempia's gevuld daarmee.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2012, 21:17:20 »
Als je persé wilde spinazie wil, dat heeft de AH gewoon hoor... In A'dam wel in elk geval :)

Ik eet spinazie graag rauw, als sla. Ik denk dat mijn lievelings is met tomaat, avocado en wat stukjes blauwe kaas. En eventueel nog dingen zoals paprika's die op moeten, die mogen er ook gezellig bij  :hungry:
« Laatst bewerkt op: 17 december 2012, 21:25:17 door Aphyna »

Offline Marthe

• 274
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2012, 21:32:41 »
Spinazie is inderdaad vers verkrijgbaar hier, in ieder geval bij de AH.
In de zomer eet ik het graag als sla, samen met nectarine.
Verder gaat spinazie (vers) door de risotto, of bij de pasta (met walnoten en room bijvoorbeeld).
Maar laatst heb ik een pakje diepvries spinazie gegeten, gewoon van de Euroshopper. Spinazie a la creme eet ik ook wel eens, maar vind ik eigenlijk altijd te zout.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2012, 21:34:35 »
Hier diepvriesblokjes. Maar wel perse de biologische. Laatst had ik gewone van c1000 en die vond ik toch te weinig smaak hebben.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2012, 22:19:56 »
 :) Ik had een zak verse spinazie vd Lidl.
Want a sugarcube?

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2012, 01:41:51 »
Wij hebben ze ook liggen (Ekoplaza), komt uit de kas, niet van die grote bladeren als de wilde, volgens mij uit mijn hoofd uit Frankrijk? Loopt (ook al niet meer echt in het seizoen) alsnog als een trein  :D

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2012, 14:31:07 »
Verse spinazie van AH. Is wel erg grof in deze tijd van het jaar, dus ik pluk alle steeltjes er af, die vind ik te stug. Dan snel roerbakken met olijfolie, beetje zout en pijnboompitjes, verder niets nodig! Het restje de volgende dag in een salade, met peer, blauwe kaas en walnoten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2012, 14:39:44 »
Ik vind spinazie rauw het lekkerste, maar de verpakkingen zijn altijd zo groot (ik woon alleen).
Met gebakken spinazie heb ik vaak zo'n ijzersmaak in mijn mond, alsof er een laagje over mijn tanden zit. Ben ik de enige?
In mijn omgeving herkent niemand het, dus misschien doe ik wel iets verkeerd met bereiden.... ???

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2012, 15:54:36 »
Ik herken dat zeker, en ik heb het idee dat het bij biologische spinazie erger is.
Volgens mij is het een zuur in de spinazie dat dat veroorzaakt. Vroeger ging er om die reden krijt bij de spinazie, maar iets anders dat kalk bevat doet het ook. Kaas bijvoorbeeld, of room, of yoghurt.
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2012, 15:59:52 »
Heb ik ook. Is toch het oxaalzuur dat dat veroorzaakt?

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2012, 16:08:10 »
Ik herken dat zeker, en ik heb het idee dat het bij biologische spinazie erger is.
Volgens mij is het een zuur in de spinazie dat dat veroorzaakt. Vroeger ging er om die reden krijt bij de spinazie, maar iets anders dat kalk bevat doet het ook. Kaas bijvoorbeeld, of room, of yoghurt.

Das wel een goeie tip! Beetje room of kaas erbij dus, ga ik eens proberen.
Dit is namelijk voor mij tot nu toe een reden om niet zo vaak spinazie te eten.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2012, 19:19:57 »
Yep, dat is oxaalzuur, zit ook in rabarber geloof ik?

Antoinette

« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2012, 10:57:05 »
ik herkende het verhaal over tand-gevoel al niet, komt omdat ik altijd een bloepje zure room door de à la créme doe.... :D
ik gebruik dus altijd à la créme, deelblokjes.
maar als ik de verhalen hier zo lees, lokt verse spinazie ook wel weer......
ik gebruik het in mijn pasta met spinaziesaus-recept, echt favoriet bij mij
en als je (miranda) wat over hebt, omdat je net als ik alleen bent, kun je toch invriezen?
wat weten jullie overigens over het opwarmen van spinazie (niet dat ik dat doe) dat zou niet goed zijn ?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2012, 11:05:08 »
Dat is inmiddels achterhaald. Net als het enorme ijzergehalte van spinazie trouwens.
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2012, 14:52:51 »
De vorm is afhankelijk van hoe we t eten, meestal eigenlijk verse tenzij we stamppot eten. Hier eet ik er ook graag salade mee. met aadbeien, feta en amandelen bv. of met paprika en geitenkaas. maar ook in de pasta of met boel kruiden, tomaat en paneer. De diepvries variant is trouwens ook een soort backup food ;)

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2012, 14:41:30 »
Lekker, spinazie! Wij eten dat heel graag. Vroeger kreeg ik vaak verse spinazie met ei thuis, maar nu ik samenwoon proberen we eieren eten zeldzaam te laten worden. Verse spinazie combineren we in salade, of gebakken met rode ui en cherrytomaatjes, in een curry of in tiki massala (kant en klaar bakje gebruiken wij nog steeds daarbij). Ik eet het ook graag in ravioli of met spaghetti en pesto.
Groetjes, Antje

Vegatopia

[Koken] Oeufs Florentine
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2014, 13:00:34 »
Oeufs Florentine

De chef-kok Popelini ging met zijn werkgeefster Catherine de Medici mee, toen deze vanuit het Italiaanse Florence naar Frankrijk vertrok om met Henri II te trouwen en koningin van Frankrijk te worden. Ze introduceerde daar ook de spinazie, een groente die in Frankrijk tot dan niet gegeten werd, en de Florentijnse eieren.

Source: Oeufs Florentine

Offline jol

• 2.653
Re: [Koken] Oeufs Florentine
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2014, 11:04:36 »
Wat leuk om CatherinedM hier eens tegen te komen, een vrouw die behoorlijk wat invloed heeft gehad en niet alleen op de Franse (en daarmee de wereld-) keuken.

Leuke variant op een klassieker overigens, en zonder moeilijk pocheergedoe. Die wil ik binnenkort wel uitproberen nu de cantharellen goed verkrijgbaar zijn.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Spinazie
« Reactie #19 Gepost op: 18 september 2024, 23:05:30 »
Vaak is spinazie een beetje vochtig als je het koopt, met als gevolg dat de bladeren soms al na een dag een beetje verlept kunnen zijn. Ik hang nu de spinazie een paar uren in een groentenet op voordat ik het in een bewaardoos doe. Ik vind het een kleine, fijne ontdekking.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength