Vegatopia Forum

Er zit gelatine in mijn schildkliermedicijn.. :(

Re:Er zit gelatine in mijn schildkliermedicijn.. :(
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2012, 11:07:34 »
generische

Grappig weer. In Olland spreekt men van generiek.
Generisch is zelfs niet op te zoeken in de gratis Van Dale, generiek wel.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

• 2.671
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2012, 14:19:07 »
generische

Grappig weer. In Olland spreekt men van generiek.
Generisch is zelfs niet op te zoeken in de gratis Van Dale, generiek wel.
Rare jongens, die romeinen Ollanders  ;)

Offline Veggimon

• **
  • 34
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 03 december 2012, 16:01:56 »
Hoi, allemaal. Ik heb onlangs te horen gekregen, dat m'n schildklier te traag werkt. Daar heb ik dus ook medicijnen voor gekregen, maar nu het volgende: op de bijsluiter stond bij de ''hulpstoffen'' het ingredient gelatine vermeld! Nu was ik vanochtend nog wel bij de huisarts, die de apotheek opbelde. Volgens de apotheker kon het zijn dat het ''plantaardige gelatine'' was, maar als het plantaardig was geweest, had het toch zeker geen ''gelatine'' geheten?! Ik geloof dat ze de dokter gewoon voor de gek probeerden te houden, want ik daarvoor al bij diezelfde apotheek langsgeweest.

Mijn vraag dus aan jullie: Bestaat er een niet-dierlijk alternatief? Want dit medicijn heb ik echt nodig.

Veggimon

Bij de NVV was laatst mailwisseling over schildkliermedicijn. Persoon kreeg Thyrax.
Een alternatief was gevonden in Eltroxin http://www.efarma.nl/pages/iteminfo.asp?ItemID=15625540
Ik weet niet helemaal het fijne er van af, dus altijd overleggen met arts natuurlijk.

Er zijn vaak meer keuzes dan je denkt. Dierproefvrije medicatie is eigenlijk niet mogelijk, maar diervrije medicatie is meestal toch mogelijk.

Ja, ik heb nu inderdaad ook Eltroxin (voorheen had ik Euthyrox). :)  Maar ik baal hier wel verschrikkelijk van, want ik heb pas een doosje met een bijsluiter gekregen toen m'n medicijnen op waren gegaan. Daarvoor had ik wel het vage vermoeden dat het er in zat, maar ik heb het alsnog gedurende 10 dagen geslikt.
Quam longe cras istud, ubi est? Aut unde petendum?

Offline Veggimon

• **
  • 34
« Reactie #23 Gepost op: 03 december 2012, 16:02:54 »
Voor allen die willen weten wat er juist in hun geneesmiddelen zit: kijken op de site van het bcfi, het juist medicijn vinden, en dan op 1 van de blauwe bolletjes naast de naam klikken, daar vind je de patiëntenbijsluiter maar ook de bijsluiter voor de artsten en apothekers bedoelt, mét hulpstoffen. Ook handig als je de bijsluiter kwijt bent dus  ;)

Je bent super. :D
Quam longe cras istud, ubi est? Aut unde petendum?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #24 Gepost op: 04 december 2012, 11:40:37 »
Dat weet ik  :P
Maar goed, nu weet jij ook dat je aan de merknaam van een medicijn wél veel hebt, en dat mensen dus met een reden naar zo'n dingen vragen. Er is hier niemand gek  ;)

Ik zie trouwens dat de gelijkaardige site in Nederland een betalende site is, je kan niet aan de bijsluiters aan zonder account ??? het makkelijkste is dan denk ik voor in Nederland de beschikbare soorten opzoeken in het farmacotherapeutisch kompas, en daarna ff de bijsluiter googlen. En bij twijfel altijd vragen aan de apotheker of het wel het juiste medicijn is, er zijn vaak verschillende soorten van een medicijn met een nét iets andere werkzame stof te krijgen die allemaal net weer iets anders doen, dus altijd vragen!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2013, 12:13:31 »
Heb je eigenlijk keuze in leveranciers om dit soort redenen?

Ik krijg speciale oogdruppels die anders zijn dan de generieke omdat ik allergisch ben voor de conserveermiddelen die daarvoor gebruikt worden, maar verder krijg ik altijd generieke medicijnen als die beschikbaar zijn. Mag ik om een merk-medicijn vragen?

dat mag, het ligt aan je zorgverzekering, maar de meeste zullen zeggen dat je ze dan zelf moet betalen. Maar aan de andere kant geldt niet elke medicijnen het preferentiebeleid.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Lotus

• *
  • 1
Re: Er zit gelatine in mijn schildkliermedicijn.. :(
« Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2019, 17:32:40 »
Er zit jammer genoeg wel gelatine hierin:

Welke stoffen zitten er in L-Thyroxine Christiaens?

De werkzame stof in L-Thyroxine Christiaens is natriumlevothyroxinehydraat overeenkomend met natriumlevothyroxine anhydrisch respectievelijk 25, 50, 75, 100, 125, 150, 175, 200 microgram (mcg) per tablet.De andere stoffen in L-Thyroxine Christiaens zijn: lactose monohydraat, *gelatine,* talk, maïszetmeel en magnesiumstearaat.