Vegatopia Forum

Hoe hebben jullie het aangepakt?

Re:Hoe hebben jullie het aangepakt?
« Reactie #20 Gepost op: 04 december 2012, 17:23:51 »
toen ik begon heb ik het langzaam afgebouwt, meer om mijn ouders te laten wennen aan mijn keuze, alhoewel ik al geen echte vlees eter was. alleen kip en gebakken vis vond ik altijd heel lekker. Indertijd bestond er als vleesvervanger de snitzel, hamburger en groente burger.. Ik moest me daar mee redden en gebruikte dan bijv een kaasplak of gebakken ei.
Uiteraard stuitte ik toen en zelfs nu nog wel op onbegrip of vragen steevast"eet je wel vis dan"? Heel veel mensen vinden het nog steeds vreemd en raar maar daar heb ik lak aan.

Het leuke is dat mijn schoonpa die het vooral in het beginbelachelijk vond en mij er ook graag mee plaagt wel heel trots zijn best doet als we een keertje een feestje hebben en hij voor iets veggie's zorgt. Ik belaad hem dan met complimenten ;D ;D

Als je besluit om soms wel vlees of vis te eten is dat jou eigen keuze.

ik ga in januari op vakantie naar Fins lapland. De keuzes voor mij en zeker in de tijd vh jaar zijn daar erg beperkt. Ik probeer zoveel mogelijk vegt te eten. Als het op geen enkele manier lukt heb ik als laatste redmiddel dat ik een keer vis eet maar liever niet.

Offline Veggimon

• **
  • 34
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 04 december 2012, 20:50:24 »
Ik droom van een vleesloze wereld, maar jammer genoeg zou dat nadelige gevolgen hebben voor het ecosysteem etc.

Je hebt gelijk. Zonder vlees in mijn lichaam zou ik ook niet kunnen leven.

Maar de techniek gaat vooruit. Het is nu al mogelijk om kunstmatige armen en benen te krijgen.

Dat bedoelde ik niet.  ???
Quam longe cras istud, ubi est? Aut unde petendum?

Offline Marthe

• 274
« Reactie #22 Gepost op: 04 december 2012, 21:56:47 »
Ik denk dat dat ook het makkelijkste is, omdat als je wel af en toe vlees blijft eten je er steeds maar weer aan herinnerd wordt hoe lekker het is.

Dat hoeft dus niet. Ik vond als kind vlees heerlijk, maar nu snap ik soms echt niet hoe mensen dat iedere dag kunnen eten (en voor de duidelijkheid, ik eet het wel af en toe).

Inderdaad! Ik bracht laatst een paar dagen met mijn familie door en zag een familielid voortdurend vlees eten: als broodbeleg bij het ontbijt en de lunch, frikandelbroodje, andere 'snacks' en dan 's avonds weer een lap vlees willen... Dat vond ik bijna weerzinwekkend, zoveel vlees. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit ook al zo weerzinwekkend vond toen ik zelf nog regelmatig vlees at. Ik denk dus dat het wel went :)
Als je vlees echt heel erg lekker blijft vinden, maar het uit principe niet wil eten, kun je misschien als compromis voor jezelf ook een dag nemen (bijvoorbeeld een dag per maand) dat je wel vlees eet en dan echt goed bereidt, ipv dat je gedachteloos wekelijks een pakje spekjes door de pasta mikt ofzo. Maar ik kan me voorstellen dat zoiets ook wel weer als 'falen' voelt.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #23 Gepost op: 05 december 2012, 00:09:08 »
Ik ben ondertussen zo'n 10 jaar vegetariër. Ik geloof dat het beslissende moment was dat ik een pakje kiloknaller in de hand had, de inhoud bekeek, bedacht wat er in de vleesindustrie zoal gebeurt, en besefte dat dat goedkope vlees niet eens zo lekker smaakt. Toen besloten dat ik de kleine voorraad nog wel op zou eten, maar dan slechts biologisch vlees zou eten - en, omdat dat spul toch vrij prijzig was/is, dus grotendeels vegetarisch.

Geïnspireerd door een vriend wilde ik toch eerst ervaren hoe het is om 'helemaal' vegetarisch te leven. En dat beviel goed - mede omdat ik vanaf dat moment 'echt' ging koken (zonder de pakjes en zakjes, die ik van huis uit gewend was). Met als gevolg dat na een maandje of twee mijn moeder merkte dat de karbonade, die ik bij mijn ouders nog wel at, mij tegenstond. En toen was er geen weg meer terug  :).

Maar, Miranda, als je nog niet zeker weet of je het echt kunt of wilt (bewust flexitariër zijn, daar is ook niets mis mee), beschouw vegetarisch eten dan als 'iets voor jezelf'. Bij etentjes e.d. kun je in eerste instantie zeggen dat je in ieder geval tijdelijk vegetarisch eet, als dat uitkomt.

Extra lekker koken, experimenteren en nieuwe recepten en ingrediënten uitproberen is volgens mij een goede strategie om vlees niet meer te missen. Je leert zoveel andere dingen kennen. Hier op Vegatopia vind je in ieder geval voldoende inspiratie om niet in oude patronen te hoeven vervallen. En komende Kerst kun je je gastheren (m/v) een Eerste Hulp bij Vegetariër in de hand drukken  ;)
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #24 Gepost op: 05 december 2012, 08:16:03 »
Kan me heel erg vinden in je verhaal Eelco, het is inderdaad iets van mezelf (maar mijn omgeving bemoeit zich er zo mee  ;)) en zo moet ik het ook beschouwen. Ik woon alleen en eet vrij vaak alleen of ik kook voor mensen, omdat ik dat nu eenmaal graag doe en mensen graag bij mij eten. Meestal heb ik dus zelf de regie over mijn avondmaaltijd. In de gevallen waar dat niet zo is, zal ik vragen of ze voorlopig geen vlees voor mij willen neerzetten. Dat moet lukken, hoewel ik van sommigen wel vervelende reacties verwacht. Het zij zo. En dan zie ik wel hoe ik me erbij voel en hoe het loopt.

Rare ervaring gisteren, ik was bij vrienden en we hadden een gesprek over eten. Ik zei op een gegeven moment dat vissen ook pijn voelen. Toen zei mijn vriend dat ik "wel een beetje zweverig was hé?". Eh, sorry? Heb gereageerd dat dat helemaal niet zweverig, maar wetenschappelijk bewezen is  ;D

Offline Ed Raket

• **
  • 48
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #25 Gepost op: 15 december 2012, 10:35:02 »
Het geeft me moed om jullie berichten te lezen, en ik denk dat dat ik ongeveer op de zelfde plaats sta als Miranda. Aan de ene kant moet je er niet te krampachtig mee omgaan als in "OMG dat mag ik nooooooit meer!", en aan de andere kant wil je wel "echt" vegetariër worden... Ik ga in ieder geval "cold turky" het nieuwe jaar in, en niet meer klooien met vleesvervangers. Ik moet gewoon anders leren koken, en nieuwe gerechten leren die makkelijk te bereiden zijn en zodoende een ander (nieuw) ritme aanleer. Ik moet me in de eerste plaats focussen op alle "nieuwe" gerechten die ik WEL mag hebben, i.p.v. blijven hangen in een oud voedingspatroon die je dan "vegie proof" probeer te maken... dit is mij vorige keer dus niet gelukt.

Groet,
Ed
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #26 Gepost op: 15 december 2012, 11:16:27 »
Vaak zijn de mensen in je sociale omgeving het grootste probleem. Die vinden je maar gek.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #27 Gepost op: 15 december 2012, 16:20:37 »
Inderdaad zijn het de andere mensen die het maar raar vinden of er moeite mee hebben.
In elk geval heb ik ook, net als Ed, besloten om vanaf het nieuwe jaar er volledig voor te gaan. Ik voel me prima, beter zelfs nu ik geen vlees en vis eet. Ik ga me daar niet meer van laten weerhouden door reacties of de bekrompenheid van anderen. Met Kerst zal ik mijn familie vetten dat ik die avond mijn laatste portie heb gehad.

Voelt lekker zeg, om die beslissing te nemen!

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #28 Gepost op: 16 december 2012, 22:08:57 »
focussen op alle "nieuwe" gerechten die ik WEL mag hebben

focussen op alle "nieuwe" gerechten die ik WEL mag wil hebben ;D
Want a sugarcube?

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #29 Gepost op: 17 december 2012, 08:21:14 »
 ;D

En daarvoor is hier genoeg inspiratie te vinden.

Offline Ed Raket

• **
  • 48
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #30 Gepost op: 17 december 2012, 10:32:58 »
Het is een kwestie van oude patronen doorbreken, en motivatie is op dit forum zeker te vinden ;)
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline Merijn

• *
  • 8
    • Vegachef
« Reactie #31 Gepost op: 20 december 2012, 10:48:47 »
ik ga in januari op vakantie naar Fins lapland. De keuzes voor mij en zeker in de tijd vh jaar zijn daar erg beperkt. Ik probeer zoveel mogelijk vegt te eten. Als het op geen enkele manier lukt heb ik als laatste redmiddel dat ik een keer vis eet maar liever niet.

Ik ben er 2 jaar geleden geweest (in februari) en heb er 0,0 problemen gehad met vega eten. Bij het boeken van een sneeuwscooter tocht gaf ik vantevoren aan dat ik geen vlees/vis at en daar werd prima rekening mee gehouden. Zelfde bij de andere dingen wat ik er allemaal heb gedaan. Verder had ik een appartementje gehuurd daar en zelf gekookt op de dagen dat het kon. Paar keer uit eten geweest en dat was ook geen probleem :)

On topic: ik ben al sinds klein kindje vega en ik zal hetzelfde advies geven als ik vrienden geef die vega willen zijn/proberen: doe vooral wat voor je eigen gevoel/geweten/lichaam goed voelt.

Antoinette

« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2012, 18:53:52 »
spannend, ik lees van 2 mensen dat ze per 1-1 vega willen worden
wees alleen niet te hard voor jezelf, het is een voornemen
het verbaast me nog steeds dat ik lees dat er gedwongen vlees wordt gegeten
nee is toch gewoon nee?
je kwetst er toch niemand mee, in tegendeel zou ik zo zeggen
wordt iemand anders er gelukkiger van als jij wel of geen vlees eet?
mijn ouders zijn oud en zo flexibel als een looien deur zeg maar, maar als ik zeg dat ik geen vlees meer eet, en ze zouden me een karbonade willen serveren, dan blief ik die toch echt niet, het moet niet gekker worden!
succes in ieder geval per 1-1
weet dat je meehelpt dierenleed te stoppen en het voedselprobleem ! :D

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #33 Gepost op: 26 december 2012, 15:04:03 »
Het verbaast je? Dat verbaast mij dan weer. :)
Heb je eerlijk nog niet meegemaakt dat mensen bij je aangeven dat ze het lastig vinden om iets zonder vlees/vis te maken? Is het je nog niet opgevallen dat veel mensen niet eens weten welke voedingsmiddelen er in producten zitten?
Groetjes, Antje

Antoinette

« Reactie #34 Gepost op: 26 december 2012, 17:56:14 »
Het verbaast je? Dat verbaast mij dan weer. :)
Heb je eerlijk nog niet meegemaakt dat mensen bij je aangeven dat ze het lastig vinden om iets zonder vlees/vis te maken? Is het je nog niet opgevallen dat veel mensen niet eens weten welke voedingsmiddelen er in producten zitten?

ik heb nog niet samen gegeten met iemand sinds ik vegetarisch ben (tja kluizenaartje) maar mijn ouders reageerden negatief in de zin van dat zij gewoon vlees blijven eten. alsof ik dat niet weet en ik zou hen niet willen veranderen (weet na 50 jaar dat dat een illusie is hahaha). daarnaast zou ik als ik bij iemand eet die aardappelen groenten en vlees eten, gewoon alleen groente en aardappel eten, no problem, niks extra moeite. dus ik zie het probleem niet (iq van slechts 117 sorry :D)

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2013, 16:34:26 »
Ik vind het wel leuk om hier nog even te melden dat ik tot nu toe alleen maar positieve reacties heb gekregen. Mijn lieve ouders moest ik nog wel uitleggen dat een vegetariër ook echt geen vis eet (oh, maar wat eet je dan nog wel?), maar ze reageerden heel lief. Van mijn moeder kreeg ik gisteren zelfs het kookboek Veg! cadeau.

Offline Marthe

• 274
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2013, 16:53:04 »
Dat is fijn om te horen :D

Hier een soortgelijk verhaal. Mijn ouders vonden het prima, maar 's avonds wilde mijn moeder me toch een lapje vlees voorzetten. 'Maar dit is biologisch vlees! Dat eet je toch nog wel!?' Maar, eh, nee dus.  ::) ;D

Offline greet

• 2.671
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2013, 19:01:08 »
Heel fijn voor je, Miranda!
Het is ook logisch dat je moeder dat niet weet, ze is hier nog nooit komen kijken naar recepten  ;)

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #38 Gepost op: 05 januari 2013, 18:31:03 »
Nee, het geeft ook niet, nu weet ze het wel. Vind het al super hoe ze reageerde. En ze is benieuwd, dus ik heb haar en mijn vader uitgenodigd om snel een keer te komen eten. Wat vooral voor mijn vader een uitdaging is, omdat hij echt elke dag vlees wil. En dan echt een ouderwetse lap op zijn bord. Maar daar verzin ik nog wel wat op.

Vandaag wel weer iemand die verbaasd was dat vegetariërs dus ook geen vis eten. En ik dacht echt dat iedereen dat wel wist!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #39 Gepost op: 06 januari 2013, 00:30:42 »
Fijn Miranda. En dan meteen Veg! cadeau, dat noem ik nog eens begrip. En je krijgt het vast voor elkaar om je vader een lekkere maaltijd voor te schotelen. Mijn tip: zet je vader vooral niet iets met vleesvervangers, tofu of tempeh voor, dat zal je vader (net als mijn carnivore vader) eng/raar vinden. Liever iets Italiaans of Indiaas, waar sowieso geen vlees bij nodig is/was.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength