Ik ben ondertussen
zo'n 10 jaar vegetariër. Ik geloof dat het beslissende moment was dat ik een pakje kiloknaller in de hand had, de inhoud bekeek, bedacht wat er in de vleesindustrie zoal gebeurt, en besefte dat dat goedkope vlees niet eens zo lekker smaakt. Toen besloten dat ik de kleine voorraad nog wel op zou eten, maar dan slechts biologisch vlees zou eten - en, omdat dat spul toch vrij prijzig was/is, dus grotendeels vegetarisch.
Geïnspireerd door een vriend wilde ik toch eerst ervaren hoe het is om 'helemaal' vegetarisch te leven. En dat beviel goed - mede omdat ik vanaf dat moment 'echt' ging koken (zonder de pakjes en zakjes, die ik van huis uit gewend was). Met als gevolg dat na een maandje of twee mijn moeder merkte dat de karbonade, die ik bij mijn ouders nog wel at, mij tegenstond. En toen was er geen weg meer terug
.
Maar, Miranda, als je nog niet zeker weet of je het echt kunt of wilt (bewust
flexitariër zijn, daar is ook niets mis mee), beschouw vegetarisch eten dan als 'iets voor jezelf'. Bij etentjes e.d. kun je in eerste instantie zeggen dat je in ieder geval tijdelijk vegetarisch eet, als dat uitkomt.
Extra lekker koken, experimenteren en nieuwe recepten en ingrediënten uitproberen is volgens mij een goede strategie om vlees niet meer te missen. Je leert zoveel andere dingen kennen. Hier op Vegatopia vind je in ieder geval voldoende inspiratie om niet in oude patronen te hoeven vervallen. En komende Kerst kun je je gastheren (m/v) een
Eerste Hulp bij Vegetariër in de hand drukken