Voor mij werkt het zo, dat ik mezelf dit soort dingen niet kan en wil 'opleggen'. Ik ben langzamerhand vegetarisch gaan eten omdat het goed voelt, maar zo heeeeeeeel af en toe eet ik wel iets met vlees. Randomly, gewoon omdat ik op dat moment in iets bepaalds vreselijk veel zin heb. En dat is ok. Gebeurt hooguit een paar keer per jaar.
Waarom eet je weer vlees? Smaak, gemak, iets anders? Heb je lekker leren koken zonder vlees?
Eet je vaak vlees? Eet je ook vlees, dat je eigenlijk niet persé heel erg lekker vindt ofzo, maar dat je eet uit gewoonte? Kijk, je kan natuurlijk ook een tijdje alleen dat vlees eten, dat je écht heel graag eet. Als jij nou intens gelukkig wordt van eens in de maand lamsrack, nou prima toch? Maak daar dan bewust een speciale gelegenheid van, sta het jezelf gewoon toe zonder wroeging en geniet ervan. Maar wees kritisch over gerechten waar je net zo goed geen vlees in kan doen. Die obligate blokjes kipfilet of korrels gehakt, vind je die nu echt heel lekker, of eet je ze omdat ze er nou eenmaal in 'horen'?
Ik denk dat veel mensen een beetje stranden in het zwartwitdenken. Óf je houdt je aan 'de regels', óf het is nu toch al verpest. Een beetje zoals bij dieten: nu heb ik 8 koekjes op, dus kan ik net zo goed verder eten want het is toch al slecht, en morgen doe ik alles goed. Zo werkt dat natuurlijk niet, elke hap is een hap.