Vegatopia Forum

Kerst 2012

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Kerst 2012
« Gepost op: 06 december 2012, 00:33:10 »
De Sint heeft het land verlaten en de kersthits veroveren langzaam maar zeker de winkels. De Vegatopia Feestdagenspecial, die al sinds de eerste Advent online is, heb je vast al ontdekt.

En zojuist hebben we vijf nieuwe kerstmenu's gepubliceerd. Een Brits menu met als middelpunt een savooiebloempoen. Fijnproevers kunnen de smaakuitdaging aan met vijf gangen vol zout, zuur, bitter, zoet en umami. Voor wie met familie en vrienden eerder op de dag uitgebreid wil eten, is er een kerstbrunch. Aziëliefhebbers kunnen aan de slag met de Koreaanse keuken. Ook reizen we naar Zuid-Europa met een Portugees menu.

In deze draad kun je terecht met al je ideeën, vragen en verhalen over koken en eten tijdens de feestdagen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kerst 2012
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2012, 00:42:20 »
Ha, ik ga nu kijken!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Gwennepen

« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2012, 07:18:31 »
Jummie, die uiensoep gaat niet wachten tot de kerst ,maar tot vanaaf. :D

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2012, 08:37:07 »
Leuk leuk leuk  :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2012, 08:45:14 »
 :kwijl:

Oeh daar staan lekkere dingetjes tussen!
De edamamehummus gaat in elk geval ook eerder geprobeerd worden, want die heb ik nog in de diepvries liggen  ;D

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2012, 11:00:53 »
Bedankt! ;D Dat is wel even super leuk, die recepten. :)
De pikante wortelquiche lijkt me vooral erg smakelijk. Hebben jullie die ook al eens zonder eieren en met een ei-vervanger gemaakt?
Groetjes, Antje

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2012, 12:50:34 »
Bedankt! ;D Dat is wel even super leuk, die recepten. :)
De pikante wortelquiche lijkt me vooral erg smakelijk. Hebben jullie die ook al eens zonder eieren en met een ei-vervanger gemaakt?
De wortelquiche is gemaakt met biologische eieren van een kleine boerderij uit de regio. Ik heb hem niet met eivervanger uitgetest, maar je hebt nog een paar dagen voor de kerst om dat zelf uit te proberen  :).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2012, 14:05:50 »
 :D Ooooh, ik ga me eens laten inspireren!
Want a sugarcube?

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2012, 18:02:08 »
Ik vind dat bloemkool-pompoen-kool-ding echt bizar. Weet niet of ik hem voor kerst ga maken (ben bang dat ik de familie bang maak met dat ding), maar ik ga dat zeker wel eens uitproberen.

ezwerver

« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2012, 19:45:23 »
Ha, ik heb net de savooiebloempoen in elkaar gedraaid voor een kerstdiner. Dat viel me reuze mee! Het bloemkooltje paste per-fect in de pompoen en de pompoen ook weer perfect in de groene kool. Ik vond de vulling alleen een beetje aan de droge kant, maar dat kan ook zijn omdat ik de kaas met de hand geraspt heb en niet in de keukenmachine.
Als het resultaat net zo leuk is als het voorbereidingswerk, dan is hij zeker voor herhaling vatbaar!

Maar inderdaad, zoals hierboven al aangegeven: het is wel een beetje een raar ding. Misschien gaat het bij mijn vleesetende familie wat minder in de smaak vallen. We zullen zien. Ze hebben altijd nog een ander hoofdgerecht (met vlees, helaas) als ze het te eng vinden.

De saus die ik erbij zal geven wordt een gorgonzolasaus. De smaak van die kaas past volgens mij perfect bij de drie groenten. Of heeft iemand een beter idee?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2012, 20:05:41 »
Cool! Ik denk dat hij met gorgonzolasaus hartstikke lekker wordt! (Zonder saus is hij ook al erg lekker, maar ik denk zeker dat dit erbij past.)
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2012, 10:08:50 »
T. en ik willen ook de Savooiebloempoen maken, op Tweede Kerstdag. Schoonzus maakt dit jaar vl33s, en dit wordt een bijgerecht. We hebben wel flink ons best moeten doen om passende groenten te vinden.

Vanavond maken we een vega shepherd's pie (Nou ja, ik het het gedelegeerd aan T.). Een simpele versie. Iedereen neemt wat mee, ik weet dat een anders vriend naan met chutney's maakt.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2012, 10:11:52 door LL de Ling »

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2012, 11:57:27 »
vanavond gourmetten vriendje en ik, hij 3 pannetjes en ik ook 3 pannetjes :P
morgen komen mijn schoonouders en de ouders van meneer lijn brunchen, en savonds uitgebreid diner bij mijn ouders.

Daar is de topia database weer gebruikt, omdat het wel in het geheel moet passen natuurlijk. Ik zorg (zoals erg vaak) voor t toetje. Tofeepudding met een carameltorentje ernaast.

2e kerstdag gaan we uiteten bij een restaurant dat speciaal voor de familie van vriend geopend is. Hele restaurant voor onszelf. En speciaal voor mij 7 gangen vegetarisch :D verheug me er nu al op!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2012, 12:01:17 »
Haha, de savooiebloempoen, wat een grappig ding  :D
Ikzelf ga dadelijk beginnen aan mijn bijdrage aan het buffet van de ene kant van de familie, en we zijn met een 70tal mensen.
Ik maak 2 porties notengehakt (op aanvraag van verschillende mensen) en ik ga ook voor de puree zorgen.
Vorig jaar was de puree met gebakken wortelstukjes, halfgedroogde tomaatjes en zure room erg in trek, en die met verse spinazie, groene paprika, mosterd, komijn en sechuan en gewone peper (wel subtiel gekruid, niet over pikant, want het blijft een familiefeest).  De gewone witte was geen succes, en dat wordt dan een couscousschotel met rozijntjes, walnootjes, panch poron en gegrilde pompoen.
2de kerstdag is ook mijn verjaardag, maar na enkele dagen feesten met veel en veel eten ga ik iets eenvoudig doen, moet nog bedenken wat.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2012, 12:06:14 »
Mijn ouders komen op eerste kerstdag eten. Eerst de preisoep uit het savooiebloempoenmenu, daarna de knoflooktaart van Ottolenghi met geroosterde aardappels en iets met spruitjes en spinazie. Toe de opgerolde chocoladecake met zoute caramelcreme uit de Delicious.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2012, 12:19:54 »
morgen komen mijn schoonouders en de ouders van meneer lijn brunchen, en savonds uitgebreid diner bij mijn ouders.

Jouw ouders en die van meneer Lijn, of heb jij heel veel schoonouders?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2012, 12:49:54 »
mijn schoonouder en de GROOTouders  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2012, 13:22:20 »
Met 'meneer lijn' bedoel je dus je vader?
« Laatst bewerkt op: 24 december 2012, 13:24:25 door Slog@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #18 Gepost op: 24 december 2012, 13:34:58 »
Tofeepudding met een carameltorentje ernaast.

Dat klinkt leuk, zou je misschien een recept kunnen posten?  :-*

De beloofde sushi vind ik teveel werk, dus de schoonmama krijgt Mexicaans 1e kerstdag. Nog niet helemaal duidelijk wat, maar iig zwarte bonen-ananas-chipotlesalade en gevulde pepers. Van die grote, dus die zijn niet zo pittig.
2e kerstdag gaan we naar mijn mams voor Chinese fondue en nemen de groentes en een sausje voor onze rekening.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #19 Gepost op: 24 december 2012, 13:37:11 »
tis een recept van nigella, dus weet niet zeker of ik t zo kan overnemen.. wil t je wel PBen hoor ;)